Spielberg: BMW lukt hattrick - winnaar Spengler nieuwe leider
De bandenstrategie speelt vanzelfsprekend een belangrijke rol in het verloop van de race. Op de eerste rijen gaat men doorgaans met de zachtere 'option tyre' van start; dat is ook het geval voor de latere winnaar Spengler en diens dauphin Wittmann. Te oordelen naar de derde, vierde en vijfde stek aan de finish van Timo Glock (twaalfde op de grid), Mike Rockenfeller (als dertiende gestart) en Mattias Ekström (vijftiende op de grid) blijken finaal de rijders die er voor opteerden op de hardere standaardband van start te gaan het bij het juiste eind te hebben gehad. Nadat zij hun standaardrubbers al na een viertal ronden voor de 'options' hadden ingeruild, regen ze met een quasi vrije baan voor zich de snelle ronden aan elkaar. Met het gekende resultaat.
In de openingsfase van de race trekt Mercedes-vertegenwoordiger Gary Paffett ten strijde. Voor een aanval op Martin Tomczyk waarbij de Duitser ietwat naast de baan wordt gedrumd en van zes naar tien terugvalt, krijgt de Brit twee seconden straftijd die hij bij zijn pitstop moet uitzitten. Bij het Belgische RBM laat men zich voor het eerst op een fout betrappen. Joey Hand's linker voorwiel kiest na zijn pitstop de vrijheid en de Amerikaan moet na negen ronden zijn bolide in de graskant achterlaten.
Voor Tomczyk gaat het van kwaad naar erger wanneer hij wat later door, jawel, boeman Merhi dwars wordt geduwd en daarbij de rail streelt. De man uit Rosenheim zal later de handdoek in de ring werpen; niet echt de seizoenstart waar de kampioen anno 2011 op gehoopt had. Merhi van zijn kant krijgt voor zijn niet opzettelijk vergrijp wel een drive-through penalty van tien seconden aangesmeerd, wellicht deels ingegeven door de slechte reputatie die de agressief rijdende Spanjaard inmiddels verwierf.
De toch al niet goed weggekomen Timo Scheider moet met een leegloper naar de pits en na een alweer te trage tweede stop zit er voor de meervoudige DTM-kampioen nog slechts een zestiende plaats in.
De wedstrijd is bijna halfweg wanneer de remonte van Timo Glock maar ook Rockenfeller duidelijk wordt.
De ex-F1-rijder is op een bepaald ogenblik geregeld anderhalve seconde sneller dan het leidersduo Spengler-Wittmann die zeer lang bij hun eerste option-set blijven zweren.
Tussen Edoardo Mortara, eenzaam in derde stelling rijdend, en Wittmann komt het na de pitstop van laatstgenoemde tot een clash waarbij Mortara tot een niet geplande pitstop wordt genoopt en pas vijftiende zal eindigen. Augusto Farfus krijgt het moeilijk en ziet achtereenvolgens Werner en Rockenfeller aan zich voorbijgaan. Een tragere pitstop en een knap duel met Ekström die op zachtere rubbers onderweg is, kosten Werner naderhand echter tijd zodat Farfus finaal toch nog zesde finisht, achter Ekström met wie het in de slotronden nog tot een contact komt. Christian Vietoris wordt zevende en is hiermee eerste Mercedes-rijder.
Timo Glock van zijn kant zit al geruime tijd op podiumkoers. Bij zijn tweede pitstop verliest de Duitser evenwel twee volle seconden. Die kosten hem bij de eindafrekening, wanneer iedereen voor de tweede maal heeft gepit, mogelijk de tweede plaats. Die gaat naar een alweer uitstekende Wittmann, achter een quasi ongenaakbare Spengler. De Canadees kende een ietwat moeilijke seizoenstart, maar staat na amper drie wedstrijden toch maar weer bovenaan de kampioenschapsstand. Een troost voor de Schnitzer-troepen van Charly Lamm die hier een dertiende DTM-zege liet noteren, maar wiens atelier in Freilassing vandaag door het noodweer in Beieren en Oostenrijk onder water kwam te staan. Een beproeving die het BMW MTEK-team van Nederlander Ernest Knoors bespaard blijft; voor het team dat pas dit jaar de effectieven van BMW-sportchef Jens Marquardt vervoegde werd het een hoogdag met een tweede en derde plaats voor rookies Wittmann en Glock.
Uitslag DTM Spielberg 2013
1 Bruno Spengler BMW Team Schnitzer BMW M3 DTM 47 ronden in 1:08:35.249
2 Marco Wittmann BMW Team MTEK BMW M3 DTM + 1.550
3 Timo Glock BMW Team MTEK BMW M3 DTM + 6.504
4 Mike Rockenfeller Audi Sport Team Phoenix Audi RS 5 DTM +9.183
5 Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline Audi RS 5 DTM +10.260
6 Augusto Farfus BMW Team RBM BMW M3 DTM 47 1:08:49.548 14.299
7 Christian Vietoris Mercedes AMG DTM-Team DTM Mercedes AMG C-Coupé +14.884
8 Dirk Werner BMW Team Schnitzer BMW M3 DTM +15.548
9 Gary Paffett EURONICS Mercedes AMG DTM Mercedes AMG C-Coupé +16.207
10 Pascal Wehrlein Mercedes AMG DTM Mercedes AMG C-Coupé +17.462
11 Adrien Tambay Audi Sport Team Abt Audi RS 5 DTM +21.550
12 Robert Wickens STIHL Mercedes AMG DTM Mercedes AMG C-Coupé +26.499
13 Daniel Juncadella stern Mercedes AMG DTM Mercedes AMG C-Coupé +26.927
14 Miguel Molina Audi Sport Team Phoenix Audi RS 5 DTM +27.704
15 Edoardo Mortara Audi Sport Team Rosberg Audi RS 5 DTM +29.113
16 Timo Scheider Audi Sport Team Abt Audi RS 5 DTM +29.470
17 Filipe Albuquerque Audi Sport Team Rosberg Audi RS 5 DTM +31.834
18 Jamie Green Audi Sport Team Abt Sportsline Audi RS 5 DTM +32.854
19 Andy Priaulx BMW Team RMG BMW M3 DTM +1:10.907
20 Roberto Merhi THOMAS SABO Mercedes AMG DTM Mercedes AMG C-Coupé +1:19.828
Niet geklasseerd
Martin Tomczyk BMW Team RMG BMW M3 DTM 29 rondenJoey Hand BMW Team RBM BMW M3 DTM
Tussenstand kampioenschap
01. B. Spengler 43p02. M. Rockenfeller 41
03. A. Farfus 33
04. M. Wittmann 32
05. C. Vietoris 25
06. D. Werner 22
07. G. Paffett 22
08. J. Hand 16
09. M. Ekström 16
10. T. Glock 15
11. R. Wickens 15
12. T. Scheider 10
13. P. Wehrlein 2
14. R. Merhi 1
Foto: BMW AG, Daimler AG, Audi AG
Tweet