van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Guy Verheyen

Guy Verheyen - Brent Verheyen
Guy Verheyen - Brent Verheyen
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Vandaag is de succesvolle Limburgse ondernemer Guy Verheyen aan het woord. Verheyen won 15 jaar geleden de 24 Uur van Zolder en de Toora Benelux-uitbater legt zich de laatste jaren toe op simulatortraining en de begeleiding van zijn zoon Brent.
  • Powercars

Hoe beïnvloedt de coronacrisis de sportieve plannen en hoe verandert de voorbereiding?

Brent Verheyen - Annemie Ramaekers
Brent Verheyen - Annemie Ramaekers
Op sportief vlak wachten we uiteraard ongeduldig op de start van het seizoen. Ik ben een racer in hart en nieren, dus ik popel echt om opnieuw achter het stuur te kunnen kruipen. Dit jaar zou ik voor het eerst ook samen in de auto zitten met mijn zoon Brent, in een tweezitter van de VW Fun Cup. Een nieuwe leuke dimensie, die helaas nog even in de koelkast moet.


Hoe ziet een typische dag eruit sinds het begin van de quarantaine?

GHK Racing by T2 - Norma M20 FC
GHK Racing by T2 - Norma M20 FC
Als ik eerlijk ben, goed gevuld! Op professioneel vlak hebben we echt niet te klagen. In het begin van de lockdown hebben we de tijd genomen om in en rond het huis wat klusjes op te knappen. Nadien ben ik met mijn zoon Brent en mijn twee stiefzonen aan een opdracht van Toora Benelux begonnen in het Antwerpse Bosuilstadion. In de thuisbasis van Antwerp FC zijn we nieuwe stoelen aan het plaatsen op de tribunes. Iets geheel anders dus dan de racerij, maar daarom zeker niet minder interessant en...  niet minder druk! Het was echter een uitgelezen kans, want net zoals de autosport in een winterslaap zit, worden er ook geen voetbalmatchen gespeeld en hebben we dus de kans om een aanzienlijk werk als dat uit te voeren.

Simulatorracen boomt, hoe ervaar jij deze digitale vorm van racen?

GHK by T2 Racing - Norma M20 FC
GHK by T2 Racing - Norma M20 FC
Ik geloof echt in simulatortrainingen, dat weten de mensen ondertussen wel. De dag voor in ons land de lockdown in werking trad, hebben we Brent een professionele simulator bezorgd in samenwerking met Evolve Gamingsimulators. Op die manier kan hij zich optimaal voorbereiden op de effectieve start van het raceseizoen. We hebben dan ook niet geaarzeld om deel te nemen aan de eerste 'testwedstrijd' van de virtuele Belcar, en met succes. In de kwalificaties reed hij naar de eerste startrij dankzij een chrono waarmee hij enkele ervaren simracers voor zich moest dulden (lees ook: Cornelis-Stockmans winnen openingsrace Virtual Belcar). Ook in de wedstrijd zelf liep het heel goed, hij bewees dat hij zich meteen kon meten met de snelle jongens en dat heeft me gesterkt in mijn geloof dat simracen bijdraagt aan de ontwikkeling van een goede rijder.

Hoe zien jouw plannen er momenteel uit wanneer de autosport in de herfst herneemt?

GHK by T2 Racing - Norma M20 FC
GHK by T2 Racing - Norma M20 FC
Op dit moment is het uiteraard afwachten op de eerste informatie of en wanneer er opnieuw gereden kan worden. Dat de programma's daardoor kunnen wijzigen, lijkt me evident. Samen met onze trouwe partners zullen we overleggen hoe ons seizoen er zal uitzien, maar de basis blijft dat ik in de Belcar aantreed en Brent de VW Fun Cup voor zijn rekening neemt. Dankzij GHK Racing kunnen we gelukkig terugvallen op enorm trouwe partners waarmee we al jaren een zeer goede verstandhouding hebben. Daardoor hoeven we ons op korte termijn alleszins geen zorgen te maken.

Plan je dingen anders aan te pakken eens de autosport herneemt?

GHK Racing by T2 - Norma M20 FC
GHK Racing by T2 - Norma M20 FC
Ik denk dat we moeten beginnen met ons in eerste instantie door de crisis te worstelen en daarna de crisis die volgt te verteren! Heel wat teams en piloten zullen de gevolgen van die gezondheidscrisis nog lang met zich meedragen en ik vrees dat heel wat onder hen op budgettair vlak moeilijke tijden tegemoet gaan. Gelukkig is dat voor GHK Racing nog geen probleem, maar dat betekent niet dat we blind moeten zijn voor veranderingen. Ik was al overtuigd van de kracht van een goede simulatortraining en ik denk dat professionele simulatoren in de toekomst enkel nog meer gemeengoed zullen worden. Als budgetten onder druk staan en trainen te kostelijk wordt, dan is een simulator een zéér economisch alternatief. Ik denk dat de coronacrisis op dat vlak bij veel mensen de ogen geopend heeft en dat kan enkel maar positief zijn!

Foto's: Ronald Janssens, Niels Vaeck, Martijn Wouters & Norma Driver Trophy



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op maandag 18 mei 2020.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons