Autosport.be jaaroverzicht - Stint 23: Marc VDS verdedigt BMW-kleuren met verve

Marc VDS Racing Team - BMW Z4
In ons jaaroverzicht hadden we het eerder al over het seizoen van Belgian Audi Club Team WRT, het is dan ook niet meer dan normaal dat ook Marc VDS Racing met enkele sterke prestaties een plaats verovert in deze reeks. Sinds het team van Graaf Marc van der Straten-Ponthoz halfweg 2011 de overstap van Ford naar BMW maakte volgde er al snel enkele overwinningen. Vorig seizoen moest Marc VDS Racing nog het onderspit delven voor WRT in de Blancpain Endurance Series na een controversiële slotrace op het circuit van Navarra, dit jaar kon de equipe uit Gosselies echter beslag leggen op de titel bij de teams (Pro Cup).
Het had niet veel gescheeld of Maxime Martin, Bas Leinders en Yelmer Buurman hadden ook de titel in het kampioenschap bij de rijders binnengehaald, ware het niet dat een duivels snelle Maximilian Buhk in de slotfase van de Blancpain 1000 de leiding nog wist af te snoepen van Maxime Martin. Het was op diezelfde Nürburgring waar Marc VDS Racing eerder op het jaar een uitermate knappe tweede plaats in de 24 uren van de Nürburgring binnenhaalde, en dat bij nog maar de tweede deelname aan de race.

Marc VDS Racing Team - BMW Z4 GT3 #3
Het team had voor 2013 dan ook het BMW-fabrieksstatuut van Vita4One Racing overgenomen, een wijze beslissing van het Beierse merk zo bleek. Waar het eerder tijdens de 24 Hours of Spa nog foutliep met een drievoudige opgave, scoorden Maxime Martin en Nick Catsburg naar het einde van het seizoen als kers op de taart nog een zege in een VLN-wedstrijd.

Foto's: Georges De Coster & Vincent Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Varia op maandag 23 december 2013.
  • Dreamdrive