van der Horst

Sportief reglement speelt in op formatwijziging meetings

WTCR
WTCR
De FIA World Motor Sport Council keurde recent verschillende wijzigingen aan het sportief reglement van de WTCR – FIA World Touring Car Cup goed. Die spitsen zich voornamelijk toe op kostendrukkende maatregelen en op de gevolgen van het afwijkend format van de meetings die alle zes in Europa worden verreden.
  • Heinz Performance
Doordat tijdens twee van de zes meetings slechts twee races worden betwist tegenover drie wedstrijden in de overige, was een bijsturing van het sportief reglement noodzakelijk, temeer omdat er voor dit seizoen slechts één enkele kwalificatiesessie per raceweekend staat gepland.
 
Met uitzondering van de afspraak op de Nürburgring-Nordschleife waar slechts één ononderbroken kwalificatiesessie van 60 minuten wordt voorzien, geldt voor de overige meetings één driefasige sessie.

In detail heet het dat na afloop van de 20 minuten durende Q1-sessie de top-5 één tot vijf punten scoort waarbij de snelste rijder de DHL-pole verovert. Twaalf rijders gaan door naar Q2. De vijf snelsten in Q2 (10 minuten, géén punten) stoten door naar Q3 waarin elk één enkele 'flying lap' afwerkt. Ook in Q3 worden er één tot vijf punten verdeeld en komt de snelste man op de pole te staan.

Hoe worden de startgrids samengesteld?
Voor meetings met drie wedstrijden geldt de uitslag van Q1 als grid voor race 1. Om de grid voor race 2 te bepalen worden de top-10 omgegooid, P11 en P12 in Q2 behouden hun positie, vanaf P13 wordt de rangorde van Q1 gehanteerd. Voor race 3 bezet de top-5 uit Q3 plaatsen één tot vijf, voor P6 tot P12 grijpt men terug naar de rangorde in Q2 en voor de resterende plaatsen naar de rangorde in Q1.

Voor de meetings met slechts twee wedstrijden wordt de grid van race 1 gevormd door de top-10 om te gooien, P11 en P12 behouden hun positie uit Q2, vanaf P13 geldt opnieuw de rangorde van Q1. De uitslag van Q3 bepaalt de top-5 voor race 2, voor P6 tot P12 grijpt men terug naar de Q2-rangorde, vanaf P13 naar de Q1-rangorde.

Op de Nürburgring wordt voor de grid van race 1 de top-10 van de enige sessie omgegooid, voor race 2 hanteert men uiteraard de ongewijzigde uitslag van deze sessie. Hier scoort de top vijf respectievelijk 10-8-6-4-2 punten.

Om de kosten te drukken werden bovendien volgende voorgestelde maatregelen goedgekeurd: ist:

- iedereen mag maximaal vier turbo's gebruiken
- op eender welk moment mogen nooit meer dan vijf mensen aan de wagen werken.
- een rijder krijgt in de eerste meeting waaraan hij deelneemt maximum 16 Goodyear-slicks. In de tweede meeting zijn dat er 22, waarvan slechts 12 nieuwe rubbers. Vanaf de derde meeting krijgt hij maximum 26 slicks toebedeeld waarvan 16 nieuwe.

Zoals eerder gemeld kunnen teams met één enkele wagen zich alsnog van 20 juni tot 14 augustus  inschrijven voor een volledig WTCR-seizoen. Meer info: fiona.rees@fiawtcr.com.

Foto: Bonilla/DPPI



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op maandag 22 juni 2020.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons