van der Horst

Vila Real: KCMG verrast met pole voor Attila Tassi, voor teamgenoot Tiago Monteiro

Attila Tassi - KCMG Honda Civic
Attila Tassi - KCMG Honda Civic
KCMG, het door JAS Motorsport ondersteunde Honda-team dat tot dusver zwaar door het Münnich Motorsport van Guerrieri en Girolami werd overschaduwd, zorgde zondagmiddag in Vila Real voor een regelrechte verrassing door met Attila Tassi en Tiago Monteiro de eerste startrij voor race 3 te claimen. Een eerste WTCR-pole voor de amper 20-jarige Tassi die mogelijk voor een tweede Hongaarse zege zorgt. Lynk&Co monopoliseert met Yann Ehrlacher en Yvan Muller de tweede startrij, het Elzasser-duo gaat Jean-Karl Vernay (Audi) en Nicky Catsburg vooraf. Hyundai-toppers Norbert Michelisz (P16) en Augusto Farfus (P20 na een crash) die gisteren het mooie weer maakten in race 1 haakten vandaag voortijdig af. Puntenleider Guerrieri start als negende, Thed Björk als vijftiende. Frédéric Vervisch leek nipt Q2 te zullen halen tot hij door merkgenoot Jean-Karl Vernay naar P13 werd verwezen. In race 2 gaat Ma Qinghua (Alfa Romeo) vanop de pole van start.
Q1: Tassi snelst, Vervisch, Michelisz, Björk, Tarquini out
De kwalificatiesessie voor races 2 en 3  gaf een heel ander beeld te zien dan gisteren toen Hyundai de plak zwaaide en de Honda's op hun honger bleven. Zondagmorgen kregen we net het omgekeerde scenario te zien met alle vier de Honda's die doorstootten naar Q2 daar waar Hyundai enkel Nicky Catsburg met succes de eerste hindernis zag nemen. Attila Tassi wierp zich in Q1 op als snelste man voor de beide Alfa's van Kevin Ceccon en Ma Qinghua. Volgden de drie resterende Honda's van Monteiro, Guerrieri en Girolami. Achter Catsburg en Azcona die als enigen de eer van Hyundai, resp. Cupra hoog hielden, stootten ook de beide Lynk&Co van Yann Ehrlacher en Yvan Muller door naar Q2.

Voor Audi en VW wisten enkel Jean-Karl Vernay en Rob Huff zich te kwalificeren. WRT-rijder Vernay sleepte in extremis een twaalfde tijd uit de brand waardoor hij merkgenoot Frédéric Vervisch voor... 3/1000sten naar een dertiende startplaats voor beide wedstrijden verwees. Vervisch was lang niet de enige die een van zijn rondetijden geschrapt zag om buiten de lijnen te hebben gekleurd. Norbert Michelisz, de winnaar van de openingswedstrijd, vond naar eigen zeggen nooit de snelheid terug die hij gisteren aan de dag legde en strandde op  P16, net voor merkgenoot Gabriele Tarquini. Ook Augusto Farfus, gisteren goed voor een derde stek in race 1, haalde Q2 niet nadat hij zijn Hyundai i30 N TCR in de muur plantte, met heel wat schade als gevolg. Thed Björk, derde in de puntenstand, wacht zondagnamiddag eveneens een moeilijke opdracht, de Zweed kwam niet verder dan een vijftiende startplaats.

Q2: Attila Tassi andermaal snelst, Ma Qinghua pakt pole voor race 2
Tassi leidde ook Q2 toen Kevin Ceccon zijn Alfa Romeo Veloce in diens in lap in de rail zette met code rood en een lange onderbreking om de vangrail te herstellen als gevolg. In de resterende zes minuten bleef de top 3 met Tassi-Muller-Monteiro ongewijzigd. Ook Jean-Karl Vernay en Nicky Catsburg leken zich voor de shoot out te zullen kwalificeren tot Rob Huff en Yann Ehrlacher het Frans-Nederlands duo alsnog het ticket voor Q3 ontzegden. Kevin Ceccon diende na zijn crash de strijd te staken, maar Mulsanne Racing-teamgenoot Ma Qinghua versierde met een tiende tijd wél de pole voor race 2.

Q3: Tassi en Monteiro tekenen voor KCMG-dubbelslag
Twee Lynk&Co, evenveel Honda's en één Volkswagen vochten het in Q3 onderling uit voor de pole voor race 3. Rob Huff kwam als eerste aan de beurt en zag zijn chrono meteen met 3/10den verbeterd door Yann Ehrlacher, nochtans met oude rubbers onderweg. Tiago Monteiro deed op zijn beurt 0.173" beter dan de jonge Fransman wiens chrono weliswaar niet door oom Muller werd verbeterd. Attila Tassi, reeds snelst in Q1 en Q2, recidiveerde ook in de shoot out door 0.141 sneller te gaan dan KCMG-teammaat Monteiro, goed voor een onverwachte KCMG-dubbelslag.

Noteer dat zowel Jean-Karl Vernay als Frédéric Vervisch zaterdagavond uit de uitslag van race 1 werden geschrapt wegens het overschrijden van de maximum turbo boost-waarde. Zowel WRT als Comtoyou Racing hebben aangekondigd in beroep te zullen gaan tegen deze diskwalificatie, naar verluidt om dubbelzinnigheden in de FIA procedure uit te klaren. Vernay verliest hierdoor de punten die hij via een tiende stek scoorde, voor onze landgenoot verandert er niks aangezien hij toch al buiten de punten eindigde.



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op zondag 7 juli 2019.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons