van der Horst

FIA GT Series: Wim Lumbeeck eerste leider in Divisie GT

FIA GT Series Zolder: Het weekend in beeld gebracht
Via een tweede plaats en een overwinning tijdens het openingsweekend van de Supercar Challenge is Wim Lumbeeck de eerste leider in Divisie GT. Een seizoen eerder, in 2012, kwam de Dodge Viper GTS-R GT1 van de Lightin’Art rijder nog uit in Divisie Super GT, maar dat was te hoog gegrepen voor de nog steeds imposante, maar 15 jaar oude Amerikaanse bolide die moest opboksen tegen wagens van de laatste generatie. De Nederlandse organisator liet de Viper een Divisie zakken, maar onder strenge voorwaarden waaronder ondermeer brides om de luchtaanzuiging van de motor te snoeren. Dit geeft vermogensverlies tot gevolg, maar daardoor worden de waardeverhoudingen tussen de verschillende wagens binnen een Divisie gerespecteerd.
Tijdens de natte kwalificatie was het pas op het einde dat de piste opdroogde en hierdoor werden de chrono’s in de laatste minuten op de tabellen gezet. Wim lukte de pole in Divisie GT en de 9de startplaats algemeen voor de eerste race op zaterdag. Ook voor de tweede wedstrijd op zondag, die wordt opgesteld via de tweede snelste chrono tijdens de kwalificatie, was de pole in de Divisie weggelegd voor de DVB Racing Viper en opnieuw de 9de startplaats algemeen.

Wim Lumbeeck - Dodge Viper GTS-R
Wim Lumbeeck - Dodge Viper GTS-R
“De eerste wedstrijd was niet bepaald de makkelijkste uit mijn loopbaan”, aldus Wim Lumbeeck. “Na een woelige start en een tik in de eerste bocht kon ik toch als tweede aanpikken in GT, maar even later brak de versnellingspook af. Het was zoeken en tasten omdat ik niet meer kon rekenen op de power shift en constant moest ontkoppelen, gecombineerd met een nog klein resterend stukje pook dat alle moeite van de wereld vroeg om te schakelen. Ik viel terug naar de vijfde plaats, maar eens terug in het ritme kon ik nog twee plaatsen goed maken. Met een derde plaats in GT en de negende algemeen in deze omstandigheden was ik heel tevreden. Nadien kreeg ik nog de tweede plaats toebedeeld omdat winnaar Maessen moest verhuizen naar de Divisie Super GT”.

“De tweede race was de betere. Alles liep gesmeerd, behalve dat de rembalans niet goed was, waardoor ik last had van blokkerende wielen de eerste ronden. De chrono’s waren te traag, maar eens de balans wat aangepast en de wagen goed op temperatuur was verdween de onbalans en kon ik opnieuw opklimmen naar de kop in de Divisie GT. Het was een mooie strijd, ik won in GT en werd achtste algemeen net na de BMW Z4 GT3 Super GT van Storm”.

Wim Lumbeeck - Dodge Viper GTS-R
Wim Lumbeeck - Dodge Viper GTS-R
Door die eerste en tweede plaats komt Wim Lumbeeck nu aan de leiding van het kampioenschap in Divisie GT. Maar de keerzijde van de medaille moet hij er wel bijnemen. Door het verwerven van een eerste en een twee plaats kreeg hij wel 25 resultaatseconden opgelegd die hij extra moet uitzweten tijdens de pitstop van de eerstvolgende race.

“Ik ben uiteraard zeer tevreden met het resultaat en de huidige gang van zaken. We hebben samen met DVB Racing bewezen dat de Viper uiterst competitief is. Het probleem met de rembalans wordt eerstdaags bekeken en zou tegen de volgende wedstrijd moeten opgelost zijn. Die volgende races worden verreden op de Slovakiaring in Slowakije. Ik ben nog steeds op zoek naar een competitieve piloot om ginds mijn leidersplaats te verdedigen”, besluit een gelukkige Wim Lumbeeck. 

Wim Lumbeeck press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op dinsdag 23 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting FIA GT Series Zolder.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons