24H Le Mans: Toyota leidt in training, maar Rebellion op minder dan een seconde
In LMP2 is het voorlopig al Oreca 07 wat de klok staat, met een besttijd voor het G-Drive exemplaar van Rusinov/Pizzitola/Vergne. De oranje bolide behield een halve seconde bonus op IDEC Sport-merkgenoten Lafargue/Chatin/Rojas en het TDS-Racing trio Perrodo/Vaxiviere/Duval.
LMGTE-Pro is zoals gezegd een kolfje naar de hand van Porsche. Patrick Pilet beschadigde de Porsche 911 RSR #93 in het begin van de sessie door rechtsvoor de bandenstapel te raken in de eerste chicane op de Hunaudières, maar nam later in de sessie de koppositie wel over van het exemplaar #92 van onder meer onze landgenoot Laurens Vanthoor met een chrono die meteen al sneller is dan de poletijd van afgelopen jaar. #93 dus op kop, voor #92 en ... #91 op slechts 3 duizendsten. Ford is voorlopig "best of the rest" met de bolide van Mücke/Pla/Johnson. Aston Martin hinkt nog steeds ver achterop.
In LMGTE-Am zien we een gelijkaardig verhaal, met maar liefst vier Porsches in de top 5. Enkel de Spirit of Race Ferrari kon zich met een derde chrono nog tussen het Porsche-geweld murwen - al zijn de onderlinge verschillen na de leider bij-zon-der klein. Dempsey-Proton Racing is met het grijze-zwarte exemplaar #88 voorlopig snelste dankzij een rondje in handen van Matteo Cairoli, voor de Gulf Racing Porsche #86 die op bijna een volle tel volgt.
Straks, om 22H, is er de eerste van drie kwalificatiesessies en die oefengalop kan wel eens zeer belangrijk worden. Morgen is er namelijk kans op regen, in welk geval de chrono's die vanavond worden genoteerd van kapitaal belang kunnen zijn in de strijd om de pole. Autosport.be houdt u alvast rechtstreeks vanuit Le Mans op de hoogte!
--- Uitslag vrije trainingen 24 Heures du Mans 2018 (PDF) ---
Lees ook: 24H Le Mans: Een overzicht van de timing van de 86e editie
Lees ook: Wisselende weersomstandigheden voorspeld in Le Mans
Foto's: Racing International Photography
Tweet