van der Horst

SRO America President Greg Gill "voorzichtig optimistisch" over GT2-klasse

Sportec Motorsport - KTM X-BOW GT2
Sportec Motorsport - KTM X-BOW GT2
SRO America President en CEO Greg Gill zegt dat hij "voorzichtig optimistisch" is over de groei van de GT2-klasse binnen GT America powered by AWS, na de eerste manche van het seizoen afgelopen weekend op Circuit of The Americas. In totaal komen momenteel vier auto's in aanmerking voor de klasse, waaronder een versie van een KTM X-Bow die nog moet debuteren in Noord-Amerika.
Het platform, dat vorig jaar zijn Noord-Amerikaanse debuut maakte in verschillende Fanatec GT World Challenge America powered by AWS-races onder de naam GT Sports Club-serie, is verschoven naar een speciale klasse in de GT America-serie die nieuw is voor 2021. Een enkele Lamborghini Huracan Super Trofeo Evo GT2 nam deel aan twee 40 minuten durende single-driver Bronze-races met TPC Racing-racer Scott Schmidt achter het stuur. Dat werd mogelijk gemaakt door Lamborghini's recente GT2-homologatie met kleine aanpassingen. Nu is het nog afwachten op de KTM X-Bow die nog moet debuteren in de Noord-Amerikaanse klasse.

"We weten dat de auto's er zijn", zei Gill tegen Sportscar365. "En we horen van Lamborghini-eigenaren en sommige Audi- en Porsche-eigenaren dat als de klasse groeit, ze zullen komen. Ik ben er voorzichtig optimistisch over. Ik denk dat het goed zal komen op basis van wat we te horen krijgen."

Wright Motorsports - Porsche 911 GT America
Wright Motorsports - Porsche 911 GT America
Hoewel de populariteit van GT America sterk was in de eerste twee evenementen, grotendeels met GT3- en GT4-inzendingen, gelooft Gill dat er nog meer teams zullen komen vooral voor de GT2. Een aantal Bronze-rijders die strijden binnen SRO America bezitten al GT2-machines, waaronder Kyle Washington en Elias Sabo van GMG Racing met respectievelijk een Porsche 911 GT2 RS Clubsport en Audi R8 LMS GT2.
GT3-klasse groter
Hoewel GMG-teameigenaar James Sofronas "nog steeds in de formule gelooft", heeft hij toegegeven dat de meerderheid van zijn klanten hebben besloten om in de GT3 te racen in plaats van de GT2. Dat vanwege de klassenstructuur van GT America en de vergelijkbare kosten tussen de twee klassen. Het in Californië gevestigde team reed afgelopen weekend met twee GT3-auto's en drie GT4-inzendingen mee aan GT America. 

Park Place Motorsports - Porsche 911 GT America
Park Place Motorsports - Porsche 911 GT America
"Voor dezelfde prijs als GT2 kun je een GT3-auto besturen in GT America", vertelde Sofronas aan Sportscar365. "Die auto's zijn sneller, sexyer en zullen vooraan op de grid staan. Je kan een gebruikte GT3-auto kopen voor 291.495,75 euro. Dus veel mensen zeggen: 'Waarom neem ik niet gewoon een GT3-auto?' Dat is eigenlijk het probleem."

Foto: Fanatec GT2 European Series, IMSA



Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in Circuit Internationaal op dinsdag 4 mei 2021.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons