van der Horst

Stéphane Ratel wil niets weten van nieuwe ééngemaakte GT-klasse

Stéphane Ratel
Stéphane Ratel
Stéphane Ratel, stichter en CEO van SRO Motorsports, reageerde via een persbericht op het voorstel van de ACO om in de toekomst naar een ééngemaakte GT-klasse te evolueren. Ratel kant zich resoluut tegen het eenzijdig gelanceerde idee van de heren uit La Sarthe dat tevens de steun van de FIA geniet. Als geestelijke vader van het GT3 concept ziet Ratel dat zijn succesverhaal nu door andere partijen opeens van onder zijn neus wordt weggekaapt zonder dat er met zijn mening rekening wordt gehouden. De ACO moest tot voor kort niets hebben van het hele GT3 gebeuren en concentreerde zich enkel en alleen op GTE, een klasse die het in de schaduw van de vele GT3-constructeurs wat moeilijker heeft de laatste tijd. De ELMS en AsLMS staan in 2013 echter open voor GT3 en de ACO oogt zelf ook steeds meer en meer aan 'Performance Balancing' te doen.
  • Shopa
In zijn betoog geeft Stéphane Ratel gestructureerd aan waarom dit in geen geval een goed idee is, hieronder overlopen we in het kort Ratel’s argumenten waarom ‘zijn’ GT3 categorie niet zou moeten worden verstoord voor het redden GTE-klasse van de ACO:

  • Stabiliteit is van groot belang en de huidige 14 GT3-constructeurs moeten niet gestoord worden met het voorstel om alweer een nieuwe wagen te ontwikkelen.
  • Er is nood aan twee categorieën in de GT-racerij, net zoals LMP1 en LMP2 naast elkaar bestaan en elkaar aanvullen. De GT-racerij op zich is een volwaardig platform dat verschillende niveau's verdient.
  • De huidige onderverdeling in ACO GTE en FIA GT3 stemt overeen met twee verschillende noden op de markt. Een poging tot eenmaking zou dan ook tegen de belangen van de teams en constructeurs ingaan die in elke categorie actief zijn aangezien:
    • ...het de technische wedloop in GTE verder zou verzwakken met de introductie van een ingrijpende BoP, een idee dat reeds werd afgewezen door enkele van de fabrieksteams.
    • ...het de kosten in GT3 zal doen stijgen en enkele wagens oncompetitief zal maken door het aantal aanpassingen aan het originele straatmodel te beperken.

FIA GT2 klasse in het FIA GT Championship
FIA GT2 klasse in het FIA GT Championship
SRO houdt het echter niet enkel bij kritiek maar doet ook een voorstel hoe de toekomst er volgens hen zou moeten uitzien. Zo moet FIA GT3 in elk geval in zijn huidige vorm behouden blijven, zijnde een open reglement waarop het BoP-principe van toepassing is tezamen met het betaalbaar houden van de kosten en het beperken van evoluties. Daarnaast is er volgens Stéphane Ratel nood aan een nieuwe FIA GT2 klasse die gebaseerd is op strikte technische reglementen waar constructeurs kunnen laten zien dat ze in staat zijn de beste GT-wagen te bouwen. Indien het zover komt zou SRO overwegen om deze categorie  toe te laten in de Pro klasse van hun internationaal kampioenschap in 2014.

af6a5c094221599a8beefcf38a770e6b51b14528.jpg
Met deze twee haaks op elkaar staande visies lijkt de strijd tussen de ACO en SRO meer dan ooit weer op te laaien en valt het af te wachten hoe de situatie in de toekomst zal evolueren en wat het antwoord van de ACO en de FIA zal zijn op deze reactie van SRO.


Foto's: Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op donderdag 18 oktober 2012.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons