Canada: Houdt Rosberg stand of grijpt Hamilton terug de macht?
Ondertussen zijn volgens beide kemphanen de plooien alweer glad gestreken, al is het algemeen vermoeden in de paddock dat dit soort van rivaliteit eerder vroeg dan laat weer de kop zal opsteken. Puur theoretisch heeft Hamilton in Canada de beste papieren in handen, hij schreef de wedstrijd al drie keer op zijn naam, telkens in een McLaren. Anderzijds herinneren we ons ook dat hij in 2010 zonder benzine viel na het neerzetten van de pole positie en maar ternauwernood ontsnapte aan een terugzetting op de startgrid. Een fout die misschien niet volledig bij hem lag, eentje die hij zeker wel op zijn naam mag schrijven was de aanrijding in 2008 met Kimi Räikkönen toen de Fin braaf aan de uitgang van de pitstraat stond te wachten tot het rode licht uitging. Hamilton had het niet echt begrepen op een stoplicht in een wedstrijd en knalde op de Ferrari van de Fin, luttele seconden later gevolgd door de Williams van... Nico Rosberg.
Ondanks het feit dat de omloop in Montréal doorgaat voor een stratencircuit, zijn er opvallend veel inhaalmogelijkheden. De eerste bocht is erg krap en wordt, net als de laatste chicane overigens, voorafgegaan door een DRS-zone. Ook de haarspeldbocht waar de BMW van Kubica in 2007 erg gehavend en op zijn zijkant tot stilstand kwam biedt inhaalmogelijkheden overigens, al wordt deze in tegenstelling tot de andere twee voorvermelde bochten niet voorafgegaan door een DRS-zone. Al bij al zou inhalen vrij eenvoudig moeten gaan en verwachten we dat de meeste rijders twee pitstops zullen afwerken. Het benzineverbruik zal overigens op de limiet zijn dit weekend en kan wel eens in gevoelige mate de gehanteerde strategie gaan beïnvloeden. Belangrijke strategische beslissingen kunnen evenwel ook ingegeven worden door neutralisaties, want traditioneel rijdt de safety car hier tijdens een GP vaker wel dan niet de baan op. Koppel dat aan een vrij korte pitlane en je hebt meteen een goed recept voor strategische hoogstandjes.
Pirelli brengt overigens net als in Monaco de twee zachtste bandentypes mee omdat de slijtage ook in Canada erg beperkt zal zijn. Het is evenwel belangrijk te onthouden dat het tracé vrij weinig grip biedt, mede omwille van het feit dat hier quasi nooit geracet wordt en de piste in feite bestaat uit verschillende soorten asfalt, die elk hun eigen niveau van grip kennen. Precies die mechanische grip is hier, net als in Monaco, zeer belangrijk, omwille van de lange rechte lijnen gevolgd door zeer zware remzones en de immer nabije muren. Regenbanden worden zoals steeds ook voorzien, al zouden die eventueel enkel tijdens de kwalificaties nuttig kunnen zijn daar voor zondag een droge dag voorspeld wordt boven het Île Notre-Dame.
Door het tijdsverschil begint de wedstrijd in Canada hier pas om 20u, de kwalificaties op zaterdag staan al een uurtje eerder gepland.
Foto's: Georges De Coster
Tweet