van der Horst

24H Le Mans: Porsche zegeviert derde keer op rij na chaos - Vanthoor wint GTE Am bij debuut

Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
De 85e editie van de 24 Heures du Mans is er eentje geworden die de geschiedenisboeken in gaat als één van de meest onwaarschijnlijke ooit. De Porsche #2 van Bernhard/Bamber/Hartley kende reeds vroeg in de wedstrijd problemen, maar knokte zich terug naar de leiding met nog een uur te gaan. De Jackie Chan DC Racing Oreca 07 Gibson van Tung/Laurent/Jarvis won de LMP2-klasse en liep ei zo na de algemene zege mis. Vanthoor won bij zijn debuut samen met zijn Britse teamgenoten Smith en Stevens de LMGTE Am, terwijl Aston Martin zegevierde bij LMGTE Pro.
  • Powercars
Jackie Chan DC Racing - Oreca 07 Gibson 2de algemeen, winnaar LMP2-klasse
Jackie Chan DC Racing - Oreca 07 Gibson 2de algemeen, winnaar LMP2-klasse
Het scheelde dus niet veel of een LMP2-wagen had de 24 Heures du Mans gewonnen, maar finaal moest de Jackie Chan DC Racing Oreca #38 dus vrede nemen met "slechts" de zege in LMP2. Onze Noorderbuur Ho-Pin Tung had een groot aandeel in die zege, al reden Oliver Jarvis en Thomas Laurent eveneens een dijk van een race. Laatstgenoemde won overigens ook de prijs voor beste debutant, nadat hij afgelopen jaar samen met Alexandre Cougnaud nog een zege pakte in de Road to Le Mans. Met Ho-Pin Tung stond er terug een Nederlander op het algemene podium, al is hij officieel ingeschreven onder Chinese licentie en werd hij daarmee de eerste Chinees die wint in Le Mans.

LMP1: The comeback kids

Porsche Team - Porsche Hybrid 919 winnaar 2017 24 Hours of Le Mans
Porsche Team - Porsche Hybrid 919 winnaar 2017 24 Hours of Le Mans
Porsche zegeviert dus in Le Mans in 2017 en slaat daarmee terug na de problemen in het eerste kwart van de race waarbij de uiteindelijk winnende wagen terugviel tot onderaan het klassement. Meer nog dan zegevieren in onwaarschijnlijke omstandigheden, evenaart Porsche met zijn prestatie vandaag zustermerk Audi. Het merk met de vier ringen won ook driemaal op rij begin de jaren 2000. Op de tweede trede van het LMP1-podium mag de enige overgebleven Toyota TS050 Hybrid plaatsnemen. Het exemplaar #8 van Buemi/Davidson/Nakajima pakte een 9e plaats in het algemene klassement, terwijl de lege laatste podiumtrede vooral aangeeft hoe onbetrouwbaar de LMP1's dit jaar bleken. Gaan de reglementen in de topklasse op sportief vlak de goede richting uit? Stof tot nadenken en discussie...

Lees ook: Newsflash: Porsche #2 verliest dik uur na defecte elektromotor
Lees ook: Na 6H: Drie Toyota's tegen een Porsche
Lees ook: Newsflash: Toyota #8 rokend de box in!
Lees ook: Newsflash: Leidende Toyota ineens aan een slakkengang!
Lees ook: Newsflash: Zware crash van Trummer - Ook derde Toyota in de problemen

LMP2: Toonbeeld van betrouwbaarheid

Vaillante Rebellion Racing - Oreca 07
Vaillante Rebellion Racing - Oreca 07
Die onbetrouwbaarheid bleef uit in LMP2, hoewel net die klasse vooraf was getipt om op een ware slijtageslag uit te draaien. Geen spoor van de gevreesde elektronicaproblemen en uiteindelijk speelde vooral de kwaliteit van de rijdersbezettingen een hoofdrol. De #35 Alpine A470 van Panciatici/Ragues/Negrao verspeelde met nog een goed halfuur voor de boeg een knappe derde plaats algemeen, ondanks een tijdstraf in de eindfase voor een vermijdbaar contact met een tegenstander. De bolide schoof rechtdoor in Mulsanne, raakte de bandenmuur niet in eerste instantie, maar bij het wegrijden schoof de Alpine knullig tegen de bandenmuur.

Jackie Chan DC Racing - Oreca 07 Gibson, 2de plaats LMP2
Jackie Chan DC Racing - Oreca 07 Gibson, 2de plaats LMP2
Weg algemeen podium, terwijl Rebellion Racing, vorig jaar nog actief in LMP1, met de Vaillante Racing Oreca van Piquet/Heinemeier Hansson/Beche bedankte en de plaats overnam. De Alpine zou nog een extra plaatsje verliezen door het manoeuvre waardoor de Jackie Chan DC Racing Oreca #37 van Dumas/Menezes/Rao naar het LMP2-podium werd gepromoveerd en Alpine vrede moest nemen met de vijfde plaats algemeen, P4 in LMP2. Opvallend: Vanwege de prestaties van de voornoemde LMP2's, zien we ook bandenfabrikant Dunlop in de meerderheid op het algemene podium.

LMGTE Pro: De strijd der titanen dankzij de BoP

Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage GTE, winnaar GTE Pro
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage GTE, winnaar GTE Pro
Bood LMP1 weinig directe gevechten, dan zagen we in LMGTE een volledig etmaal een interessante strijd en dat tussen alle aanwezige merken. Aston Martin gooide zijn eigen ruiten in op zondag ochtend met een onnodige crash van de #95, maar had dankzij de zusterwagen #97 nog een ijzer in het vuur. Eerder op de dag wierp de #92 Porsche de handdoek na een fout van Michael Christensen en enkele uren eerder kende de #64 Corvette grote problemen nadat een wiel loskwam, de bolide daardoor meermaals spinde en een pak tijd verloor. Vaak was de leiding in de LMGTE Pro-klasse afhankelijk van het spel van de pitstops, maar uiteindelijk draaide de race uit op een modern klassiek duel.

Rondenlang streden Aston Martin (#97, Turner/Adam/Serra) en Corvette (#63, Magnussen/Garcia/Taylor) voor de zege bij de GT's, net als een tiental jaren geleden in het GT1-tijdperk. Uiteindelijk kon Jonny Adam zijn Aston Martin Vantage bij het ingaan van de slotronde nog naast de Corvette C7.R met Jordan Taylor aan het stuur zetten en zo de zege afsnoepen van de Corvette die volledig door zijn banden zat. De Vette keeg zelfs nog een lekke band en viel zo in één ronde terug van de leiding naar de derde plaats in de klasse, terwijl de Ford GT van Priaulx/Tincknell/Derani nog de tweede plaats op het LMGTE Pro-podium in de schoot geworpen kreeg.

LMGTE Am: Dries Vanthoor toont bij debuut de wereld zijn talent

JMW Motorsport - Ferrari 488 GTE winnaar GTE Am
JMW Motorsport - Ferrari 488 GTE winnaar GTE Am
Hoewel LMGTE Am minder spannend was dan LMGTE Pro, moesten de rijders niet minder hard werken. Bij JMW Motorsport debuteerde niet alleen Dries Vanthoor, ook de Ferrari 488 GTE waarmee het Britse team aan de start stond was nagelnieuw. Geen beter begin dus dan met een zege met dank aan Dries Vanthoor, Will Stevens en Rob Smith. Opvallend: de voorganger van de gele 488, de Ferrari 458, won eveneens bij zijn debuut en sloot haar carrière eerder dit jaar in Monza af met... een zege! Uiteindelijk domineerde Ferrari de LMGTE Am klasse, want de JMW Motorsport Ferrari had een bonus van 1 ronde op de Spirit Of Race-merkgenoten Cameron/Scott/Cioci in de #55 en nog een extra ronde op MacNeil/Sweedler/Bell in het exemplaar van Scuderia Corse.

--- Uitslag 24 Heures du Mans 2017 (pdf) ---

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in 24 Heures du Mans op zondag 18 juni 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons