van der Horst

24H Le Mans: Toyota leidt in training, maar Rebellion op minder dan een seconde

Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
Weinig verrassend heeft Toyota GAZOO Racing de vrije training voor de 24 Heures du Mans 2018 als snelste afgesloten. De wagen #7 van Kobayashi/Conway/Lopez was primus met een chrono van 3:18.718 en net na het vallen van de vlag stuurde Buémi de zusterwagen naar de tweede stek, op een halve tel. Rebellion Racing sloot af binnen de seconde van de snelste Toyota en is voorlopig snelste privateer. Van Belgische zijde was er een tweede chrono voor de "Pink Pig" Porsche van Laurens Vanthoor in de GTE-Pro klasse, terwijl Maxime Martin als 15e afsloot.
SMP Racing - BR Engineering BR1 Gibson
SMP Racing - BR Engineering BR1 Gibson
Heel wat slow zones wegens incidenten her en der op de piste, maar echt grote problemen waren er niet. Dat de algemene besttijd naar Toyota ging, was niet echt een verrassing, net als de beste niet-hybride chrono voor Rebellion. Eveneens weinig opzienbarend was het feit dat de Ginetta's geen probleemloze run kenden. De bolides hebben tot dusver nog niet echt veel kilometers afgemaald en kampten in de vrije training met elektrische problemen. De Dragonspeed BR1 #10 en de SMP Racing BR1 #11 sloten als tweede en derde niet-hybride af.

G-Drive Racing - Oreca 07
G-Drive Racing - Oreca 07
In LMP2 is het voorlopig al Oreca 07 wat de klok staat, met een besttijd voor het G-Drive exemplaar van Rusinov/Pizzitola/Vergne. De oranje bolide behield een halve seconde bonus op IDEC Sport-merkgenoten Lafargue/Chatin/Rojas en het TDS-Racing trio Perrodo/Vaxiviere/Duval.


Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
LMGTE-Pro is zoals gezegd een kolfje naar de hand van Porsche. Patrick Pilet beschadigde de Porsche 911 RSR #93 in het begin van de sessie door rechtsvoor de bandenstapel te raken in de eerste chicane op de Hunaudières, maar nam later in de sessie de koppositie wel over van het exemplaar #92 van onder meer onze landgenoot Laurens Vanthoor met een chrono die meteen al sneller is dan de poletijd van afgelopen jaar. #93 dus op kop, voor #92 en ... #91 op slechts 3 duizendsten. Ford is voorlopig "best of the rest" met de bolide van Mücke/Pla/Johnson. Aston Martin hinkt nog steeds ver achterop.

Dempsey-Proton Racing - Porsche 911 RSR
Dempsey-Proton Racing - Porsche 911 RSR
In LMGTE-Am zien we een gelijkaardig verhaal, met maar liefst vier Porsches in de top 5. Enkel de Spirit of Race Ferrari kon zich met een derde chrono nog tussen het Porsche-geweld murwen - al zijn de onderlinge verschillen na de leider bij-zon-der klein. Dempsey-Proton Racing is met het grijze-zwarte exemplaar #88 voorlopig snelste dankzij een rondje in handen van Matteo Cairoli, voor de Gulf Racing Porsche #86 die op bijna een volle tel volgt.

Straks, om 22H, is er de eerste van drie kwalificatiesessies en die oefengalop kan wel eens zeer belangrijk worden. Morgen is er namelijk kans op regen, in welk geval de chrono's die vanavond worden genoteerd van kapitaal belang kunnen zijn in de strijd om de pole. Autosport.be houdt u alvast rechtstreeks vanuit Le Mans op de hoogte!

--- Uitslag vrije trainingen 24 Heures du Mans 2018 (PDF) ---

Lees ook: 24H Le Mans: Een overzicht van de timing van de 86e editie
Lees ook: Wisselende weersomstandigheden voorspeld in Le Mans

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in 24 Heures du Mans op woensdag 13 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons