van der Horst

Belcar bevestigt nieuw reglement - GT2 toegelaten vanaf 2021!

KDW Racing - BMW M4 GT4
KDW Racing - BMW M4 GT4
Autosport.be meldde vorige week dat het Belcar Endurance Championship er in 2021, bij het laatste jaar van de huidige reglementscyclus, gevoelig anders zal uitzien en vanmorgen bevestigde Circuit Zolder die wijzigingen. Bovenop de aanpassingen die wij al aankondigden, gaat ook de klassenstructuur op schop. We spreken niet langer van Belcar 1-6, maar (opnieuw) van GT en Toerisme, met subdivisies GTa en GTb enerzijds en Ta en Tb anderzijds, terwijl de proto's hun eigen klasse krijgen, zonder subdivisies. Tot slot is ook de GT2-machinerie al toegelaten in 2021, opvallend aangezien GT1- en GT3-bolides de laatste jaren non grata waren.
  • St. Paul
Porsche 911 GT2 RS Clubsport
Porsche 911 GT2 RS Clubsport
Belcar 1 wordt dus Belcar Proto en daarnaast is er Belcar GT met de GTa klasse voor de snelste GT's, zoals de gekende Lamborghini Super Trofeo's, Marc Cars, BMW i8 en Porsche 991's. Vanaf volgend jaar zijn hier echter ook de 'nieuwe' Audi R8 LMS GT2 en Porsche 911 GT2 RS Clubsport welkom. GTb brengt de rest van de GT's samen (denk o.a. aan GT4's, Porsche Cayman, Lamera en Saker). Eenzelfde verhaal in toerisme, dat Belcar T heet en een divisie heeft voor wagens met een motorinhoud +2.5 liter (BMW M2 CS, TCR-wagens, BMW M3...) en een voor de overige wagens (Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW 325...). Ook het schrappen van de algemene Belcar-titel werd bevestigd, er komt een rangschikking per type wagen (proto, GT en T) in de plaats.

Belgium Racing Team - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Belgium Racing Team - Lamborghini Huracán Super Trofeo
De normtijd verdwijnt tijdens de kwalificatie en wordt verlaagd tijdens de race, de details vindt u in onze tekst van vorige week. Zoals toen ook gemeld, introduceert Zolder een bizar concept voor de eerste vijf rijen op de grid. "De algemeen snelste wagen zal een kant op de grid mogen kiezen (links of rechts). Daarachter zullen de vijf snelste proto's oplijnen aan de gekozen zijde, terwijl de 5 snelste GT/TC-wagens achter elkaar starten aan de andere kant. Zo vullen we de grid tot P10 en vanaf P10 zullen de wagens oplijnen zoals ze kwalificeerden. Dit zorgt bij elke Belcar-race voor een gemengde startorde richting de eerste bocht."

Deldiche Racing - Norma M20 FC
Deldiche Racing - Norma M20 FC
Over het weren van de proto's in 2022 kwam geen bevestiging, hoewel Circuit Zolder die intentie eerder deze maand wel meedeelde aan de teams. Enkele dagen geleden bevestigde Circuit Zolder al de kalender voor het Belcar-seizoen 2021, met start in mei, een uitstap naar de Hockenheimring en de 24 Uur begin juli.





Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op maandag 21 december 2020.
  • LTF

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons