van der Horst

Tim Kuijl gaat na Dieter & Wim voor de derde titel binnen St Paul Raceteam

Drie kampioenen onder één tent
Drie kampioenen onder één tent
Tijdens de laatste afspraak vorige week in het kader van de Spa Six Hours konden vader en zoon Dieter en Wim Kuijl zich met hun Fords Capri reeds verzekeren van de Belgische titels in hun respectievelijke platformen 1 & 2. Ook Tim Kuijl was goed op weg om in zijn knappe BMW E36 2.5l de titel te pakken in platform 4, maar het draaide anders uit na een breuk aan de versnellingsbak. Zodoende ging het feestje voorlopig nog niet door en krijgt Tim nog twee kansen tijdens de komende ADAC Westalen Trophy op de mythische Nürburgring.
Tim Kuijl tijdens beklimming van Raidillon
Tim Kuijl tijdens beklimming van Raidillon
Komend weekend wordt de Nürburgring het toneel van de laatste raceweekend van de Belcar Historic Cup powered by St. Paul. Het is een traditie geworden dat de beroemde ‘Ring’ het seizoen van de Historics afsluit. Verschillende keren moesten we wachten op deze laatste twee races van het seizoen om de Belgische kampioenen te kennen. Ditmaal waren er in Francorchamps reeds drie van de vier Belgische kampioenen gekend.


Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
In platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens met een Historisch Technisch Paspoort (HTP) en een bouwjaar van 01/01/1947 tot 31/12/1981 werd Dieter Kuijl en zijn knappe Ford Capri RS 2600 Weslake de primus van de klas en gaat met de grootste beker huiswaarts.



Wim & Tim Kuijl samen op het podium, geflankeerd door Luc Moortgat
Wim & Tim Kuijl samen op het podium, geflankeerd door Luc Moortgat
Idem dito voor platform 2 voor identieke wagens als platform 1 met een bouwjaar van 01/01/1947 tot 31/12/1981, maar die over een Nationaal Technisch Paspoort (NTP) beschikken. Hier mag Wim Kuijl plaats nemen op het hoogste trapje van het ereschavot.   




Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Luc Moortgat en zijn gifgroene Porsche 964 Cup pakken opnieuw de titel in platform 3 voor wagens met een FIA HTP en/of NTP homologatie en een bouwjaar tussen 01/01/1982 en 31/12/1990. Hierin rijdt Samuel Verheggen uit het St Paul Raceteam met de Mercedes 190 16V AMG. Samuel komt uit in het platform waarin de snelste wagens van het peloton rijden. Hij staat virtueel en zonder voorlopig rekening te houden met de drie verplichte schrapresultaten op een voorlopige 10de plaats na een pechseizoen. Hij kan op de Nürburgring nog strijden voor een plaats binnen de top 3 in de klasse 3D voor wagens binnen platform 3 met een cilinderinhoud tussen 2000cc en 2500cc.

Tim voor zijn voornaamste belagers
Tim voor zijn voornaamste belagers
Voor het St Paul Raceteam is het komend weekend vooral reikhalzend uitkijken naar het resultaat dat Tim Kuijl zal neerzetten binnen platform 4. Tim realiseerde dit seizoen acht zeges en twee uitvallers op tien races. De negen beste resultaten worden in rekening gebracht en dus kan Tim via één zege nog het maximum van de punten pakken. Maar mathematisch is Tim nog geen kampioen. Met het duo Thaens/Theunissen is er nog een kaper op de kust met een identieke BMW 325i. Ook Guy François is met zijn Nissan Primera BTCC mathematisch nog niet uitgeteld.

In 2021 werd Tim Kuijl ook kampioen op de Nürburgring
In 2021 werd Tim Kuijl ook kampioen op de Nürburgring
In worst case scenario voor Tim en er vanuit gaande dat het duo Thaens/Theunissen of François de twee resterende races winnen (wat het equivalent is van 80 punten) heeft Tim voldoende aan één score van 18 punten om na 2019 en 2021 voor de derde maal Belgisch kampioen te worden in platform 4 voor wagens met een bouwjaar van 01/01/1991 tot 31/12/2000. Achttien punten verzamelen is in het geval van Tim een peulschil en de opdracht is om minstens één van de twee races uit te rijden.

De knappe Fords Capri van St. Paul Raceteam
De knappe Fords Capri van St. Paul Raceteam
“Ik zal mezelf in toom moeten houden,” aldus de St Paul-rijder. “Ik race altijd om te winnen en zelfs als ik aan de leiding lig binnen mijn platform tracht ik steeds om andere wagens uit andere platformen toch aan te vallen. Maar deze maal zal ik het tactisch moeten aanpakken. Het feit dat de concurrentie wel de beide wedstrijden moet winnen stelt me gerust. Ik hoop bovendien op regenweer”.



Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim Kuijl - BMW E36 325i
Tim Kuijl - BMW E36 325i
“Ik heb het mezelf wel niet gemakkelijk gemaakt komend weekend. Ik heb me ook ingeschreven voor de Tourenwagen Legenden die ook twee races rijden in hetzelfde weekend. Een op zaterdag en een op zondag. De Belcar Historic Cup rijdt twee races op zondag terwijl de kwalificatie van de Belcar Historic Cup net na de eerste race is van de Tourenwagen Legenden. Het wordt dus een dubbeltje op zijn kant. Ik ga trachten om tijdens de kwalificatie van de Belcar Historic Cup vroeg een snelle ronde te realiseren om de wagen te sparen. En de eerste race van de Tourenwagen Legenden zal gepaard gaan met de nodige stress om vooral geen brokken te rijden. Ik breng in ieder geval een pak nieuwe onderdelen mee voor het geval het toch mis zou gaan. Ik hoop in ieder geval dat ik reeds de titel kan verzilveren tijdens de eerste race. Dan kan ik tijdens de tweede race nog eens extra knallen en net als vorig seizoen eindigen met het maximale puntensaldo”, aldus de regerende kampioen.

Indien Tim lukt in zijn opzet krijgen we met Dieter, Wim & Tim Kuijl drie Belgische kampioenen binnen hetzelfde team en dezelfde familie.

Foto's: Bravo Racing / Niels Vaeck / Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op woensdag 12 oktober 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Westfalen Trophy.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons