van der Horst

Wintertesten Barcelona: Opgemerkt tijdens de eerste testdag

Fernando Alonso - McLaren Honda
Fernando Alonso - McLaren Honda
De eerste testen met een nieuwe F1-wagen zijn altijd een stap in het ijle, zowel voor de teams als de rijders, maar zeker ook voor de fans. Werden de wagens afgelopen week al voorgesteld, dan verschijnen de bolides zelden in dezelfde specificatie aan de start van de eerste tests. Het is dus altijd ietwat afwachten welke nieuwigheden de ingenieurs nog in hun mouw hadden zitten alvorens de eerste echte kilometers af te malen. Op deze pagina sommen we enkele dingen op die ons gedurende de eerste testdag opvielen.
  • G&A Motors Motorsport
Daniel Ricciardo - Red Bull
Daniel Ricciardo - Red Bull
De kruimeldiefneus op de RB13 is geen fopneus. Verschillende stemmen opperden na de presentatie afgelopen zondag dat Red Bull Racing een loopje wilde nemen met de verzamelde priemende blikken door een valse neus te monteren op de nieuwe wagen, temeer omdat de bolide op het eerste zicht de aerodynamische regels lijkt te overtreden. Niets van dat alles, de troepen van Christian Horner lijken op elegante wijze een achterpoortje te hebben gevonden in de reglementen, de creativiteit genialiteit van Adrian Newey? Hoewel de F1-reglementen voorschrijven dat een gat in de neus enkel gebruikt mag worden voor koeling van de rijder, lijkt de neus de luchtstroom gewoon door te laten naar de onderkant van de wagen...

Felipe Massa - Williams
Felipe Massa - Williams
Rolde de FW40 van Williams Martini Racing vanochtend nog uit de garage met een extra vleugel bovenop de haaienvin, dan monteerde het Britse team in de voormiddag nog een additioneel element onderaan de haaienvin. Details van die vleugel kan u terugvinden in de bijdrage die we eerder vandaag publiceerden, maar vooralsnog lijkt geen van de negen andere teams een gelijkaardig pad te bewandelen. Het team uit Grove is dus een van de teams die tijdens de presentatie niet het achterste van de tong liet zien.

Marcus Ericsson - Sauber
Marcus Ericsson - Sauber
De eerste foto's van wagens gezamenlijk op de piste laat ons ook toe om de nieuwe bestickeringen met elkaar te vergelijken. Kleuren kunnen buiten immers anders ogen dan bij een voorstelling onder spots. Een van de meest opvallende bestickeringen was deze van Sauber, de gouden tinten op de wagen lijken op de piste evenwel iets minder goed tot hun recht te komen en de witte vlakken missen nog wat sponsorlogo's. Het team dat wel hoge ogen gooide met zijn livrei, was Toro Rosso en de Red Bull-kleuren in metallic tinten ogen op het asfalt even impressionant! Laten we echter ook de McLaren niet vergeten. Kwam de wagen in de voormiddag weinig aan rijden toe, dan konden we in de namiddag het nieuwe kleurenschema beter beoordelen. De bolide lijkt volledig oranje als hij recht op je afkomt, het is pas wanneer deze wendt dat je de zwarte en witte lijnen opmerkt, volgens topman Zak Brown was dit ook de gedachte achter het lijnenspel.

Felipe Massa - Williams
Felipe Massa - Williams
De haaienvinnen achter de luchthappers hebben hun schare voor- en tegenstanders. Promotioneel gezien biedt het oppervlak interessante mogelijkheden, maar tot dusver lijken weinig teams de grote, vlakke, ruimte te benutten. De reden hiervoor blijft momenteel nog een vraagteken, maar mogelijk anticipeert men op de kans dat de haaienvin, net als de vleugel die sommige teams er op monteerden, wordt verboden. Het technisch reglement kan in principe niet meer gewijzigd worden voor dit seizoen, maar de FIA kan vanzelfsprekend wel ingrijpen als een bepaalde situatie een impact heeft op de veiligheid van de bolides.

Nico Hülkenberg - Renault
Nico Hülkenberg - Renault
Hoewel het bij een test, zeker niet op de eerste testdag van het jaar, nooit verstandig is af te gaan op pure besttijden, valt er onmiddellijk een patroon op aan het einde van die eerste dag. De Mercedes-krachtbron lijkt nog steeds niets van zijn performantie te hebben ingeboet. De krachtbronnen van het merk met de ster legden vandaag gezamenlijk bijna 1400 kilometer af ofwel bijna vijf volledige race-afstanden. Bij Renault leek alles naar wens te gaan op motorvlak, nadat Toro Rosso zijn filmdag eerder deze maand nog moest afbreken met een motorprobleem. Grote broer Red Bull Racing moest wel tweemaal een run afbreken, maar dat was volgens Renault enkel uit voorzorg. Ook de Ferrari-krachtbron gaf geen krimp, noch bij de Scuderia noch bij klantenteam Haas, terwijl Sauber gebruik maakt van de specificatie van Abu Dhabi 2016 - kwestie van de bolide vanaf de eerste testdag te kunnen inzetten en geen kostbare tijd te verliezen.

Lewis Hamilton - Mercedes
Lewis Hamilton - Mercedes
Mercedes presenteerde afgelopen week nog een bolide zonder haaienvin, maar kwam daar vandaag reeds op terug. Het Britse team monteerde in de loop van de dag een vin tussen de luchthapper en de achtervleugel, maar het is niet zeker of deze versie ook de wagenspecificatie die bij de seizoensopener in Melbourne gebruikt zal worden zal halen. De haaienvin was niet alleen kleiner dan deze bij de concurrentie, maar bevatte bovenaan ook een opening. Het is niet onwaarschijnlijk dat we de komende dagen nog varianten van de vin zullen zien bij de wereldkampioen.

Fernando Alonso - McLaren
Fernando Alonso - McLaren
Niet zozeer direct gerelateerd aan de wagens, maar niettemin opvallend: de aanwezigheid van video's van de F1-wagens op de sociale media vandaag. Het lijkt erop dat met het einde van het Bernie-tijdperk er ook een slot is gekomen aan de stringente regels rond het gebruik van de sociale media. Het is al langer geweten dat Liberty Media de sport graag stappen richting de fans ziet nemen en dat social media daarbij een hoofdrol moet gaan spelen. Hopelijk krijgt de ogenschijnlijke bijsturing van het beleid een definitief plaatsje in het dagdagelijks bestuur van de koningsklasse van de eenzitterij...

Foto's: Georges De Coster



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op maandag 27 februari 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Wintertesten Barcelona 1.
  • St. Paul

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons