van der Horst

Belcar eRacing Series: Reacties na de race (deel 2)

CCTS E-Sport RS 3 - Audi RS3 LMS TCR
CCTS E-Sport RS 3 - Audi RS3 LMS TCR
De deelnemers aan het Belcar Endurance Championship kijken uit naar een volledig online kampioenschap. Afgelopen zondag werd alvast een eerste wedstrijd georganiseerd om de krijtlijnen van die nieuwe competitie te bepalen. Autosport.be verzamelde na afloop nog meer reacties.
  • Skylimit Events
PGmotorsport.be - Porsche 911 GT3 Cup
PGmotorsport.be - Porsche 911 GT3 Cup
Ief Vangenechten (PGmotorsport.be, 11de algemeen, winnaar Belcar 2): "De strategie was vooral om ons eigen tempo te proberen rijden en ons niet te laten verleiden door het hogere tempo vooraan. Uit de problemen blijven was cruciaal en dat is ook gebleken met de dubbele aanrijding van leider EMG Motorsport. Ook zijn we voor een agressieve pitstop gegaan, waarbij we geen tijd wilden verliezen door banden te wisselen. Uiteindelijk heeft dat zijn vruchten afgeworpen, en zijn we zo geleidelijk opgeklommen naar de koppositie in onze klasse. Zelf ben ik al tien jaar actief op iRacing, goed voor de nodige ervaring dus. Dit jaar kreeg ik het idee om die kennis voor het eerst op een echt circuit toe te passen en dus heb ik in februari deelgenomen aan mijn eerste trackday. Mijn tweede trackday is door de crisis geannuleerd en ik concentreer me voorlopig dan ook op het simracen."

DYNAMIXX RACING YELLOW - Radical SR8
DYNAMIXX RACING YELLOW - Radical SR8
Cemil Yagizoglu (Dynamixx Racing Yellow, 2de algemeen en in Belcar 1): Onze snelheid met de Radical was zeker niet slecht, maar rondetijden maken bitter weinig uit door al dat verkeer tijdens een Belcar-race. We waren wel erg constant en de auto bleef tijdens de race goed aanvoelen! Door een slechte kwalificatie zijn we pas als elfde vertrokken met Dries (Moujdy, n.v.d.r.) aan het stuur. In de openingsfase deden we het rustig aan. In de eerste ronden gingen al verschillende wagens van de baan en vervolgens zijn we stap voor stap naar voren gereden. Gilles Magnus (Scuderia Monza by PK Carsport) was erg snel, maar moest nog eens de pits opzoeken, terwijl Traxxis in de slotfase nog pech heeft gekend. Daardoor konden we naar de zilveren medaille rijden! Een puike strategie en uit de problemen blijven waren onze geheime ingrediënten en dat heeft geloond!"

G-Drive Racing Eximia TCR - Audi RS3 LMS
G-Drive Racing Eximia TCR - Audi RS3 LMS
Ben Thaens (G-Drive Racing Eximia TCR, 27ste algemeen, winnaar Belcar 5): "Om te beginnen wil ik onderlijnen dat dit een leuk initiatief was van Circuit Zolder en dat ik, samen met mijn team, nu al uitkijk naar het vervolg. Ik rij normaal in de Belcar Youngtimer Cup, dus dit was een welgekomen alternatief voor de afgelaste raceweekends. Onze kwalificatie verliep schitterend. Mijn teamgenoot Bram van Putten reed onze bolide naar de pole positie, waarna ik de eerste stint voor m'n rekening nam. In de eerste ronde ging ik vervolgens van P36 naar P25. De Audi RS3 LMS TCR heeft een pak minder tijd nodig om op te warmen, waardoor we midden in het GT4-veld terechtkwamen. Daar konden we relatief goed ons mannetje staan, terwijl we ook zo veel mogelijk uit de problemen trachtten te blijven. Met de grote snelheidsverschillen tussen de klasses was dat absoluut geen evidentie. Onze racepace was daarna redelijk sterk, waardoor we comfortabel de leiding in de klasse konden behouden en zelfs achter de vijfde GT4 konden finishen."

G-Drive Racing Eximia - Porsche 911 GT3 Cup
G-Drive Racing Eximia - Porsche 911 GT3 Cup
Steve Claeys (G-Drive Racing Eximia, 14de algemeen, 4de in Belcar 2): "Ergens was onze startpositie teleurstellend. In de eerste ronden van die kwalificatie heb ik onze beste tijd neergezet en die nadien niet meer kunnen verbeteren door het verkeer. Het zat erin, maar het kwam er niet uit. De start van de race verliep heel goed. Ondanks de chaos in de eerste ronde kon ik het hoofd koel houden en uitwijken in de Bianchi-bocht. In het eerste halfuur kon ik druk zetten op mijn twee voorliggers en heb ik ze uiteindelijk ook kunnen verschalken met een gewaagde actie. De doelstelling was om uit de problemen te blijven, maar mijn teamgenoot Marvin (Juliam Amants, n.v.d.r.), die erg snel was, kwam in aanraking met een TCR-deelnemer die de controle over het stuur had verloren. We voerden meteen de laatste rijderswissel uit en op twintig minuten van het einde zag ik dat het verschil met de vierde plek ongeveer zes seconden bedroeg. Met het mes tussen de tanden ben ik er nog in geslaagd om die positie te veroveren. Tot slot wil ik zeker Andy Jaenen en Ronald Moons bedanken voor de organisatie en hun inzet, zonder hen was dit niet mogelijk."

SimTag eSports - Radical SR8
SimTag eSports - Radical SR8
Ugo de Wilde (Simtag eSports, 38ste algemeen, 11de in Belcar 1): "De Belcar-organisatie heeft een sterke prestatie neergezet voor hun eerste race op iRacing. Nieuw voor mij was vooral het verkeer, met 51 wagens op Circuit Zolder en een Radical SR8 die om en bij de 25 seconden sneller per ronde was dan de Mazda. Het was dan ook onmogelijk om een vrije ronde te vinden in de trainingen. Het resultaat was een zevende chrono, tussen mijn kameraden Gilles Magnus en Sam Dejonghe. Mijn openingsstint verliep erg goed, aangezien ik erin geslaagd ben om op te klimmen naar de derde plek. Jammer genoeg was mijn Hongaarse teamgenoot Joseph Kovacs de auteur van twee ongevallen, waardoor we meer dan zestien minuten verloren. Tot slot wil ik nog zeggen dat het reglement erg goed in elkaar zit, met drive-through's voor wie de limieten van het circuit niet respecteert en voor wie een aanrijding veroorzaakt. Het gevolg is dat rijders meer opletten, al zijn er nog altijd te veel ongevallen op simulatorraces."

Flemish Simsports - Porsche 911 GT3 Cup
Flemish Simsports - Porsche 911 GT3 Cup
Kjell Van Hauwermeiren (Flemish Simsports, 17de algemeen, 11de in Belcar 2): "Nooit eerder had ik een echte race betwist op iRacing. Ik speel normaal Assetto Corsa en was dus nog niet op mijn gemak op dat platform. Mijn twee teamgenoten waren duidelijk sneller dan ik. Vince (Peeters, n.v.d.r.), het speerpunt van het team, had de kwalificatie voor zijn rekening genomen en de eerste lange stint. Al in de eerste ronde waren we betrokken bij een incident met een Radical die aan de buitenkant probeerde in te halen. Hans (Poelmans, n.v.d.r.) kon in het tweede gedeelte een strak tempo aanhouden. Ik vertrok vervolgens als laatste met ongeveer 70 procent levensduur voor het rubber. In mijn tweede ronde ging ik even rond mijn as, een gevolg van de stress, maar nadien ben ik tevreden van mijn prestatie en we hebben ons vooral geamuseerd. En dan nu tijd voor een 24 uursrace!"

Foto's: Kurt Vanhoenacker, Ewold Van der Maeren



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Belcar Endurance op dinsdag 28 april 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons