van der Horst

Santiago: Alles wat u moet weten

Start Santiago E-Prix 2019
Start Santiago E-Prix 2019
Twee maanden, zolang is het al geleden sinds dat het zesde seizoen van de Formule E van start ging in het Saoedische Riyadh. Na een lange vakantie is het eindelijk tijd voor de volgende manche: de Santiago E-Prix. Gezien de politieke onrust in de Chileense hoofdstad was het bang afwachten of de manche wel degelijk door zou gaan, maar gelukkig kon de organisatie de veiligheid garanderen en zullen Stoffel Vandoorne en co terug richting het circuit aan Parque O'Higgins trekken, waar men toch een aantal wijzigingen doorgevoerd heeft aan de omloop.
  • St. Paul
Santiago E-Prix 2020
Santiago E-Prix 2020
Om te beginnen hebben de organisatoren besloten om de pits te verplaatsen van de ene naar de andere kant. Reden hiervoor is dat de start/finishlijn wat meer opgeschoven werd naar rechts, waar vorig jaar de pits was. Hierdoor kreeg men ook de ruimte om een extra bocht toe te voegen in de eerste bocht waarmee er een nieuwe chicane gevormd is. Daarnaast is ook de chicane geschrapt die in het midden van de "boog" stond. Vorig seizoen waren de haarspeldbochten één van de blikvangers. Dit seizoen zijn ze terug aanwezig, maar zullen ze omgekeerd aaangevat worden om dan na 11 bochten het 2,35 km lange tracé te volmaken.

Sam Bird
Sam Bird
Wie de race vorig seizoen gezien heeft zal zich zeker herinneren dat de piloten er een zware dag kenden. Het was één van de heetste dagen in de Chileense hoofdstad en dat liet zich ook voelen op het circuit. De banden zagen af op de hete grond waardoor zich in de bochten veel rubber opstapelde. Een zeer gevaarlijk gegeven, zo ervaarde Sébastien Buemi die dag. De Zwitser lag aan de leiding en zag zijn race in rook opgaan nadat hij in de muur schoof door die rubberdeeltjes. Dat was ook het moment van Sam Bird en Pascal Wehrlein om een spannend duel uit te vechten. Wehrlein probeerde alles maar gezien zijn batterij bijna leeg was, reed Bird resoluut naar de overwinning. Jérôme D'Ambrosio moest een inhaalrace rijden na een slechte kwalificatie en kon toch een 10de plaats uit de brand slepen. Stoffel Vandoorne moest na de helft van de race opgeven nadat hij de muur raakte.

Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne
Vandaag gaat de stemming voor de Fanboost terug open en net zoals vorig seizoen staat er weer maar één man bovenaan: Stoffel Vandoorne. In Riyadh konden de Rumbekenaar en teamgenoot Nyck de Vries rekenen op de fans waardoor het Mercedes-duo direct al tweemaal een één-twee op hun naam konden schrijven. Gaan zij in Santiago ook de dubbel realiseren? Dat hangt af van uw stem. Dit kan u doen via Twitter of via de website. De link hiervoor vindt u hier. De stembus gaat open vanaf maandag 17:30 uur lokale tijd.

Wie de hele manche wil volgen heeft geluk. Gezien Santiago vier uur achterop loopt bij België, kan u gerust uitslapen alvorens compleet gefocust elke sessie te volgen. De eerste vrije training gaat namelijk pas door om 12 uur en de tweede vrije training wordt afgetrapt om 14:15 uur. Om 16 uur volgen de kwalificaties met aansluitend de Superpole. De race zelf zal om 20 uur aangevat worden. Om alles live te volgen zult u wel geregeld moeten zappen. Zoals steeds kan u beide vrije trainingen volgen op de Facebook- of YouTube-pagina van de organisatie. Voor de kwalificaties daarentegen wordt het overschakelen naar de Waalse zender RTBF Auvio. Eurosport zend namelijk de kwalificaties net voor de races uit, waardoor de RTBF het enige kanaal is waar u het live kan volgen, weze het via computer. De race zelf kan u wel live op de sportzender volgen vanaf 20 uur.
 
SessieDagTijdstip
Shakedownvrijdag?
Vrije Trainingen 1zaterdag12:00 - 12:45
Vrije Trainingen 2zaterdag14:15 - 14:45
Kwalificatieszaterdag16:00 - 16:36
Superpolezaterdag16:45 - 17:05
Santiago e-Prixzaterdag20:03 - 20:48 + 1 ronde

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op maandag 13 januari 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Santiago.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons