van der Horst

24H Le Mans: Na 16H: Toyota #8 terug aan de leiding – Porsche blijft domineren

Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050-Hybride
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050-Hybride
Terwijl de meeste deelnemers een relatief rustige nacht achter de rug hebben, bleef de Toyota #8 duwen om de zusterwagen in te halen nadat dezemeer dan 2 minuten achterstand had opgelopen. En met succes, na een vierdubbele stint van Fernando Alonso, waar de Spanjaard maar liefst 1 minuut 40 seconden van de achterstand weg knabbelde, maakte Kazuki Nakajima de achtervolging af om na meer dan 6 uur aanvallen de leiding terug over te nemen. In de GTE-Pro klasse blijft de Porsche van Laurens Vanthoor maar domineren. De “Pink Pig” reed heel de nacht ver voor de #91 en heeft zelfs zicht om deze op een ronde te zetten. Ondertussen sijpelen ook de eerste officiële opgaves door.
Terwijl er vier wagens uitvielen door een crash (By Kolles, Aston Martin Racing #98, SMP Racing #17 en G-Drive Racing #40) die zich voornamelijk afspeelden in de Porsche Curves, waren er nog vier die opgaven door techische problemen: Porsche #94 (schade aan de ophanging en chassis), Ginetta #6 (stilgevallen aan Hunaudières en niet meer aan de praat gekregen), Jackie Chan DC Racing #34 (motorproblemen) en de recentste is BMW #82 (te veel schade na een schuiver in de... Porsche Curves).

Rebellion Racing - Rebellion R13-Gibson
Rebellion Racing - Rebellion R13-Gibson
Ondertussen bij de privateers zijn de Rebellions de enige LMP1 wagens die nog voor de snel oprukkende LMP2’s kunnen blijven. Maar door de problemen bij beide wagens zijn ze ondertussen al tot twee maal toe gewisseld van plaats, met de Rebellion #3 nog steeds op een derde plek. Door deze problemen kijken beide wagens al aan op 10 ronden achterstand op de Toyota’s. In LMP2 klasse is de G-Drive Racing van Rusinov/Vergne/Pizzitola ongrijpbaar geworden voor de tegenstand en heeft nu al een volle ronde voorsprong op de Panis-Barthez Competition Ligier van Buret/Canal/Stevens.

Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Bij de GTE-Pro’s zijn de BMW’s de voornaamste pechvogels van de nacht. Terwijl de #81 van Tomczyk/Catsburg/Eng in gevecht lag met de Porsche #91 van Lietz/Bruni/Makowiecki om de tweede plek, liep de wagen schade op waardoor er veel tijd verloren ging in de pits. Daarenboven op kregen zij nog een drive-trough penalty omdat zij aan het tanken waren terwijl de wagen al op de skates stond, wat ten strengste verboden is. Hierdoor vielen zij terug naar P12 en kwam er ook een eind aan één van de interessantste duels in het veld, waar nu de Ford #68 de derde plek inneemt op meer dan 20 seconden achterstand van de Porsche #91.

Dempsey-Proton Racing - Porsche 911 RSR GTE
Dempsey-Proton Racing - Porsche 911 RSR GTE
In GTE-Am is het ook Porsche die nog steeds de leiding in handen heeft. De Dempsey-Proton Racing #77 van Campbell/Ried/Andlauer heeft bijna twee minuten voorsprong op de Keating Motorsports Ferrari van Keating/Bleekemolen/Stolz.



--- Uitslag 24 Heures du Mans 2018 - Na 16H (pdf) ---

Lees meer: NEWSFLASH: ByKolles ENSO CLM crasht en brandt (+ Video)
Lees meer: Na 8H: SMP Racing in de problemen, Toyota onbezorgd (+ Video)
Lees meer: NEWSFLASH: Toyota #8 krijgt stop-and-go

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in 24 Heures du Mans op zondag 17 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons