Stéphane Ratel wil niets weten van nieuwe ééngemaakte GT-klasse
- Stabiliteit is van groot belang en de huidige 14 GT3-constructeurs moeten niet gestoord worden met het voorstel om alweer een nieuwe wagen te ontwikkelen.
- Er is nood aan twee categorieën in de GT-racerij, net zoals LMP1 en LMP2 naast elkaar bestaan en elkaar aanvullen. De GT-racerij op zich is een volwaardig platform dat verschillende niveau's verdient.
- De huidige onderverdeling in ACO GTE en FIA GT3 stemt overeen met twee verschillende noden op de markt. Een poging tot eenmaking zou dan ook tegen de belangen van de teams en constructeurs ingaan die in elke categorie actief zijn aangezien:
- ...het de technische wedloop in GTE verder zou verzwakken met de introductie van een ingrijpende BoP, een idee dat reeds werd afgewezen door enkele van de fabrieksteams.
- ...het de kosten in GT3 zal doen stijgen en enkele wagens oncompetitief zal maken door het aantal aanpassingen aan het originele straatmodel te beperken.
SRO houdt het echter niet enkel bij kritiek maar doet ook een voorstel hoe de toekomst er volgens hen zou moeten uitzien. Zo moet FIA GT3 in elk geval in zijn huidige vorm behouden blijven, zijnde een open reglement waarop het BoP-principe van toepassing is tezamen met het betaalbaar houden van de kosten en het beperken van evoluties. Daarnaast is er volgens Stéphane Ratel nood aan een nieuwe FIA GT2 klasse die gebaseerd is op strikte technische reglementen waar constructeurs kunnen laten zien dat ze in staat zijn de beste GT-wagen te bouwen. Indien het zover komt zou SRO overwegen om deze categorie toe te laten in de Pro klasse van hun internationaal kampioenschap in 2014.
Met deze twee haaks op elkaar staande visies lijkt de strijd tussen de ACO en SRO meer dan ooit weer op te laaien en valt het af te wachten hoe de situatie in de toekomst zal evolueren en wat het antwoord van de ACO en de FIA zal zijn op deze reactie van SRO.
Foto's: Martijn Wouters
Tweet