van der Horst

BMW Motorsport blikt terug op vruchtbare test-vierdaagse

Augusto Farfus - BMW M3 DTM
Augusto Farfus - BMW M3 DTM
Tesamen met concurrenten Audi en Mercedes werkten ook de BMW Motorsport-troepen van Jens Marquardt afgelopen week een uitgebreid testprogramma af op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona. Na afloop van de vierdaagse test stond er maar liefst 7000 km op de tellers van de vier BMW M3 DTM samen. Regerend DTM-kampioen Bruno Spengler (CA) testte met de BMW Bank M3 DTM op dinsdag om daags nadien het stuur aan testrijder Maxime Martin over te geven. Augusto Farfus (BR), Martin Tomczyk (D) en Timo Glock (D) van hun kant bleven twee dagen aan de slag. Op donderdag en vrijdag namen Dirk Werner (D), Joey Hand (USA), Andy Priaulx (GB) en Marco Wittmann (D) het van hen over. Uiteindelijk kwam de snelste BMW-tijd op naam te staan van RBM-rijder Augusto Farfus.
  • Powercars
Naast het voor sommigen nog wat wennen aan hun nieuwe team en de gebruikelijke zoektocht naar de perfecte setup evalueerden de BMW-rijders ook twee nieuwigheden die mogelijk nog dit seizoen zullen worden ingevoerd: enerzijds de nieuwe, door Hankook ontwikkelde 'option tyres' en anderzijds het Drag Reduction System ofte DRS. Alle rijders kregen meteen ook de gelegenheid zich vertrouwd te maken met de nieuwe Hankook-rubbers en de regelbare achtervleugel die inhalen moet vergemakkelijken. Beide innovaties werden door de rijders doorgaans positief onthaald.

Bruno Spengler (#1, BMW Team Schnitzer): "Tof, eindelijk weer in de auto! De test verliep goed en we konden het vooropgesteld programma afwerken. We gingen ook na hoe de nieuwe band evolueerde over een langere afstand en dat was best interessant. Het DRS maakt het voor ons rijders allemaal nog wat leuker. Je voelt duidelijk dat je vroeger kan opschakelen en dat de topsnelheid op het rechte eind hoger ligt. Iets waaraan je moet wennen, reden waarom je slechts ronde per ronde op zoek kan gaan naar de limieten. De tests in Barcelona en later nog in Hockenheim zijn hierom dan ook erg belangrijk".

Augusto Farfus (#7, BMW Team RBM): "Je voelt duidelijk hoe de spanning stijgt nu de start van het nieuwe seizoen dichterbij komt. Beide nieuwigheden die we uittestten zullen ons helpen om het spektakel nog aantrekkelijker te maken voor de autosportfans. Hoewel er nog werk op de plank ligt, hebben we flink wat vooruitgang geboekt zodat ik er vertrouwen in heb goed voorbereid aan de start te zullen komen."

Joey Hand (#8, BMW Team RBM): "Dit hier was mijn eerste uitstap met het RBM Team en daarenboven ontdekte ik de omloop. Desalniettemin liep alles op wieltjes. Het team leverde prima werk. De omloop evolueert sterk in de loop van de dag en het is dan ook werken om deze baan onder de knie te krijgen.Ik hoop dat de test op de Hockenheimring even succesvol zal zijn."

Martin Tomczyk (#15, BMW Team RMG): “Ik kijk met groeiend ongeduld uit naar het nieuwe seizoen. Die eerste testdag op dinsdag was een van de beste uit mijn hele carrière, we konden de mogelijke innovaties tot in de details uittesten. Op dag twee werkten we een meer conventioneel programma af. Het algemeen resultaat is positief en spijts de beperkte inlooptijd evolueren we in de juiste richting".

Timo Glock (#22, BMW Team MTEK): “We waren in staat veel rondjes te draaien en dat was welgekomen aangezien ik net als het MTEK-team een nieuwkomer ben in het DTM.Ik heb de standaard-rubbers nog steeds niet volledig doorgrond maar ik was niettemin tevreden met onze 'long-runs'. Het testwerk met de 'option tyre' was dan weer erg leuk. In Hockenheim komt het er nu op aan de toch al beperkte tijd die ons rest om te testen optimaal te benutten".

Maxime Martin (BMW Motorsport test-  en ontwikkelingsrijder): “Spijtig genoeg verloor ik door een technisch probleem in de voormiddag heel wat tijd; maar ik kon niettemin toch nog 120 ronden afwerken en andermaal heel wat opsteken. Ik ben dan ook tevreden over deze test. Deel te kunnen uitmaken van dit team, de sfeer kunnen proeven en met deze sensationele auto te kunnen testen is gewoon fantastisch".
 
Eerstvolgende afspraak voor de ultieme collectieve test van 9 tot 11 april in Hockenheim, is de officiële voorstelling op 6 april in München van de acht BMW M3 DTM-wagens in BMW Welt.

Foto: BMW AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op dinsdag 2 april 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons