van der Horst

24H Le Mans: Alexander Wurz: "Derde wagen iets conservatiever"

Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 - Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 - Hybrid
Tijdens de WEC 6 Hours of Spa sprak Autosport.be met Alexander Wurz, momenteel driver coach bij Toyota, over de voorbereidingen binnen het team op de belangrijkste wedstrijd van het jaar, de 24 Uren van Le Mans. Net als tijdens de wedstrijd op Spa zet Toyota in Le Mans drie wagens in, al moest er door de crash van de Argentijn in Silverstone wat geschoven worden met de rijdersbezettingen. Hiervoor hadden we het overigens al in een vorig artikel. Toyota verloor vorig jaar de race in de slotminuten en zoiets wil het team tijdens de komende editie te allen prijze vermijden.
De stilgevallen Toyota #5
De stilgevallen Toyota #5
"In Le Mans is nu éénmaal niet alles even makkelijk te controleren", steekt Wurz van wal. "Om te winnen moeten we alles perfect doen, de auto moet 24 uren meegaan en geen 23 uur en 56 minuten. Zelfs de kleinste details moeten we onder controle hebben. Ondanks ons spijtig verlies vorig jaar, was tijdens de winter iedereen gemotiveerd om alles beter en in nog meer detail voor te bereiden. Dat moet ook want Le Mans is een brutale en moeilijke opdracht."

Alexander Wurz
Alexander Wurz
"Alle drie onze wagens hebben dezelfde specificatie, al is onze derde wagen iets conservatiever qua set-up en is het vooral de bedoeling dat die TS050 Hybrid zeker de finishvlag ziet. Voor de rest is de opdracht: full attack, want het is al jaren één lange sprintrace. Ik vergelijk het runnen van drie wagens met het vasthouden van kinderen; twee op de arm is makkelijk maar drie is al veel moeilijker."

Start 24H Le Mans 2016
Start 24H Le Mans 2016
"Ikzelf hou me overigens niet met de wagens bezig maar met de voorbereiding van de piloten. Het ongeluk van Lopez en het feit dat hij daardoor niet kon rijden op Spa was niet ideaal, maar ik neem hem niks kwalijk. Hij heeft een uitgebreid testprogramma achter de rug en houdt er echt van om in de auto te zitten. Het moeilijkste om te simuleren is het verkeer op de baan, gedurende een testprogramma ga je nooit van de ideale lijn, maar in Le Mans kan je op sommige momenten niet anders. Je hebt dus enkele bochten vuile banden en ook dat moet je opvangen."

Foto's: Martijn Wouters, Arne Simons, Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op vrijdag 26 mei 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons