van der Horst

24H Spa: SRO denkt aan een race van 25 uur...

Finish 24 Hours of Spa 2019
Finish 24 Hours of Spa 2019
De editie 2020 van de Total 24 Hours of Spa vindt door de gezondheidscrisis plaats in het laatste weekend van oktober, waarin op zaterdagnacht het winteruur zal ingaan. "We spelen met het idee om een race over 25 uur te organiseren", liet SRO-topman Stéphane Ratel weten in een opmerkelijk interview met Endurance-Info.com.
  • Prospeed Competition
Bentley Team M-Sport - Bentley Continental GT3
Bentley Team M-Sport - Bentley Continental GT3
Door het verbod van de federale regering op de organisatie van massa-evenementen tot het einde van augustus, werd de 24 Uur van Spa een zoveelste prooi van de coronacrisis. Organisator SRO ging op zoek naar een nieuwe datum en communiceerde exact een week geleden dat het hoogtepunt van de GT World Challenge Europe en de Intercontinental GT Challenge zal plaatsvinden op 24 en 25 oktober.


Het hoogtepunt van de GT3-kalender neemt dus de plek in van de 24 uursrace van de 2pk's en wordt bovendien verreden in het weekend waarin het winteruur ingaat. "We denken erover na om een race van 25 uur te houden", waren de verrassende woorden van Stéphane Ratel aan Endurance-Info. "Er is natuurlijk de optie om 24 uur te racen, maar we zouden ook kunnen starten én eindigen om 15 uur (door de uursverandering geeft dat een race over 25 uur, n.v.d.r.). Ik geef toe verleid te zijn door het idee."

De 'echte' 25 uursrace in Spa?
De 'echte' 25 uursrace in Spa?
Even voor de duidelijkheid: het gaat hier niet om een late 1 aprilgrap. Of het eigenaardige plan van SRO ook daadwerkelijk kans op slagen heeft, valt nog af te wachten. Vorig jaar kwam 2CV Racing Teams, de organisatie achter de etmaalrace voor 2pk's in de Ardennen, immers met hetzelfde voorstel. En dat werd meteen geweigerd door RACB Sport. Bovendien is het nog maar de vraag hoe Kronos Events, organisator van de Hankook 25 Hours VW Fun Cup, zal reageren op een tweede 25 uursrace op hetzelfde circuit...

Foto's: Geert Franquet, Kronos Events/Letihon



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in GT World Challenge Europe op maandag 4 mei 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons