van der Horst

24H Le Mans: Fernando Alonso: "Ik keer zeker terug naar Le Mans"

Fernando Alonso
Fernando Alonso
Fernando Alonso is deze week in Le Mans niet enkel bezig aan de slotmanche van het FIA WEC Super Season 2018-2019, de Spanjaard snijdt ook zijn (voorlopig) laatste race voor Toyota Gazoo Racing aan. Alonso wordt volgend jaar vervangen door ex-Porsche-fabriekspiloot Brendon Hartley, maar in een gesprek met Autosport.be bevestigde de Spanjaard dat de editie 2019 van de 24 Uur van Le Mans hoegenaamd niet zijn definitieve afscheid vormt van de Franse klassieker.
  • St. Paul

Is er veel verschil tussen dit jaar en de vorige editie?

Fernando Alonso
Fernando Alonso
"Er is niet veel veranderd ten opzichte van vorig jaar", vertelt Alonso. "Het gevoel is hetzelfde, de aanpak is identiek en de emoties zijn gekend. Als je naar grote evenementen toeleeft, heb je altijd hetzelfde gevoel; dat je onderdeel bent van een groots moment voor jezelf, voor het team en voor de fans. Dat brengt soms ook emoties mee, zeker bij klassiekers als de Indy 500 of Le Mans. Ik ben blij hier te zijn, maar er is niet veel verschil door het extra jaar ervaring. Ik heb goede herinneringen aan vorig jaar, maar dan vooral na de race als de druk van de ketel is en je geniet van de feestelijkheden. Vanzelfsprekend, hoe meer ronden je aflegt, hoe meer ervaring je hebt en hoe beter je je voelt. Vorig jaar had ik echter ook een goede voorbereiding, met dank aan het team. Als ik vorig jaar 99.9% was, ben ik nu 99.95%."

Is deze editie moeilijker?

Toyota TS050 Hybrid LMP1
Toyota TS050 Hybrid LMP1
"Dit jaar lijkt closer, wat mooi is. Eigenlijk is dat wat het kampioenschap probeerde te bereiken vanaf de eerste race. Nu lijkt alles dichter bij elkaar te zitten, maar de kwalificatie is niet het belangrijkste. Of SMP Racing de leiding kan pakken in de openingsronde? Het kan, ze zijn snel. Maar de privateers waren in Shanghai bijvoorbeeld ook snel. In de test hier in Le Mans hinkten ze drie à vier seconden achterop, tot op het moment van de waarheid. Dan zijn ze er plots... We kunnen een klein voordeel hebben in de kwalificatieronden, maar misschien komt het grootste voordeel wel in de race met een lager verbuik, minder pitstops en het hybridesysteem dat ons helpt bij het inhalen van GT's."

Stopt je raceseizoen na Le Mans?

"Neen, ik heb nog enkele races op het programma staan en ook heel wat voorbereiding voor volgend jaar." Bestaat er een waterkans dat we je zien starten in de Rally van Catalonië? "Neen, nul komma nul."

De geruchten over Dakar zijn wat ze zijn. Stel dat je de Dakar betwist, werk je dan voorbereidende evenementen af?

"Dat kan goed zijn. Als je dingen goed wil doen, moet je voorbereid zijn. Zeker in mijn geval, als ik ergens aan de start verschijn, is er veel aandacht. Ik tracht goed te presteren in alles wat ik doe."

Terug naar Le Mans: heb je met de zege vorig jaar en de deelname dit jaar het doel bereikt of zien we Fernando Alonso ook in de toekomst nog aan de start?

"Ik keer zeker terug naar Le Mans! De race heeft een enorme aantrekkingskracht voor elke rijder. Deze wedstrijd geeft je bovendien de mogelijkheid verschillende jaren na elkaar deel te nemen, ondanks een verschil in leeftijden. Zelfs op 45-jarige leeftijd kan je in een wedstrijd als deze nog van tel zijn, aangezien het in races als deze meer een kwestie is van langetermijndenken en het aanspreken van je ervaring. Dit is zonder twijfel niet mijn laatste deelname geweest aan de 24 Uur van Le Mans."

Kijk je dan enkel naar prototypes of ook naar GT's?

Fernando Alonso
Fernando Alonso
"Beide opties klinken goed. GT oogt zeer competitief, en prestigieus historisch gezien, maar het is ook leuk om het algemene klassement te winnen en de finishlijn als eerste te overschrijden. Ik weet niet of ik de helft van de tijd in mijn spiegels kan kijken. Je moet zowel voor je kijken als achter je en dat is misschien niet zo leuk. Maar wie weet wat de toekomst brengt... De nieuwe reglementen, rond de hypercars, ogen uitdagender. Het is een mooie mix tussen GT en het winnen van de overall ranking. De Hypercar-reglementering zal een goed compromis zijn denk ik, dus misschien stelt die keuze zich wel niet."

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in 24 Heures du Mans op vrijdag 14 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons