van der Horst

Spa: Nabeschouwing van Maxime Potty

Maxime Potty wilde bij de derde afspraak van TCR Europe en TCR Benelux, tevens zijn thuiswedstrijd op Spa-Francorchamps, een rol in de voorste gelederen spelen. De Team WRT-rijder mocht bij Race 1 na een knappe remonte op het podium plaatsnemen, maar een incident in de slotronde bij het tweede treffen weerhield hem ervan kostbare punten te scoren.
  • VR Racing
Na een uitstekende derde plaats bij de kwalificaties, eiste Maxime Potty meteen een plaats op tussen de toppers bij deze derde afspraak van het TCR Europe en TCR Benelux. Op het ogenblik dat de rode lichten doofden bij Race 1, bleef de VW Golf GTI TCR #88 echter staan op de startgrid. “Mijn eigen schuld”, erkende Maxime in alle eerlijkheid. “Ik schakelde foutief naar eerste versnelling en, toen ik de koppeling losliet, gebeurde er niets. Toen ik doorhad wat er gebeurde, lag ik 8e.”

Men vreesde het ergste voor de Team WRT-rijder, die zich midden in een strijdvaardig peloton bevond. Maar Maxime leverde uitmuntende deur-aan-deur gevechten en kon zo al snel oprukken naar de 5eplaats, alvorens de Peugeot van Jimmy Clairet en Aurélien Comte te passeren. “In de laatste ronde viel ik in Stavelot Aurélien aan langs de buitenzijde”, vertelt de 19-jarige jongeman. “Hij handelde zeer correct, want hij kon me er eenvoudig uit tikken, maar liet me toch net genoeg ruimte. Wat smaakte dit podium zoet! Had ik mijn start niet gemist, dan had ik mogelijk zelfs meer druk kunnen zetten op de tweede Audi vooraan het veld, maar ik denk niet dat ik hoger had kunnen eindigen dan de 3eplaats. Ik heb mijn fout dus goed rechtgezet.”
 
Op zondag vertrok Maxime vanaf de 8ste plaats, door het regelement van de omgekeerde Top 10 uit de kwalificaties. De rijder uit Hamoir streed nog maar eens met het mes tussen de tanden in een sterk peloton en kon oprukken naar de 6eplaats. “Na een neutralisatie met de Safety Car zaten we met drie naast elkaar bij het aansnijden van Les Combes en werd ik aangetikt. Nadien had ik te kampen met zeer felle vibraties. Deze kwamen van mijn voorbanden die hun beste tijd hadden gehad. Ondanks alles bevond ik me bij het begin van de laatste ronde op een 7eplaats, maar ik had het echt lastig. Mijn wagen was bijna onbestuurbaar en ik verloor drie plaatsen. Ik leek als tiende te zullen eindigen tot ik bij het remmen voor de laatste chicane plots zonder remmen viel. De vibraties hadden de remblokken volledig vernield… Ik heb dan maar de handrem opgetrokken om tot stilst and te komen in de uitloopzone, maar eindigde pas als 21ein het TCR Europe-klassement en als 7ein de Benelux-competitie.”
 
Gemengde gevoelens dus na afloop van deze afspraak in Spa. “Ik ben tevreden dat ik vooraan het veld kon strijden en, net zoals vorig jaar, op het podium eindigde”, erkende Maxime. “Daarnaast is het zo dat ik het weekend gefrustreerd afsloot aangezien we ook bij de tweede race belangrijke punten hadden kunnen pakken. We zullen proberen beter te doen op de Red Bull Ring!”

Het is inderdaad in Oostenrijk, van 12 tot 14 juli, dat de vierde afspraak van TCR Europe wordt verreden. Maxime hoopt om zijn 8ste plaats in de tussenstand voor het kampioenschap te verbeteren. “De verschillen zijn zeer klein, aangezien ik slechts op 24 punten van het podium sta en een zege 40 eenheden oplevert”, erkent hij. “Het zal dus een kwestie zijn om opnieuw aan te knopen met de Top 5!” 

Persbericht Maxime Potty



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in TCR Benelux op maandag 10 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa-Francorchamps.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons