van der Horst

Shanghai: Niet Toyota maar Porsche op de pole

6H Spa: De sessies op vrijdag
Nadat Toyota op overtuigende wijze de 6 uren van Fuji won en ook de vrije trainingen in Shangai domineerde, vatte het Japanse merk de kwalificatie in China aan als favoriet. Maar het is geen Toyota die zondag van op de pole zal starten maar wel de Porsche #14. De Toyota #8 kwam wel uit op dezelfde kwalificatietijd als de Duitse wagen, maar aangezien de Porsche zijn chrono's eerder had gerealiseerd dan de Toyota komt de pole toe aan Neel Jani, Romain Dumas en Marc Lieb. Aston Martin was opnieuw onklopbaar bij de GT’s en pakte zowel in de Pro als de Am Klasse de pole. De ProSpeed Competition Porsche realiseerde de tweede chrono in de GTE Am categorie.
Davidson/Buemi - Toyota TS040 Hybrid
Davidson/Buemi - Toyota TS040 Hybrid
De pole bij een WEC race wordt bepaald door het nemen van de gemiddelde rondetijd uit de vier snelste ronden per wagen, bestaande uit de twee snelste ronden van de twee geselecteerde piloten. In Shangai slaagden twee wagens er in om alzo een zelfde gemiddelde tijd te realiseren, zowel de Porsche 919 Hybrid #14 bestuurd door Jani en Dumas als de Toyota #8 met Buemi en Davidson aan het stuur klokten uiteindelijk af op 1:48.300. Maar aangezien de Duitse wagen zijn tijden eerder realiseerde dan de Toyota werd de pole aan de Porsche toegewezen.

Webber/Hartley/Bernhard - Porsche 919 Hybrid
Webber/Hartley/Bernhard - Porsche 919 Hybrid
Ook de tweede lijn wordt gedeeld door een Porsche en een Toyota, met de 919 Hybrid van Webber/Hartley/Bernhard op de derde startplaats met naast zich de TS040 Hybrid van Wurz/Nakajima/Sarrazin. De Audi’s hadden moeite om het tempo te volgen en moeten zich tevreden stellen met de derde startlijn, met Di Grassi/Duval/Kristensen voor Lotterer/Fäsler/Tréluyer. De twee Rebellion R-One delen de vierde lijn terwijl de CLM P1/01 de snelste LMP2’s voor zich moet dulden.

Bij de LMP 2’s ging de pole zoals enigszins verwacht werd naar de G-Drive Racing Ligier JS P2 van Pla/Canal/Rusinov. De top drie in deze categorie omvat verder de KCMG Oreca 03R van Bradley/Howson/Imperatori en de SMP Racing Oreca 03R van Anton Ladygin/Viktor Shaitar/Kirill Ladygin. Daren Turner en Stefan Mücke waren met hun Aston Martin de snelste bij de GT’s en werden in de GTE Pro klasse gevolgd
Turner/Mücke - Aston Martin Vantage GTE
Turner/Mücke - Aston Martin Vantage GTE
door de twee Manthey Porsche’s van Pilet/Makowiecki en Bergmeister/Lietz. Ook in de GTE Am klasse start er een Aston Martin vooraan, hier was de snelste tijd voor de wagen van Dalla Lana/Lamy/Nygaard. De ProSpeed Competition Porsche van Vaxivière/Collard/Perrodo realiseerde de tweede tijd en de top drie werd afgesloten door de Aston Martin van Poulsen/Stanaway/Heinemeier-Hansson.


Foto's: Georges De Coster & FIA WEC



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op zaterdag 1 november 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Shanghai.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons