van der Horst

24H Le Mans: Laurens Vanthoor: "Extra bandensetjes strategisch ingezet"

Laurens Vanthoor
Laurens Vanthoor
Laurens Vanthoor scoorde bij zijn derde deelname aan de 24 Uren van Le Mans, de eerste in LMGTE-Pro, zijn allereerste klassezege. De Porsche-fabrieksrijder schreef zichzelf in de geschiedenisboeken en dat op een wagen die één en al geschiedenis ademende: de Porsche GT Team "Pink Pig" Porsche 911 RSR, een opvallende wagen die hij deelde met Kevin Estre en Michael Christensen. Autosport.be noteerde na afloop van de 86e editie van de Franse klassieker enkele reacties van onze Limburgse landgenoot.
Podium GTE Pro
Podium GTE Pro
"We hebben hier heel hard voor gewerkt, enorm veel getest. Porsche heeft zwaar ingezet op deze race en dat heeft duidelijk geloond. We hebben altijd het volle pond gegeven en nooit iets achter de hand gehouden. Ik denk dat we deze zege zeker verdienen. Mijn broer Dries stuurde me al een berichtje om me te feliciteren en te zeggen dat ik nu bijna zo goed ben als hem (lacht)."

Laurens Vanthoor
Laurens Vanthoor
"De kwalificaties oogden veelbelovend, maar je weet natuurlijk nooit. Diep vanbinnen had ik een goed gevoel voor de wedstrijd. In principe moet je hier de banden dubbelstinten, maar we hadden ook een paar setjes waarmee we een enkele stint hebben afwerkt. We hebben die strategisch ingepland aan het begin van de wedstrijd om meteen een kloofje te slaan en vervolgens te hopen op een safety car. Dat is precies wat er gebeurd is! We kwamen een ronde vroeger binnen dan de rest en daar hebben we meteen een belangrijk verschil gemaakt. Het moeilijkste moest dan nog komen, we moesten controleren en op 97% rijden, wat veel moeilijker is dan er vol voor te gaan. De zusterwagen #91 was onze grootste uitdager en heeft ons de hele tijd onder druk blijven zetten, net als de Ford's vlak daarachter. Pas vijf minuten voor het einde begon ik te geloven dat we konden winnen."

Porsche 911 RSR - Vanthoor-Estre-Christensen
Porsche 911 RSR - Vanthoor-Estre-Christensen
Opvallende vaststelling dit jaar: de veiligheidsaanpassingen aan de Porsche Curves lijken het omgekeerde effect te hebben teweeggebracht. We waren namelijk dit jaar getuige van opvallend meer crashes in de bochtencombinatie aan het einde van het 14km lange circuit, met daarbij bovendien enkele bijzonder harde klappers. Te verwachten, zo vertelde Laurens Vanthoor. "Er waren veel crashes in de Porsche Curves deze editie en ergens is dat geen verrassing natuurlijk, nu deze heraangelegd werden en er meer uitloopzones zijn. Het is zoals in Monaco, de piloten nemen veel meer risico nu ze weten dat ze niet meteen op een muur knallen." Of hoe het op schop nemen van een van de meest geliefde secties van het circuit de veiligheid tot dusver niet echt te lijkt hebben verhoogd...

Lees ook: Eerste zege voor Toyota, Fernando Alonso en Laurens Vanthoor

Foto's: Racing International Photography & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in 24 Heures du Mans op zondag 17 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons