van der Horst

Slechts twee GT3's per constructeur toegelaten in het FIA WEC vanaf 2024

Team WRT - BMW M4 GT3
Team WRT - BMW M4 GT3
Niet alleen de LMP2's zullen volgend jaar uit het FIA WEC verdwijnen, ook de GTE's zijn aan hun laatste jaargang toe. Het was al langer gekend dat deze klasse vervangen zal worden door GT3 en dat in een zogenaamde LMGT3-klasse. Ook het feit dat dit een pure Pro-Am klasse wordt was eveneens bekend, maar wat de verdeling qua constructeurs en het aantal wagens per constructeurs werd nog even in het ongewisse gelaten. Tot nu dus, want de ACO maakte namelijk bekend dat er maximum twee wagens per constructeur toegelaten worden en met voorrang voor merken die ook al aanwezig zijn in de Hypercar-klasse.
Chevrolet Corvette Z06 GT3.R
Chevrolet Corvette Z06 GT3.R
Gezien de populariteit van de Hypercar-klasse die zowel Hypercars als LMDh's voor fabrieks- en klantenteams omvat, moesten niet alleen de LMP2's wijken, maar komt er ook een limiet op het aantal toegelaten GT's. De klasse is jaarlijks de best gevulde, maar nu wordt er voor de toekomst gemikt op twaalf tot zestien wagens. Hiermee zullen er maar zes tot acht merken aanwezig kunnen zijn in het WK uithouding, aangezien het aantal wagens per merk op twee bepaald werd. Ook werd min of meer bevestigd dat merken met wagens in de Hypercar-klasse voorrang krijgen. Hiermee zullen BMW, Corvette (via Cadillac), Ferrari, Lamborghini en Porsche al zeker zijn van twee bolides in de klasse in het WEC.

GruppeM - Mercedes-AMG GT3
GruppeM - Mercedes-AMG GT3
Wat de overige constructeurs betreft, zijnde genre Aston Martin, Ford, McLaren en Mercedes-AMG bijvoorbeeld, zij zullen eerst langs het selectiecomité van het FIA WEC moeten passeren. Voorzitter van de ACO Pierre Fillon verklaarde dat men namelijk ook graag diversiteit wil in de klasse. Dat heeft indirect ook gevolgen voor de automatische invitaties die uitgereikt worden. Naast die voor de European Le Mans Series en de Asian Le Mans Series, worden er nog twee extra uitgereikt. Deze zullen namelijk richting SRO en IMSA gaan. Fillon bevestigde daarbij dat men alleen startrecht kan verkrijgen indien het merk aanwezig is in een kampioenschap dat onder de ACO valt en dat omwille van de balance of performance. Het is dus nu afwachten welke merken volgend jaar van de partij zijn, of beter mogen zijn.

Foto's: Geert Franquet - General Motors - Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op vrijdag 9 juni 2023.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons