van der Horst

Romania Historic Winter Rally: Winst voor de Mevius. Munster en Kenis op podium

Guino Kenis - BMW 325i Groep A
Guino Kenis - BMW 325i Groep A
De Romania Historic Winter Rally kent opnieuw een Belgische winnaar. Nadat Bernard Munster vorig seizoen won met de vierwiel aangedreven Subaru Inpreza was het ditmaaal de beurt aan Ghislain de Mevius en Johan Jalet om hun achterwiel aangedreven Ford Escort MK2 RS 1800 naar de zege te loodsen. Met Bernard Munster / Nicolas Dejonckheere (Porsche 911) en Guino Kenis / Bjorn Vanoverschelde (BMW 325i) kregen we nog twee Belgen binnen de top 5 en op het podium bij de achterwiel aangedreven wagens.
Ghislain de Mevius begon vrijdag met twee snelste chrono’s op drie KP’s en sloot de eerste dag af met een voorsprong van een dikke minuut op de het Franse duo Chabloz en Rosati in hun respectievelijke vierwiel aangedreven BMW X 325 en Subaru Impreza. Vader Grégoire de Mevius kwam niet verder dan een vierde chrono in de eerste KP, maar verloor even nadien 21 minuten en was zodoende vroeg uitgeteld. Ook de Franse favoriet Maxime Vilmot verloor vijf minuten tijdens de eerste wedstrijddag en moest de tweede dag aanvangen in 20ste positie.

Maar de Franse Subarurijder liet zijn klasse zien. Op de eerste KP van de tweede dag na, die ging naar leider de Mevius, zette de Fransman alle resterende proeven achter zijn naam. Ook op de slotdag zagen we eenzelfde scenario. Ghislain de Mevius had ondertussen zijn voorsprong uitgediept tot 2min13sec op de Subaru van Rosati en won de eerste KP. Maar de vijf slotproeven gingen allemaal naar een ontketende Vilmot die zodoende nog kon oprukken naar de tweede plaats algemeen op anderhalve minuut van de Mevius. Rosati vervolledigde het algemene podium met de Subaru Imprezza 555. Achter hen en bovendien tweede en derde bij de achterwiel aangedreven wagens zagen we ex winnaar Bernard Munster (Porsche 911 SC) en Guino Kenis (BMW 325i). En met Felsenhart (Escort RS 1600 MK1) en Gérard Marcy (Porsche 911 Carrera RS) op de zesde en zevende plaats kregen we dus vijf landgenoten binnen de top zeven. Didier Bindels rondde met zijn Porsche 911 Carrera de top 10 af.

Guino Kenis toonde zich bijzonder tevreden aan de finish met de vijfde plaats algemeen en het podium in de klasse.
"We reden hier met een nieuw opgebouwde en FIA gehomologeerde BMW 325i Groep A en we zijn een beetje te kalm en te voorzichtig vertrokken tijdens de eerste wedstrijddag. We maakten geen fouten en toefden constant in de buurt van de chrono's van Bernard Munster met de Porsche. Publicitair was deze uitslag voor ons zeer belangrijk omdat we bewezen dat je niet persé een duurdere M3 in de strijd moet gooien om vooraan mee te draaien in dergelijke wedstrijden. Dit is een ideale wagen voor gravel, sneeuw en regularity. De zescilinder levert meer koppel en kan veel meer uren draaien dan de viercilinder in de M3 alvorens een revisie te doen. Los van de twee vierwiel aangedreven Subaru's die voor ons eindigen zijn we derde geworden bij de tweewiel aangedreven wagens en in het spoor van Munster. Ghislain de Mevius is trouwens de terechte algemene winnaar. Wat die gast liet zien met de Escort is gewoon top", belsuit de BMW dealer uit Turnhout

Foto's: G&A Motors/Racing     

 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op dinsdag 26 januari 2021.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons