World RX: Terugblik - Belgen sluiten af met twee titels en derde plaats
Een kampioenschap met acht wagens is bijzonder mager. Zo heeft nieuwkomer Chicherit (GCK Motorsport) nog een tweede pakket voor een tweede Lancia Delta Evo e-RX, idem voor het team van René Münnich (ALL-INCL.COM Münnich Motorsport) en ES Motorsport dat ook een pakket kocht. In theorie zullen we volgend seizoen maximum veertien wagens aan de start zien. Indien er via de FIA nog meer bestellingen bijkomen, dan is er een wachttijd van negen maanden. En tegen die tijd is het seizoen 2023 al volop aan de gang. Het Europees RX1 kampioenschap had over het algemeen een knap deelnemersveld, maar te weinig reguliere deelnemers. Ook binnen de RX3 heerst er wat bloedarmoede, maar dat moeten we dan meer dan waarschijnlijk gaan zoeken in het feit dat er amper nog Russische rijders aan de start komen.
Geen double header op de Nürburgring, maar dat zou niets meer hebben veranderd aan de einduitslag inzake het kampioenschap. Johan Kristoffersson won acht van de tien wedstrijden terwijl zijn Zweedse landgenoot en vice kampioen Timmy Hansen en de Fin Niclas Grönholm ook nog een manche wisten te winnen. De laatste race werd gewonnen door kampioen Kristoffersson voor Kevin Hansen en Niclas Grönholm. Maar de Peugeot van Kevin bleek achteraf niet conform en zodoende werd hij naar de laatste plaats in de finale verwezen. Een hard verdict, want zodoende verliest hij ook zijn derde eindplaats in het kampioenschap aan Grönholm en ziet hij ook de Noorse VW rijder Ole Christian Veiby aan zich voorbij gaan.
Tijdens de laatste race van het seizoen werd het deelnemersveld aangedikt met één auto, maar dan wel een hele speciale. De elektrische Lancia Delta Evo e-RX van de Fransman Chicherit die tijdens de eerste manche in het decor vloog en verder in het verhaal amper zou voorkomen. Maar hij toonde wel het potentieel en het is uitkijken naar volgend seizoen. Ook kersvers Europees kampioen RX1, Anton Marklund kwam proeven van het elektrisch racen en reed voor de gelegenheid in de Seat van René Münnich. Voor het eerste dit seizoen stond er met de Lancia dus een negende wagen aan de start. Uiteraard te weinig om het publiek massaal naar de circuits te lokken en dus ook in Duitsland was de publieke belangstelling ondermaats. Geen double header zoals eerst voorzien en amper twee klassen aan de start zonder support races is vragen achter verveling door de lange wachttijden tussen de manches.
Belgen deden het fantastisch tijdens hun Europese campagne
Uiteraard heeft de huidige situatie niets te maken met de prestaties van de Belgen binnen het internationaal rallycross. Die deden het schitterend en ook met meer deelnemers hadden we méér dan waarschijnlijk dezelfde kampioenen gekend. We kregen met Kobe Pauwels, Enzo Ide en Viktor Vranckx drie speren aan de start in drie verschillende disciplines. En met maar liefst twee kampioenen en een derde plaats als resultaat. Ongezien in de geschiedenis van het Belgisch rallycross.
Te beginnen met Kobe Pauwels. Deze werd vorig jaar in zijn maidenseizoen reeds vice kampioen met zijn Audi A1 RX3 en was getipt als titelfavoriet voor 2022. Deze youngster was een seizoen eerder trouwens de enige die de hegemonie van de Russische Yury Belevskiy kon doorbreken met een zege in een identieke Volland-Audi en eindigde eervol als vice kampioen. Dit seizoen won hij maar liefst vier van de vijf races en werd eenmaal tweede. Hij werd zodoende oververdiend Europees kampioen voor de Pool Damian Litwinowicz in een identieke Audi A1 en de Tsjechische Jan Cerny die nooit afgeeft in zijn Skoda Citigo. In Duitsland kregen we met Jens Hvaal (Skoda Fabia) een nieuwe jonge wolf te zien uit een bekende rallycross familie en die zeker potten zal breken in de toekomst. Tijdens zijn Europees debuut in RX3 werd hij op de Nürburgring reeds tweede na onze Kobe Pauwels.
Viktor Vranckx is met zijn 16 jaar de Benjamin van de bende, maar eenmaal in de wagen zagen we een zeer snelle en mature piloot die via twee zeges, twee tweede en een derde plaats niet was weg te slaan uit de buurt van het podium en oververdiend kampioen werd in de elektrische RX2e. Zelfs een belachelijke aftrok van twee strafpunten konden hem niet van de titel houden. Hij werd in zijn eerste Europees seizoen kampioen voor de Zweden Isak Sjökvist en Nils Andersson in identieke wagens.
Enzo Ide kwam met zijn Audi S1 EKS uit in het Europees kampioenschap RX1 of de echte supercars 'pur sang' en zat in een zeer competitief peloton met uitstekende en ervaren rijders. Hij wist zijn eerste Europese wedstrijd te winnen in Portugal en bleef tot de laatste race in Spa-Francorchamps in de running voor de vice titel achter de ervaren Zweed Anton Marklund in zijn Hyundai i20. Hij werd achter hardhandig opzij gezet en eindigde eervol derde in de eindafrekening na kampioen Marklund en de Letse Peugeot-rijder Janis Baumanis.
Het was een mager internationaal seizoen, vooral dan op vlak van de elektrische RX1 inzake belangstelling van gefortuneerde piloten, want een seizoen elektrisch RX1 kost waanzinnig veel geld. Maar dit werd grotendeels goed gemaakt door de grootse prestaties van drie Vlamingen met twee Europese titels voor Kobe Päuwels (RX3) en Viktor Vranckx (RX2e) en een knappe derde plaats en een zege voor Enzo Ide in de snelste klasse of de RX1.
Foto's & info: Johnny Loix - Frieda Loix
Tweet