van der Horst

World Council keurt F1-revolutie goed

Lewis Hamilton - Mercedes W10
Lewis Hamilton - Mercedes W10
De Formule 1 staat voor een aardverschuiving. Nadat men er eerst al onderling tot een akkoord was gekomen tussen de teams en de organisatie, heeft nu ook de World Motor Sport Council van de FIA de plannen van de FOM goedgekeurd. Er komt dus een nieuw budgetplafond, een handicapsysteem voor de aerodynamische ontwikkeling en andere maatregelen om de financiële gevolgen van de coronacrisis in te dijken.
Charles Leclerc - Ferrari
Charles Leclerc - Ferrari
Om het financiële onevenwicht in de Formule 1 aan te pakken, komt er vanaf 2021 een budgetplafond van 145 miljoen dollar (iets meer dan 130 miljoen euro), zonder inbegrip van onder meer loonkosten voor rijders, de drie belangrijkste leden van het management, marketingkosten en communicatie. Dat budget zal nadien verder dalen tot 140 miljoen in 2022 en 135 miljoen in de periode van 2023 tot en met 2025.

Om de kloof tussen de top en de kleinere teams nog kleiner te maken, komt er vanaf 2021 een schaalverdeling om het aantal windtunnelsessies per seizoen toe te kennen. Nieuw is dat die schaal niet alleen na afloop van elk seizoen wordt gereset, maar ook op 30 juni van elk jaar. Tot op vandaag mogen teams per week 65 sessies inlassen, maar dat aantal wordt voor iedereen gevoelig verlaagd.
 
Positie in het kampioenschapAantal toegestane sessies
in 2021
Aantal toegestane sessies
in 2022-2025
13628
23730
33832
43934
54036
64138
74240
84342
94444
10 of nieuw team4546

Grote teams zullen dus niet alleen efficiënter moeten omspringen met hun kostbare tijd in de windtunnel, maar ook meer impact ondervinden van een eventuele beslissing om de auto voor het daaropvolgende seizoen te ontwikkelen.

Minder downforce in 2021, grondeffect vanaf 2022

Zo ziet een F1-auto eruit in 2022
Zo ziet een F1-auto eruit in 2022
Het nieuwe technische reglement dat mikt op het zogenaamde grondeffect om neerwaartse druk te creëren, komt er door de coronacrisis pas in 2022. Om te anticiperen op de toenemende moeite die rijders zullen ondervinden om elkaar te volgen, wordt er in afwachting van het nieuwe reglement een kleinere bodemplaat ingevoerd in 2021. Die beslissing is ook nodig omdat het Pirelli-rubber ontwikkeld in 2019 niet voorzien was op drie seizoenen aerodynamische ontwikkelingen.

Door de kleinere bodemplaat, wordt het rubber dus minder op de proef wordt gesteld in het snelle bochtenwerk. Aerodynamische onderdelen als de vleugels en bargeboards mogen wel verder ontwikkeld worden. Om de financiële impact van de huidige gezondheidscrisis te beperken, komen de teams aan de start van het seizoen 2021 met interimwagens, die over hetzelfde chassis en ophanging beschikken als dit jaar.

Ontwikkelingswerk aan de wagen voor het nieuwe reglement, waarin grondeffect een doorslaggevende rol zal spelen, is verboden tot januari 2021.

Foto's: Racing International Photography, Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Formula 1



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Formule 1 op donderdag 28 mei 2020.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons