van der Horst

Zandvoort in 2014 niet langer op kalender?

af1ead098afba2796b356ff47e126c2b17307536.jpg
Terwijl gisterenavond in de Zandvoorter Audi-hospitality nog volop de nieuw verworven titel van Mike Rockenfeller en diens Phoenix Team werd gevierd, vernamen we uit goede bron dat de manche op Circuit Park Zandvoort in 2014 van de kalender zou worden afgevoerd. Een beslissing die bij autosportfans ongetwijfeld verbazing wekt, want met meer dan 40.000 enthousiaste bezoekers over het hele raceweekend scoorde de duinenomloop alweer meer dan behoorlijk, zeker vergeleken bij meetings als Brands Hatch. Ook de rijders zelf hebben een zwak voor het circuit.
ddf194bf422a6c9ba3933f9cefd8416f68b02504.jpg
Akkoord, qua veiligheidsvoorzieningen is het moeilijk optornen tegen moderne omlopen, al is de sfeer daar dan ook niet zelden zoek.  Het Zandvoorter pitgebouw onderging dan wel een verjongingskuur, maar de accomodaties barsten bij meetings als deze uit hun voegen. En dan hebben we het nog niet over die ellendige files gehad: wie na een leuk dagje autosport huiswaarts wil, komt het eerste uur geen kilometer vooruit. Een onvermijdelijk gevolg van het feit dat naast de fans nogal wat Nederlanders voor een dagje aan de kust voor Zandvoort-aan-Zee opteren.

69f2855ebaad977f977c20cafa51decb8df73894.jpg
Daar tegenover staat dat het stadje een leuke vakantiesfeer uitademt en voldoende nachtelijk vertier biedt voor dorstige fans en dito teamleden. Voor het merendeel van de rijders die er gisteren aan de start kwam is de trip naar Zandvoort ten andere hèt hoogtepunt van het jaar. "Vanuit rijdersoogpunt is Zandvoort de beste omloop van het seizoen, het is zo'n typisch  'old style'-circuit waar een rijder op het snelle gedeelte nog echt het verschil kan maken" stelde Augusto Farfus nog tijdens de persconferentie achteraf, waarmee hij ook de visie van zijn collega's vertolkte.

3765e5b894361be975afc8b9bd651c3416ceded2.jpg
Autosport.nl stelt dat de schrapping van Zandvoort van de DTM-kalender wellicht het gevolg is van het feit dat het contract tussen Zandvoort en DTM-organisatoren het enige is dat dit jaar afloopt. Het organiserende ITR wil daarenboven opnieuw richting China dat voor de drie betrokken constructeurs een erg belangrijke afzetmarkt is geworden. Omdat men daarenboven wil vasthouden aan tien meetings per jaar lijkt Zandvoort dus na... dertien edities het gelag te zullen betalen.

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op maandag 30 september 2013.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons