van der Horst

WEC Prologue: Toyota wilt dat Hypercar-tekort ten opzichte van LMP2 wordt herzien

Toyota Gazoo Racing - Toyota GR10
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR10
Toyota Gazoo Racing-teamdirecteur Rob Leupen heeft gezegd dat de achterstand in de rondetijden van de Hypercar wagens ten opzichte van die in de LMP2-klasse, bij de voorseizoenstest van de WEC Prologue, "moet worden weggewerkt" vóór de Total 6 Uur van Spa dit weekend.
Ondanks dat ze een reeks prestatiebeperkingen kregen opgelegd om langzamer te rijden dan de nieuwe Hypercar-topklasse, versloegen LMP2-machines de inzendingen van Toyota en Alpine Endurance Team in Spa in drie van de vier testsessies voorafgaand aan het seizoen.

Een Aurus 01 Gibson Oreca, bestuurd door Toyota-reserverijder Nyck de Vries, zette de snelste ronde van de Prologue neer, een halve seconde sneller dan de beste Toyota-tijd. Leupen zei tegen Sportscar365 dat Toyota "een beetje verrast" was dat het werd overtroffen door wat verondersteld wordt wagens te zijn uit de langzamere van de twee prototypeklassen en hoopt dat de WEC-organisatie de situatie zou bekijken "voor de eerste ronde van het seizoen op zaterdag".

"Ik denk dat het meer aan de organisatiekant ligt om de LMP2 en de Hypercar in evenwicht te brengen op vlak van prestaties. Ik denk niet dat wij hier veel aan kunnen doen", aldus Leupen. "Ik denk niet dat we ervoor kunnen zorgen dat we vier of vijf seconden per ronde sneller gaan van de ene dag op de andere. Zelfs met een gunstige BoP zullen we dit niet voor elkaar krijgen. Het is iets waar de organisatie naar moet kijken."

Toyota heeft bekendgemaakt dat het team naast LMP2s heeft getest tijdens een deel van zijn voorseizoensprogramma met de GR010 en toen sneller was, maar het is onduidelijk met welke specificaties die LMP2s toen rondreden. De LMP2 was oorspronkelijk bedoeld om het 2021-seizoen van het WEC te betwisten met een verminderde 560 pk, maar de klasse kreeg eerder deze maand een verdere vermogensreductie en gewichtstoename als onderdeel van het 'stratificatieproces' om een ​​kloof te creëren tussen de verschillende prototypeformules.

Op de vraag of het haalbaar is dat een LMP2-auto de 6 Uur van Spa van dit weekend regelrecht wint, antwoorde Rob Leupen dit: “Ik denk dat de kans er is op basis van de huidige prestaties en met het weer dat eraan komt. Als het aankomt op puur tempo, dan is er iets fout. Als we niet finishen vanwege betrouwbaarheidsproblemen of fouten van racers en team, dan is het prima dat een LMP2 wint."

Toch vindt de teamdirecteur dat als de FIA en ACO de Hypercar-klasse als de topcategorie wil afstempelen, ze de wagens sneller moeten maken. "We zouden sneller moeten zijn. Niet met een tiende of twee of drie, maar in ieder geval drie of vier seconden, op basis van wat we de afgelopen jaren hebben gezien. Als we op lange termijn alleen maar sneller zijn dankzij bandenbeheer, kan dat niet, want als we de hoogste categorie in het WEC zijn, zouden we de LMP2's in één ronde moeten kunnen overtreffen. Als we tegen hen moeten vechten voor een pole positie, dan is er iets niet in evenwicht."

Of er nog een beslissing gemaakt wordt door de FIA voor de race in Spa deze zaterdag, is nog niet bekend.

Foto: Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in FIA World Endurance Championship op woensdag 28 april 2021.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons