van der Horst

24H Spa: wat wij onthouden van de 74ste editie

Tribune Raidillon
Tribune Raidillon
De voorbije uitgave van de 24 Hours of Spa was er eentje om in te kaderen en nooit meer te vergeten. Ondanks een haperende infrastructuur van het mooiste circuit ter wereld - en daarmee is het enige negatieve punt meteen aangehaald - beleefden de tienduizenden toeschouwers wederom een prachtige confrontatie tussen de beste GT-constructeurs ter wereld.
Aan variatie geen gebrek op de erelijst van de 24 Uur van Spa, zeker in de voorbije jaren: Ferrari in 2021, Porsche in 2020 en 2019, BMW in 2018 en Audi in 2017. Mercedes, de vierde constructeur van de Duitse tetrarchie, bleef al sinds 2013 op zijn honger zitten. Daar kwam afgelopen weekend een einde aan, al hing de zege van de winnende AMG GT3 even aan een zijden draadje.

Daniel Juncadella, Mercedes-AMG GT3 #88 - AMG Team Akkodis ASP
  • "Net voor de rode vlag stak een probleem met de pedalen de kop op. Zonder de neutralisatie en de onderbreking was de zege in rook opgegaan, want ik had het probleem aan volle snelheid nooit kunnen oplossen. Er was een gesloten wagenpark van kracht en gelukkig heeft dat ervoor gezorgd dat de teamleden me konden uitleggen hoe ik het euvel kon verhelpen."

Voor het eerst sinds 2014 kwamen de polesitters ook als winnaars over de meet - destijds was het de Audi R8 LMS van WRT, bestuurd door René Rast, Markus Winkelhock en onze landgenoot Laurens Vanthoor. En toch was het geen 'echte' polepositie, want de snelste rondetijd tijdens de Super Pole ging naar de Lamborghini van Andrea Caldarelli. Tot zaterdagmiddag...

Lamborghini streed wel mee voor de overwinning, maar werd samen met Audi het grootste slachtoffer van de vele lekke banden die de wedstrijd in een wurggreep hielden. Falend Pirelli-rubber of grind van een ondermaatste kwaliteit, het is hoe dan ook jammer dat de wedstrijd misschien wel op die manier werd beslist. De K-Pax Lamborghini verdween al net voor zonsondergang uit de leidende ronde en het is dus onmogelijk om te stellen dat het Amerikaanse team op zondagnamiddag snel genoeg was geweest om op het podium te staan, maar over de #98 Rowe BMW M4 GT3 kan dat wel gezegd worden. Nick Yelloly, Augusto Farfus en Nicky Catsburg leken het snelste drietal te zijn, tot een lekke band een einde maakte aan hun zegekansen. Jammer...

Hans-Peter Naundorf, teambaas Rowe Racing
  • "Eén lekke band op iedere wagen, dat is het enige dat ons weerhouden heeft om met een trofee naar huis te gaan. De problemen kwamen in de slotfase van de wedstrijd en het was, ook omdat de race nadien niet meer werd geneutraliseerd, onmogelijk om de verloren tijd goed te maken. De #98 streed mee voor de zege en zonder de lekke band had ook de #50 (van juniorrijders Max Hesse, Dan Harper en Neil Verhagen, n.v.d.r.) op het podium kunnen staan."

Net als Lamborghini, dat met de auto van onder meer Andrea Caldarelli een ronde verloor door een lekke band, verdween de #32 Audi van WRT (Dries Vanthoor-Charles Weerts-Kelvin van der Linde) uit de leidende ronde door bandenproblemen. Beide wagens probeerden tevergeefs om opnieuw in de leidende ronde post te vatten. Even leek de missie geslaagd, maar de rode vlag draaide die verwezenlijking onherroepelijk terug.

Thomas Blam, teammanager K-Pax Racing, aan Sportscar365
  • "In het reglement staat dat er een bij een herstart een document wordt opgemaakt met de startposities, op basis van de laatste doortocht aan start-finish. Dat is echter niet gebeurd. De organisatie heeft de startorde bepaald op basis van de posities in de wedstrijd, waardoor we opnieuw achter de leider terechtkwamen en dus eens te meer, net als enkele andere wagens, een ronde moesten goed maken. We zouden het in ieder geval moeilijk hebben gehad om op zondag genoeg snelheid in huis te hebben voor de zege, maar we hadden het graag geprobeerd."

Ook de Audi R8 LMS van Valentino Rossi, Frédéric Vervisch en Nico Müller verloor net op dat moment een ronde, maar dan wel door een contact van de MotoGP-legende met een tragere Mercedes. WRT in de achtervolging dus, maar dat liep op zondag falikant af. Charles Weerts (#32) moest in de ankers door een probleem bij een voorligger, waardoor teamgenoot Nico Müller werd verrast. Het resultaat: schade aan beide wagens, de opgave voor de #32 en een magere zeventiende plaats voor de wagen van de West-Vlaming. Er had zoveel meer ingezeten, ondanks motorproblemen eerder in het weekend.


Geen succes dus voor de Belgen in het algemene klassement, maar gelukkig waren er wel de andere categorieën. WRT zegevierde met Thomas Neubauer, Jean-Baptiste Simmenauer en Benjamin Goethe in de Silver Cup (en de tweede plek in Gold met de wagen van Ulysse De Pauw), terwijl Louis Machiels zijn derde succes behaalde in Pro-Am. Sarah Bovy liet tot slot een van de opmerkelijkste prestaties noteren, door met het volledig vrouwelijke team van de Iron Dames (#83 Ferrari 488 GT3) te winnen in de Gold Cup en bovendien knap achttiende algemeen te worden.



En dan nog even ons eigen team in de bloemetjes zetten! Autosport.be en de 24 Uur van Spa 2022, dat waren maar liefst vijftig artikels voor, tijdens en na de wedstrijd, maar gelukkig waren ook onze fotografen van de partij om u vanop afstand te laten proeven van het evenement. Niet minder dan tien galerijen hebben ervoor gezorgd dat u niets heeft moeten missen van de editie van 2022. Op naar 2023!
 

Foto: Niels Vaeck



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons