VW Fun Cup; sensatie van La Source tot de Bus Stop
Om half elf werd ik verwacht in Box 1, de eerste pitbox van het nieuwe pitgebouw. De sympathieke Françoise, werkzaam voor Kronos, ontving ons aan het onthaal, waar we enkele formaliteiten moesten afwerken. Na een bezoek aan de dokter, die gelukkig bewees dat ik nog een gezonde jongen ben, en het afhalen van mijn bandje op het kantoor van de RACB, werd mijn raceuitrusting keurig voor mij uitgekozen. Schoenen, balaclava, handschoenen en brandvrij ondergoed, alles was voorzien. En wanneer ik dan als laatste ook de helm had dicht gegespt, was ik er helemaal klaar voor.
Ik stapte in aan boord van de witte kever met startnummer #306, die op dat moment bestuurd werd door Nicolas Vaxelaire. Nadat de gordels stevig waren aangetrokken, stoven we weg uit de pitlane. Op dat moment ging de Safety Car het veld vooraf en hing aan het einde van de pitlane de rode vlag. Na een minuutje of twee wachten voor de rode vlag, tijd genoeg om eens rustig rond te kijken in de cockpit van de zeer basic, en dus zeer geslaagde kever, sprong het licht op groen en begon de klim naar de Raidillon. Toen al was ik verbaasd over de grip die deze Fun Cup Kevers bieden, het zou me later alleen maar bevestigd worden... Gelukkig kwam de Safety Car snel binnen en kon Nicolas Vaxelaire meteen erna het racetempo hervatten.
We draaiden La Source uit in tweede versnelling en zetten de afdaling richting Eau Rouge in. Bergaf, en dus nam de snelheid erg snel toe. Met ongeveer 180 kilometer per uur kwamen we aan Eau Rouge, waarna de Raidillon werd aangesneden. Een geweldige ervaring! De eerste keer Eau Rouge en Raidillon zijn ongelooflijk en gelukkig is er na die prachtige bochtencombinatie even tijd om dat te beseffen. Dat deden we op Kemmel, maar ook Les Combes naderde al snel. In die chicane merkte ik het hoge fungehalte van de kever. De auto gleed een beetje over de achterkant en had in de bocht erna ook een beetje onderstuur, maar alles liet zich vrij goed corrigeren. Onveilig voelde ik me nooit.
Bij het aanremmen voor Bruxelles werd vakkundig voorbijgegaan aan een concurrent. De Dubbele Linkse, ook wel Pouhon genoemd, zorgde evenzeer voor echte sensaties en enkele bochten later begonnen we tot slot aan de laatste sector, die met de beruchte Blanchimont. Ook die bocht bleek, tot mijn verbazing, volgas te zijn. Vaxelaire wist duidelijk waar hij mee bezig was en aan dik 180 kilometer per uur remde hij aan voor de Bus Stop. Van vijfde ging het naar de tweede versnelling, waarna de korte rechts-linkse chicane vloeiend genomen werd. Een rondje Spa duurt in de VW Fun Cup ongeveer drie minuten, maar wanneer we start-finish passeerden, leek dat toch minder dan drie minuten te zijn. De timing bevestigde echter een ronde van 3.02 minuten. Het zal aan mijn enthousiasme gelegen hebben dat ik dacht sneller te zijn rond geweest...
Vaxelaire herhaalde zijn kunstjes nog enkele ronden, maar wanneer de Safety Car een tweede keer moest uitrukken tijdens mijn stint na een stevige klapper op het einde van Kemmel tussen de #67 van VGL Racing en de #299 DRM Motorsport, besloot hij de pitlane op te zoeken. Ik kreeg even de tijd om uit te blazen in de pitgarage van Kronos Events, vergezeld van een snack en een flesje water. Ik begon te beseffen wat voor een prachtige ervaring ik net heb meegemaakt. Om thuis nog lang over na te vertellen... en dus zeker aan te raden!
De VW Fun Cup maakt zich op voor het jaarlijkse hoogtepunt van het seizoen, de Hankook 25 Hours VW Fun Cup, waarin enkele honderden passagiers kennismaken met het mooiste circuit ter wereld. Om erbij te horen, volstaat het om Kronos Events te contacteren. Eenvoudiger kan niet!
Foto's: Kronos Events - Letihon
Tweet