van der Horst

Zandvoort: Eindelijk de zege voor The Golden Horse

De carrousel aan verschillende winnaars in de 2CV Racing Cup gaat maar door. Na de BNLL 1 in Zolder, MCC Team Seventeen HAFA en FKR-M1 in Mettet en Classico in Magny-Cours, is het nu The Golden Horse van de familie Blaise die de grootste beker pakte in de 6 Uur van Zandvoort op zaterdag. In de Nederlandse duinen waren Jean-Pierre Blaise, Gérard Schmidt en Sébastien Piette de beteren voor de #129 van Robert Van Gysegem en Olivier Renaud. Zij mochten op hun beurt hun naam bijschrijven op het palmares van 2021…
Er werd zaterdag volop strijd geleverd tijdens deze wedstrijd over 6 uur op het F1 circuit van Zandvoort en de ondertussen befaamde ‘bankings’! Het werd een kamp zonder weerga tussen de clan van The Golden Horse, met de #14 van André Blaise, Jean-Marc Louys en Jean-Claude Kaufman, de #16 van Jean-Pierre Blaise, Gérard Schmidt en Sébastien Piette, en de #129 Classico van Robert Van Gysegem, die deze keer werd vergezeld van Olivier Renaud. De verschillende bolides wisselden voortdurend van positie en toonden zich op geregelde tijdstippen aan de kop van het klassement. Het werd een echte sprint over 360 minuten waar niemand iets wou toegeven op de andere…
 
Dit gevecht met getrokken messen werd makkelijker gemaakt door de problemen van enkele andere favorieten. Beginnen we met de #42 BNLL 1 van Clément Nopère, Michaël Jassogne en Mathieu Devos die hun eerste opgave van het seizoen kenden na een aanrijding met de #70 CGS-racingteam van Christophe en Steve Hooreman, die nogmaals mocht rekenen op de steun van David Dermont, een bolide die eveneens technische problemen kende. De #65 BNLL 2 van Claude, Bernard en Michel Crespin, vielen ten prooi aan de mechaniek evenals de twee wagens van de formatie JMCE. Die werden opnieuw bestookt met motorproblemen die hun teloorgang bespoedigden, net als de #1 van Léonard Licops en Maxime Bertho en de #10 van Etienne Licops en Patrice Lacroix.
 
Op het einde van de rit zouden het enkele koersfeiten worden die zouden beslissen over de uitkomst van deze wedstrijd. De #129 Classico van Van Gysegem en Renaud verloren zo een veertigtal seconden door benzinepech. Die kwamen bovenop een straf van dertig seconden met een Drive Through. In de rangen van The Golden Horse profiteerde men van de neutralisatie onder safety car om te pitten voor brandstof, en dat kwam zeer goed uit! Het resultaat was dat de #16 The Golden Horse 2 naar de voorste posten schoof en 16 seconden voorsprong behield op de #129 over de finishlijn.
 
We hebben de auto met geen sleutel moeten aanraken gedurende de zes uren van de wedstrijd”, vertelde Jean-Pierre Blaise. “Deze overwinning doet des te meer plezier omdat ze het resultaat is van een perfecte strategie van het team. En als onze berekeningen kloppen dan staan wij, gezien de opgave van de #42 BNLL 1, aan de leiding van een felbevochten kampioenschap met evenveel winnaars als er wedstrijden waren dit seizoen. Dat vraagt om champagne!”
 
Achter de #16 van Blaise-Schmidt-Piette vervolledigden de #129 van Van Gysegem-Renaud en de #33 FKR-M1 van Mehdi-Rik Bouchereau, Laurent Bressan en Lino Pecoraro het podium in Zandvoort op meer dan twee ronden van de leiders. Ze gingen voor aan de  #3 Mickey Racing van Michaël Berben, Philippe Marquet en Dominique Speleers, de #14 The Golden Horse van André Blaise, Jean-Claude Kaufman en Jean-Marc Louys, en de #34 Team 34 van Eric en Marc Jamar, die op het laatste nippertje nog waren ingeschreven en  die veel tijd verloren van bij aanvang van de race door een incident op de piste.
 
Na al deze festiviteiten in Zolder, Mettet, Magny-Cours en Zandvoort mogen de drijvende krachten achter de 2CV Racing Cup 2021 nu genieten van enkele weken respijt om de batterijen op te laden en zich voor te bereiden op het hoogtepunt van het seizoen: de niet te missen 24H2CV op Spa-Francorchamps. Die staan geprogrammeerd eind oktober. Het wordt een treffen waar we nog op zullen terug komen in het putje van de zomer... 
 
2CV Racing Cup



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op maandag 7 juni 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Benelux Open Races.
  • Powercars

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons