van der Horst

Ronnie Latinne met steun van Belgian Audi Club met Audi TT-RS n°1 in de VLN

Audi TT-RS
Audi TT-RS
Ronnie Latinne heeft het reeds meermaals bewezen : hij houdt van uitdagingen. En ook in 2013 wacht de jonge piloot uit Wanze er een van formaat met zijn deelname aan het VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring, een uithoudingscompetitie op de beroemde Nordschleife van de Duitse omloop. Bovendien zal Ronnie uitkomen voor niemand minder dan het huidige kampioenenteam, dat in 2013 opteert voor een Audi TT-RS met het n°1!
In de wereld van de Belgische autosport hoeft Ronnie Latinne niet langer te worden voorgesteld. In 2010 en 2011 bestuurde hij in de Belgian Touring Car Series als een van de jongsten van het peloton een VW Scirocco met steun van de Belgian VW Club. In 2012 nam hij dan weer deel aan wedstrijden voor GT-wagens. Ondanks zijn gebrek aan ervaring, deed Ronnie het trouwens uitstekend tijdens de 24 Uren van Spa aan boord van een Aston Martin Vantage GT3. “Oorspronkelijk was het mijn bedoeling om opnieuw een internationaal programma op poten te zetten met een GT3”, aldus de 24-jarige. “Maar dit wou ik dan wel doen in een ideale context en binnen een professionele structuur waarin ik verder zou kunnen groeien. Maar ik moet toegeven dat dit, met het budget waarover ik beschik, niet realistisch bleek. Tegelijkertijd kwam ik in contact met het team LMS Engineering, geleid door Andreas Lautner, een voormalig ingenieur van VW Motorsport. Het team won vorig seizoen de VLN en voor 2013 hebben ze hun oog laten vallen op een Audi TT RS. Mijn ploegmaat, de Noor Christian Krognes, ken ik nog van tijdens mijn kartingperiode en leek alvast enthousiast met mijn komst. Het team onderhandelt nog met een derde piloot, maar het lijdt geen twijfel dat ook die uit het goede hout zal gesneden zijn. Ik kijk er alvast naar uit om aan de eerste zeven wedstrijden van het kampioenschap deel te nemen. Ik hoop uiteraard bijkomend budget te vinden en zo ook te kunnen starten in de drie overige wedstrijden.”
 
Audi TT-RS
Audi TT-RS
Een piloot die de Nürburgring onder de knie heeft, heeft ook een goede reputatie op internationaal niveau. Dat weet ook Ronnie, die zoals steeds het seizoen op een professionele manier voorbereidt. “Met een lengte van ruim 24 kilometer en meer dan 80 bochten, wordt het circuit van de Nürburgring beschouwd als het moeilijkste ter wereld”, aldus Ronnie. “Het is niet voor niets dat Jackie Stewart ooit de Nordschleife omdoopte tot ‘de Groene Hel’. Op dit moment ontdek ik de omloop op een simulator en dat begint alvast aardig te lukken. Van zodra de piste terug open is voor het publiek, ga ik er met een seriewagen gaan verkennen. Ik zal ook kunnen rekenen op Jean-François Hemroulle, die bereid is gevonden om mij in dit nieuwe avontuur als een soort van coach bij te staan. Ik ken Jean-François goed van toen ik bij WRT met de VW Scirocco deelnam aan de BTCS. Met Koen Wauters als ploegmaat kende ik toen een prima seizoen. Jean-François zal me met zijn ervaring in ieder geval enorm vooruithelpen. Over het racen in het algemeen maar zeker ook over de Nürburgring. Vergeet niet dat hij in 2009 nog tweede eindigde in de 24 Uren met een officiële Audi...”

Naast zijn trouwe sponsors, zal Ronnie ook kunnen rekenen op de steun van de Belgian Audi Club. “Ik ken de Club goed van toen ik de kleuren van VW vertegenwoordigde in 2010 en 2011”, herinnert hij zich. “Nu ga ik echter bij de neef Audi aan de slag. Ik kan rekenen op administratieve steun en neem ook deel aan de Audi Trophy Total, waardoor piloten die aantreden met een wagen uit Ingolstadt worden beloond met premies.”
 
Zelfs al beseft hij maar al te goed dat hij nog heel wat heeft te leren, toch stelt Ronnie zich een realistisch doel in dit atypisch kampioenschap. “In de VLN worden de punten toegekend op basis van het resultaat en het aantal deelnemers binnen dezelfde klasse”, legt hij uit. “Uitgerust met een 2-liter krachtbron en goed voor meer dan 400 pk, zal onze Audi TT-RS uitkomen in een van de meest bevolkte klasses, wat ons bijgevolg veel punten kan opleveren als we erin meestrijden voor een podiumplaats. Lukt dit, dan kunnen we zelfs hopen op meer en mikken op de algemene titel. Een ambitieus project, zeker voor een debutant op de Nordschleife, maar ik geloof dat het kan lukken en ik wil me dit seizoen absoluut laten opmerken op internationaal niveau!”
 
Na de testdag op zaterdag 16 maart, gaat het VLN-kampioenschap een week later op 23 maart echt van start met een wedstrijd over 4 uren. Vorig jaar tekenden niet minder dan 185 teams present voor de openingsmanche. Ook dit is typisch VLN!

Tekst & foto's: Ronnie Latinne press



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring op zaterdag 2 maart 2013.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons