24H Le Mans: Laurens Vanthoor: "Extra bandensetjes strategisch ingezet"
"De kwalificaties oogden veelbelovend, maar je weet natuurlijk nooit. Diep vanbinnen had ik een goed gevoel voor de wedstrijd. In principe moet je hier de banden dubbelstinten, maar we hadden ook een paar setjes waarmee we een enkele stint hebben afwerkt. We hebben die strategisch ingepland aan het begin van de wedstrijd om meteen een kloofje te slaan en vervolgens te hopen op een safety car. Dat is precies wat er gebeurd is! We kwamen een ronde vroeger binnen dan de rest en daar hebben we meteen een belangrijk verschil gemaakt. Het moeilijkste moest dan nog komen, we moesten controleren en op 97% rijden, wat veel moeilijker is dan er vol voor te gaan. De zusterwagen #91 was onze grootste uitdager en heeft ons de hele tijd onder druk blijven zetten, net als de Ford's vlak daarachter. Pas vijf minuten voor het einde begon ik te geloven dat we konden winnen."
Opvallende vaststelling dit jaar: de veiligheidsaanpassingen aan de Porsche Curves lijken het omgekeerde effect te hebben teweeggebracht. We waren namelijk dit jaar getuige van opvallend meer crashes in de bochtencombinatie aan het einde van het 14km lange circuit, met daarbij bovendien enkele bijzonder harde klappers. Te verwachten, zo vertelde Laurens Vanthoor. "Er waren veel crashes in de Porsche Curves deze editie en ergens is dat geen verrassing natuurlijk, nu deze heraangelegd werden en er meer uitloopzones zijn. Het is zoals in Monaco, de piloten nemen veel meer risico nu ze weten dat ze niet meteen op een muur knallen." Of hoe het op schop nemen van een van de meest geliefde secties van het circuit de veiligheid tot dusver niet echt te lijkt hebben verhoogd...
Lees ook: Eerste zege voor Toyota, Fernando Alonso en Laurens Vanthoor
Foto's: Racing International Photography & Arne Simons
Tweet