van der Horst

Zolder: Trackvelocity Racing wint race na einde in mineur

Trackvelocity Racing - Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR
Trackvelocity Racing - Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR
De tweede ronde van de Zolder Touring Cup is uitgedraaid op een spannende strijd voor de algemene overwinning. Uiteindelijk was het de Porsche van Trackvelocity Racing met Maarten Kerfs, Jason Glen en Bryan Crauwels die als eindwinnaar werd aangeduid, hoewel zij niet als winnaar over de streep kwamen. De oorspronkelijke top 3 kreeg na de zwart-witgeblokte vlag namelijk een tijdstraf omdat ze een stop & go niet hadden uitgevoerd. De wedstrijd zelf verliep vanaf de beginfase heel woelig.
Seka Carsport powered by No Fear Energy Drink - Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR
Seka Carsport powered by No Fear Energy Drink - Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR
Van bij de start nam Maik Barten met de Porsche van Seka Carsport powered by No Fear Energy Drink de leiding. De Nederlander, die vorige maand ook al won tijdens de Belcar eRacing Series, zette een mooie stint neer en gaf het stuur over aan Gregory Eyckmans. Door een stop & go voor de leider na een aanrijding met een Audi, klommen Trackvelocity Racing en Torque Freak Racing La Source - die overigens zelf moesten terugvechten na een tik tegen de vangrail - echter op naar de voorposten.

Bij polesitters Flemish Simsports GT4 verliep de startfase wat minder. Diego Haems kwam in aanraking met een Audi in de Jochen Rindt-bocht, waardoor hij eerder dan voorzien de pits moest induiken. Senne Hulsmans nam over en reed een dijk van een stint, waardoor ze weer de aansluiting maakten. Hoewel Hans Poelmans de wagen had moeten overnemen, werd een tactisch plan ingesteld en was het Haems die op jacht ging naar de top 2. Daarachter kon Davy Suffeleers met de Seka Carsport Porsche de kloof met de leiders dichten. Terwijl Bryan Crauwels (Trackvelocity Racing) vooraan moest afhaken, leek de overwinning naar Maarten Dekens/Dieter Aerts (Torque Freak Racing La Source) te gaan, tot ze op vijf minuten van het einde een fout maakten bij het uitkomen van de Bianchi-bocht.

De top 3 die na de race een tijdstraf kreeg
De top 3 die na de race een tijdstraf kreeg
Haems, die opgeklommen was naar de tweede plaats, kon profiteren van die situatie, al maakte hij een fout door een Mazda aan te tikken en kreeg zo twintig strafpunten en dus een stop & go aangesmeerd. Hoewel Haems aan de finish als eerste voorbijkwam met in zijn zog de Torque Freak Racing Porsche en iets verderop Suffeleers (Seka Carsport), kregen alle drie wagens een extra tijdstraf opgelegd, waardoor het trio Crauwels-Glen-Kerfs met de overwinning ging lopen en zo onverwacht een ticket versierde voor de wedstrijd van morgen. Terwijl de topklasse bol stond van verrassingen, verliep de strijd om de zege in de overige klasses wat rustiger.

Flemish Simsports TCR - Audi RS 3 LMS
Flemish Simsports TCR - Audi RS 3 LMS
In ZTC3 werd Anton Dupan met zijn Flemish Simsports TCR Audi verschalkt in de beginfase door Olivier Bultynck, maar dat was van korte duur. Eens Dupan op stoom kwam, reed hij weg van de rest van het veld, terwijl Kim Beheyt en Keanu Borgonjon de voorsprong stelselmatig verder uitdiepten. Met maar liefst twee ronden voorsprong eindigden zij voor de derde keer op rij op het hoogste schavot. De strijd om de tweede plaats werd ondertussen nog in de slotminuten beslecht. Uiteindelijk kon BMS Motorsport TCR met Stefan Calbrecht en Olivier Bultynck de tweede plaats veiligstellen, met een mooie voorsprong op het tweede team van SGRT.be, met Axel Vanoosthuyze en Joël Uylenbroeck, die overigens zijn allereerste race reed in iRacing.

Dynamixx Belcar Green - Mazda MX-5 Cup
Dynamixx Belcar Green - Mazda MX-5 Cup
ZTC4 was wederom een kolfje naar de hand van Dynamixx Belcar Green. Steven van Opstal begon stevig met het uitdiepen van de voorsprong en Nick Puylaert en Steven Dewulf maakten het af. Aan de meet hadden zij een ronde voorsprong op de Stage One Racing Mazda van Simon van Dijk, Bart Chevallier en Niels Tiesters. Derde in de eindstand was FW Racing met Lieven op de Beeck en Frank Wilsens. Terwijl de top 2 van elke klasse morgen deelneemt aan de Belcar-race, mag de rest een weekje rust nemen alvorens weer aan de bak te moeten. Op 13 juni trekken ze naar het virtuele circuit van Zandvoort.

Foto's: Kurt Vanhoenacker



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Belcar Endurance op zaterdag 30 mei 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons