Snetterton: Britse gastrijders aan het feest in race 2

Na de opwarmronde zien we de wagens op het smalle rechte stuk in een nette formatie aankomen, wachtend tot het rode licht uit gaat. Als de start gegeven wordt, zien we dat Ashton in de Radical een goede start heeft, net als Hewitt en Campos Hull. Maar in de eerste bocht gaat het dan toch alweer mis voor de Praga als hij in een spin raakt en net als op zaterdag kan beginnen aan een inhaalrace.

Clarke wil zijn goede start verder benutten en gaat in de aanval bij Ringelberg en weet deze aanval goed te voltooien en neemt de tweede positie over. Ook de BMW van Van den Berg wil hij snel voorbij, maar Van den Berg slaat de eerte afval af. Daarachter zitten Eric van den Munckhof en Martin de Kleijn op de bumper van Ringelberg en niet ver daarachter rijdt Ronald van Loon.
In de Sport divisie heeft Kool de leiding overgenomen van Bergsma en Voet en Nieman volgen daarachter op plek drie en vier.
Ashton in de Radical RXC heeft het prima naar zijn zin en heeft na drie ronden al een voorsprong van 10 seconden op de Mosler van Campos Hull. Hewitt in zijn Praga rukt na zijn spin in de eerste ronde weer snel op door het achterveld en rijdt alweer op de vierde positie algemeen.

In de GTB divisie rijdt Michael Verhagen weg van het mooie gevecht tussen de twee Porsches van Jos Jansen en Aart Bosman. Zij zijn aan elkaar overgeleverd om te strijden om de tweede positie in de race en dat is een leuke strijd om te zien. De heren en de auto’s zijn zeer aan elkaar gewaagd en ze geven geen haarbreedte toe aan elkaar.
In de Supersport divisie zien we dat Clarke en Ringelberg kunnen weglopen bij de anderen. Van den Berg probeert alles om voor te blijven bij zijn bumperklevers Van den Munckhof en De Kleijn. Soms zie je hem bijna driftend door de bochten gaan, maar hij houdt vooralsnog stand op de derde positie.

In de Sport divisie is de BMW van Niels Kool sneller dan zijn concurrenten. Op de tweede positie rijdt nog steeds Chris Voet, voor Carlijn Bergsma, Stan van Oord en Rob Nieman die elkaar niet uit het oog verliezen en allen wachten op een foutje van hun voorganger.
Dan zien we dat de Safety car de baan opgestuurd wordt. De Lotus Exige van Priscilla Speelman en het wiel wat is losgeraakt moet worden opgeruimd en voor de veiligheid van de marshalls wordt dit gedaan tijdens de safety car procedure.

In de ronden die volgen zien we in de Supersport divisie dat De Kleijn voorbij is gegaan aan Van den Munckhof en ook aan de leiding is er wat gebeurd als we Ringelberg voor Clarke zien rijden. In de GTB divisie is het ook Bosman die nu voor Jansen ligt. Het lijkt erop dat niet iedereen het prettig heeft gevonden om uit het race ritme te zijn gehaald door de safety car.
De Mosler van Campos Hull ziet op het scherm dat hij een drive through krijgt van de wedstrijdleiding en hij weet dat wanneer hij deze moet maken hij zijn tweede positie in de race zal gaan verliezen aan de oprukkende Praga van Hewitt. Dit is ook het geval, maar hij komt wel nog terug op de baan als derde algemeen, dus voor Verhagen in de BMW M4 Silhouette.

Clarke lijkt zich te herpakken en dringt weer aan bij Ringelberg. De Kleijn komt ook dichterbij de twee leiders in de race, tegelijkertijd lijkt Van den Munckhof weer wat af te haken. Daarachter strijden Van den Berg en Ollie Taylor met elkaar om de vijfde positie. Taylor heeft al een hele inhaalrace gereden, daar hij niet heeft kunnen kwalificeren en daardoor achteraan moest starten.
Ringelberg wordt weer door Clarke ingehaald aan het einde van het rechte stuk, hij probeert deze aanval nog af te weren maar verliest toch de koppositie. De Kleijn zit inmiddels helemaal op de bumper van de geel/grijze Seat van Ringelberg.
In de Sport divisie neemt Kool opnieuw afstand van zijn rivalen. De Peugeot van Traxx Racing zien we nog steeds op de tweede positie, maar binnen anderhalve seconde rijden op zijn bumper Van Oord, Bergsma en Nieman. Een leuke strijd om te zien welke zeker nog niet is gestreden.
Wanneer het pitwindow open gaat zien we Campos Hull direct naar binnen duiken alsook Bosman, Ringelberg, Van Loon, Van den Berg en Van Oord.

In de GTB divisie is het Bosman die aan de leiding ligt voor Ward Sluys en Jansen en in de Supersport zien we dat Dennis de Borst als koploper. Van den Munckhof ligt op de tweede positie en Anna Walenska in de Intersport BMW ligt voor Van Vliet op de derde positie. Van den Berg, Van Loon en Houweling zien we terug op positie vijf, zes en zeven.
Nieman ligt aan de leiding van de Sport divisie, voor Van Oord en Pieter de Jong, Bart van den Broeck en Kool, maar hij kan deze positie niet lang volhouden. Zowel Van Oord als De Jong gaan aan hem voorbij en gaan strijdend verder. Het lijkt erop dat op dit moment de Lotus Exige de strijd wint van de Renault Clio wat betekent dat De Jong de leiding in handen heeft.
De strijd in de Supersport is goed. Nadat na de pitstops eerst Luuk van Loon Robert van den Berg voorbij zag komen, weet hij een half uur voor het einde van de race deze positie weer terug te pakken en Van den Berg voorbij te gaan. Van Loon ligt dan op de vijfde positie. De Borst ligt nog steeds aan de leiding van de Supersport klasse maar heeft maar een kleine drie seconden voorsprong op Van den Munckhof.
Ward Sluys probeert voorbij te steken aan de Porsche van Bosman. Zij aan zij komen zij over het rechte stuk, maar Bosman geeft niet op. Hij remt veel later voor de eerste bocht en weet zijn auto voor de BMW te houden. In de volgende bochtenreeks verliest hij de strijd uiteindelijk toch en heeft Sluys de leiding weer in handen.

Van Vliet heeft de aansluiting gevonden bij Walewska en kan gaan strijden om nu de tweede positie. Beide BMW’s lijken aan elkaar gewaagd, maar in het infield zien we Van Vliet de dame in de BMW inhalen. Een podium lijkt bereikbaar voor Van Vliet en dat zou zijn eerste podium zijn dit seizoen.

Robert van den Berg noteert dan zijn snelste ronde en ziet het gat met de derde plaats kleiner en kleiner worden. Van Loon lijkt last te hebben van zijn banden en kan niet meekomen met Van den Berg en meestrijden om de derde positie. Taylor en Houweling zijn dan ook nog altijd in gevecht met elkaar. Het lukt Houweling niet om een gaatje te vinden bij de BMW van Taylor.
Walewska staat onder grote druk van Van den Berg, welke helemaal in de kofferbak kruipt van de snelle race dame. Van den Berg heeft uiteindelijk niet veel moeite om Walewska in te halen en de derde positie op te eisen. Het gat naar de nummer twee Van Vliet is ook niet meer zo heel groot en mogelijk zal hij nog een plek kunnen winnen.

Van den Broeck is op de bumper aanbeland van de Formido BMW van Kool en zal in de laatste ronden zeker nog een gaatje proberen te vinden om een plek te winnen. Van den Broeck weet dat moment te vinden als een Supersport deelnemer hem voorbij steekt. Hij haakt aan bij deze bolide en weet hiermee snelheid te winnen en Kool voorbij te gaan. Hij neemt hiermee de vierde positie in de klasse en hij is ook nog sneller als de op de derde positie liggende Nieman.
Aan de kop van het veld wordt er nog gestreden door Wheldon en Gray voor de snelste ronde in de race en voor het punt hiervoor. Gray nadert de tijd van Wheldon op een tiende van een seconde, maar Wheldon lijkt aan het einde van de race nog meer snelheid te vinden. De snelste tijd van Wheldon wordt niet meer gebroken en blijft staan op een 1.49.031.
De strijd voor de winst is in de GT divisies al wel gestreden. De overwinning gaat naar Rob Wheldon en Tom Ashton, zij zien als eerste de finishvlag voor Oliver Hewitt en Tim Gray en als derde finishen Kosta Kanaroglou en Oliver Campos Hull.
Ward Sluys en Michael Verhagen winnen in Snetterton de GTB divisie met een ruime voorsprong. Aart Bosman wordt tweede voor Jos Jansen en Fiona James.
Dennis de Borst en Martin de Kleijn mogen ook weer een overwinning op hun lijstje schrijven. Zij winnen de tweede race van het weekend voor Robert en Benjamin van den Berg en Ted van Vliet, welke inderdaad zijn eerste podium van het seizoen pakt.

Een geweldige mooie race op de zondagmiddag in Snetterton, met vooral veel strijd in de Supersport en Sport divisies. Wilt u de raceverslagen terug zien, kijk dan volgende week zondag naar RTL 7 voor het verslag van de races in Snetterton.
Supercar Challenge Powered by Pirelli
Tweet