van der Horst

Xwift Racing Events met grootse plannen richting 24 Hours of Zolder in 2020

Wout Bru, Pieter Denys & Andy Peelman
Wout Bru, Pieter Denys & Andy Peelman
Xwift Racing Events, het team rond Pieter Denys uit het Oost-Vlaamse Nazareth, wil in 2020 met minimum zes identieke wagens afzakken richting 24 Hours of Zolder. En met als bemanning een mix van CEO’s van bedrijven, gecombineerd met BV’s. Een race in de race met mogelijk een eigen reglement en/of een aparte klasse binnen de Belcar klasse 6.
Gregory Eyckmans/Pieter Denys - BMW 325i
Gregory Eyckmans/Pieter Denys - BMW 325i
Het is Pieter Denys, zaakvoerder van transportbedrijf Xwift die zijn sterke schouders onder het project steekt en fors investeert in een aantrekkelijk programma binnen de 24 Hours of Zolder. Denys won trouwens de klasse 6 tijdens de laatste editie van de 24 Hours of Zolder samen met Markus Palttala, Gregory Eyckmans en Jamie Vandenbalck. Een snel kwartet dat de race beheerste in de klasse 6 en daarvoor een samenwerking aanging met JJ Motorsport.

Denys, die zelf pas op zijn 36ste levensjaar zijn eerste stappen zette op circuit, heeft zichzelf en zijn pas opgerichte Xwift Racing Events voor een grote uitdaging gezet. De man die met de BMW 325i de Belcar combineert met de VLN op de Nürburgring praat met passie over zijn hobby en wil ook andere CEO’s en/of bedrijfsleiders warm maken om deel te nemen aan een betaalbaar en een voor velen tot nog toe onbereikbaar avontuur. Hij bleef niet bij de pakken zitten en momenteel staan reeds zes identieke BMW’s 325i in de steigers.
“De bedoeling is om minimum zes en maximum tien wagens klaar te stomen voor de komende 24 Hours of Zolder en per wagen vier CEO’s/bedrijfsleiders te laten rijden in combinatie met een bekende Vlaming,” steekt een enthousiaste Pieter Denys van wal.

JJ Motorsport/Xwift Racing - BMW 235i
JJ Motorsport/Xwift Racing - BMW 235i
Met Wout Bru en Andy Peelman hebben we reeds onze eerste bekende gezichten binnen onze rangen, terwijl een team van mecano’s hier binnen het bedrijf reeds bezig is met de opbouw van de eerste wagens. Het wordt nu zoeken naar geïnteresseerde CEO’s of bedrijfsleiders die via de autosport en met ondersteuning van bekende Vlamingen hun bedrijf in de kijker willen zetten en zelf ook de ervaring van het racen willen meepakken. Verder zorgen we ervoor dat ze tijdens de race klanten en andere VIP’s kunnen uitnodigen in prima omstandigheden wat ook de organisatie van de 24 uren ten goede komt inzake verhuur van ruimte en catering.     

Het opzet van dit toch wel indrukwekkend initiatief is toe te juichen en belooft een win-win situatie voor alle betrokken partijen. Maar autoracen is niet zonder gevaar al is de BMW 325i niet direct de snelste wagen op de piste. Er zijn immers tegelijk ook veel snellere wagens en piloten in aktie op de piste.

“Het is de bedoeling dat de betrokken piloten een zeer uitgebreide theoretische en praktische voorbereiding krijgen via coaching door ervaren piloten, op track days en op de racesimulator", gaat Pieter verder.
"De piloten moeten trouwens ook een examen afleggen om hun vergunning te halen. We zullen de betrokken mensen ook de kans geven om vrijblijvend voor de 24 Hours of Zolder nog een of meerdere wedstrijden te rijden, wat hen in staat stelt om extra ervaring op te doen en zich optimaal voor te bereiden tijdens een race op het rijden in peloton”.

JJ Motorsport/Xwift Racing - BMW 235i
JJ Motorsport/Xwift Racing - BMW 235i
“We kozen voor de BMW 325i omdat dit een ideale instapwagen binnen de autosport is en ook omdat de achterwielaandrijving voor het nodige rijplezier zorgt. We willen ook een eigen klasse en eigen podium. Het is ook de bedoeling om een wedstrijd in de wedstrijd te organiseren en de piloten zoveel mogelijk rijtijd te geven. We ijveren naar een reglement binnen onze klasse welk toelaat om enkele wagens in reserve te houden. Indien een wagen door technische omstandigheden of een crash te vroeg weg valt, dan zouden de piloten die niet of amper hebben gereden kunnen overstappen op een reservewagen. Maar dit moet nog worden besproken met organisatie en de RACB, die uiteraard daar hun fiat moeten voor geven. We zouden dan eventueel ook de rijtijd willen beperken tot een uur per stint en een minimale stoptijd per pilotenwissel inlassen. Ook de bandenkeuze zou beperkt worden. En dat allemaal om de onderlinge waarden zo goed mogelijk te nivelleren en iedereen de kans te geven om de klasse te winnen of een podiumplaats te behalen. En wie na deze ervaring de smaak echt te pakken heeft, die kunnen we ondersteunen en helpen in zijn verdere loopbaan als piloot op een van onze wagens of zelfs hogerop.   
Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Foto's: Xwift Racing Events, Ronald Janssens & Niels Vaeck
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op dinsdag 3 december 2019.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons