van der Horst

Spa Six Hours: Machines, mannen… en de legende van de autosport!

Spa Six Hours
Spa Six Hours
In de nasleep van het Goodwood Revival, zet de Spa Six Hours komend weekend de reeks grote, internationale meetings voor oudere racewagens verder. Het Circuit van Spa-Francorchamps ontvangt het nec plus ultra van de Europese historische autosport, met heel veel prestigieuze disciplines en nog meer topmomenten.
  • Prospeed Competition
De Spa Six Hours, dat is vooral een zeer bekende uithoudingsproef op zaterdag van 16u00 tot 22u00, met een aankomst in het donker en een strijd tussen de diverse Ford GT40 aan de start. De Ford GT40 is de hoofdrolspeler van deze editie 2019, want zondag, om 13u20, laat de Ford GT40 – Le Mans ‘69 Revival toe om een historisch moment uit de autosportgeschiedenis te herbeleven, met name de start van de 24 Uur van Le Mans 1969, waar een zekere Jacky Ickx naar zijn auto slenterde, om zo zijn ongenoegen te uiten over de startprocedure, die hij te gevaarlijk achtte. 24 uur later won hij in de sprint, samen met Jackie Oliver, de race. Om dat te vieren zijn een hele reeks Ford GT40 en Ford GT op weg naar Spa, samen met… Jacky Ickx, uiteraard! Magisch…

De Spa Six Hours meeting op zich is ook de laatste afspraak dit seizoen voor de Masters serie. Hier vinden we ook het FIA Masters Historic Formula 1 Championship, met de F1-bolides van de jaren ’70 en begin jaren ’80. Brabham, Williams, March, Ensign, Hesketh, Trojan, De Tomaso, Alfa Romeo, Shadow, Theodore, McLaren, Tyrrell… alles passeert de revue. De Belg Christophe d’Ansembourg, met een Williams FW07C ex-Reutemann, neemt het op tegen… Antoine d’Ansembourg, zijn zoon, en die doet het met een Brabham BT49!

Ook schoon volk in de FIA Masters Historic Sports Car, met Lola T70, Alfa Romeo Tipo 33, McLaren M1B et M6B, Chevron B19, Ferrari 512 en andere Ford GT40. De Masters Gentlemen Drivers, met Shelby Cobra, Cobra Daytona, Jaguar E-Type, TVR Griffith et Grantura, Bizzarrini 5300 GT en andere Morgan SLR is nog zo’n topcompetitie met heel sterke rijders. In de Masters Pre-66 Touring Cars, gaat het tussen de Ford Falcon Sprint en de Austin Cooper S, die dit jaar 60 wordt.

De jongere liefhebbers onder ons herinneren zich dan weer de Aston Martin Masters Endurance Legends, met uiteraard de Bentley Speed 8 die Le Mans won, maar ook diverse Peugeot, Lola Aston-Martin, Pescarolo LMP1, Maserati MC12, McLaren MP4/12C en zelfs een Audi R8 LMS Evo…

De Historic Grand Prix Cars Association neemt ons dan weer mee naar bijna honderd jaar geleden met Talbot Lago, Maserati 250F, Cooper T51, Lotus 18 et 21, Brabham BT2, iets wat ook geldt voor de categorie Pre-War Sports Car, met Bentley, Alfa Romeo, Talbot, Frazer Nash en Aston Martin van de jaren ’20 en ’30…

Ook erg hoog aangeschreven tijdens de Spa Six Hours, zijn de Woodcote Trophy en de Stirling Moss Trophy met de prachtige Lister Jaguar en Costin, Frazer Nash, Lotus, Jaguar (met de bekende D-Type), Cooper, Lola... Noteren we onder meer de aanwezigheid van Guy Verhofstadt, onze voormalige Eerste Minister en gedreven Europees Parlementslid die het doet met zijn Elva MK3 uit 1959. 

Het mooie plateau wordt vervolledigd door de Historic Sports Car Club, met March, Lola, McLaren, Chevron, Cobra en andere Jowett Jupiter, toerwagens in de U2TC & Historic Touring Car Challenge, met de Ford Capri 2600 et 3100 RS, maar ook de meer recente Ford Sierra Cosworth RS500, BMW M3 E30 en Rover SD1, zonder de Jaguar Classic Challenge en de E-Type, D-Type en XK120 te vergeten.

Zo komen we dus aan… 16 races die vanaf vrijdagmiddag verreden worden. Alles begint al op woensdag met de Pre War @ Spa Six Hours, een dag voorbehouden aan wagen van voor de oorlog. Afspraak op de website www.spasixhours.com om alles nog eens na te lezen en te weten te komen wat er nog te beleven valt. Meer dan ooit: See you in Spa! 

Persbericht Spa Six Hours



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op dinsdag 24 september 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Six Hours.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons