van der Horst

De toekomst van LMDh/Hypercar opgelijst: deel 5

Start FIA WEC 6h of Monza 2021
Start FIA WEC 6h of Monza 2021
We zijn aan het einde van de rit. Zoals u de vorige dagen kon lezen op deze site hebben veel merken interesse of op zijn minst interesse getoond voor de nieuwe Hypercar of LMDh klasse. In het laatste deel, net voor het nieuwe jaar, nemen we nog vier overige merken onder de loep. Hiermee willen wij u alvast een prettig 2022 wensen en mee met ons uitkijken naar weer een seizoen vol met interessante races.
Porsche: loopt op schema
Porsche LMDh
Porsche LMDh
Porsche was één van de eerste merken dat zich direct op LMDh smeet. Dat blijkt nog meer uit hun manier van werken. Voor het chassis trokken zij, net zoals zustermerk Audi, naar Multimatic. Het verschil tegenover het andere merk uit de VAG-groep, is dat Porsche precies op schema loopt met hun programma, al liep de shakedown wat vertraging op met dank aan COVID. Eerder deze maand werden de eerste beelden al vrijgegeven van het nieuwe strijdwapen, doch op een mysterieuze wijze, waarbij er met een knipoog naar het verleden wordt gekeken volgens Porsche zelf.

In tegenstelling tot Audi, waar er nog onzekerheid heerst, zal Porsche al zeker aantreden in het FIA WEC en IMSA met een fabrieksteam en kiest men wel voor één vast team met Team Penske. Het team van Roger Penske werkte onlangs nog voor Acura, tot de stekker uit het programma werd getrokken. Met Porsche samenwerken is wel een terugkeer gezien zij dit in het verleden al deden. Ondertussen zijn Dane Cameron en Felipe Nasr al zeker bevestigd als piloten, maar ook daar hoeft het merk uit Weissach zich geen zorgen te maken. Voor klantenteams zal het wel een jaartje langer wachten worden, die zullen pas op hun wenken bediend kunnen worden vanaf 2024.
Scuderia Cameron Glickenhaus: één wagen zeker in 2022
Glickenhaus Racing - Glickenhaus 007 LMH
Glickenhaus Racing - Glickenhaus 007 LMH
Jim Glickenhaus koesterde Le Mans als droom en zag die droom dit jaar al in vervulling gaan. Jim Glickenhaus nam wel zijn tijd om de SGC 007 LMH los te laten op het publiek vanwege homologatieproblemen, want eens de wagen op de baan verscheen in Portimão lag het programma al vast voor de volgende 10 jaar. Al zullen er wel voor volgend jaar wat wijzigingen doorgevoerd worden, zoals het brake by wire-systeem dat men geïnstalleerd heeft en zo eigenlijk de deur geopend heeft voor de huidige constructeurs om nog verdere aanpassingen te doen. Hiermee is ook bevestigd dat zij nog zeker volgend seizoen aanwezig zullen zijn in het WEC, al was dat onder lichte dwang van het ACO.

In augustus waren de tonen te horen dat Glickenhaus mikte op klantenteams of al dan niet met wat financiële steun. Daarom was ook origineel het plan niet om een volledig seizoen te draaien in 2022 in het FIA WEC, maar dat kreeg felle tegenkanting van de ACO die zei dat de toegang tot de 24 uren van Le Mans geweigerd zou worden indien men niet voor een vol seizoen zou inschrijven. Niet lang daarna kwam dan toch het bericht dat ze één wagen gaan inzetten, met een tweede voor Le Mans, maar liet men ook verstaan dat men een wijziging wilde zien in de balance of performance, zodat men tenminste op winst kan mikken. Daarnaast lijkt het twijfelachtig of het merk op Amerikaanse bodem in actie zal komen, dit door de bepaalde reglementen binnenin IMSA die zeggen dat er een minimum aantal straatwagens geproduceerd moeten zijn om als merk in aanmerking te komen. Daar lijkt men wel voet bij stuk te houden, iets waar Glickenhaus al wel eens zijn frustraties over geuit heeft.
Tata: terugkeer van Jaguar?
Jaguar XJR-9
Jaguar XJR-9
Naast Geely, waarover u in deel 3 kon lezen, kwam ook Tata erbij als nieuw geïnteresseerde merk. Het Indische concern heeft  volgens The Race namelijk Jaguar-Land Rover in zijn portefeuille steken en sinds kort zijn er ook herstructureringen doorgevoerd met de oprichting van een compleet nieuwe motorsport-divisie geleid door James Barclay, bekend als teammanager van het Formule E-team van Jaguar. Het geeft daarom ook nieuwe opportuniteiten om rond te kijken of zich in andere onderdelen van de sport te mengen. Electric GT wordt genoemd, maar ook Le Mans is al ter sprake gekomen. Jaguar heeft natuurlijk ook geschiedenis geschreven in de Franse klassieker, met de Jaguar C, de Jaguar D en de legendarische XJ220C gerund door Tom Walkinshaw. Met andere woorden, een merk wat zeker het opvolgen waard is.
Toyota: concurrentie is welkom
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Alle ogen waren de voorbije jaren in Le Mans op Toyota gericht en eigenlijk konden de Japanners enkel verliezen. Concurrentie is dus welkom, en die komt er er aan zoals u in de vorige delen kon lezen. Voordeel wel is dat het merk met hun Toyota GR010 Hybrid wel bereid was tot een engagement op lange termijn - mits met een paar updates voor volgend seizoen - en ondertussen de wagen, na de nodige perikelen, al beter kennen. Vooral dat laatste was het geval in Le Mans dit jaar, waar een opmerkelijk verhaal aan vast hangt. Men kampte er namelijk met een software-probleem en dat werd opgelost tijdens de race met hulp vanuit Keulen. Maar ook de piloten moesten bepaalde dingen doen die voor hen ongewoon waren, maar toch tot de letter uitgevoerd werden. Het had zelfs niet veel gescheeld of ze hadden de finish zelfs niet bereikt!

Het FIA WEC blijft de prioriteit voor Toyota Gazoo Racing, maar ook de grote enduranceklassiekers in het IMSA WeatherTech Sportscar Championship prijken op het verlanglijstje. Het valt op dat er tijdens de komende Rolex 24 at Daytona al zeker drie piloten van het Japanse merk aanwezig zullen zijn. Een volledig seizoen in de VS is echter hoogst onzeker. Binnenskamers verandert er ook nog wel wat. Zo verdwijnt Kazuki Nakajima als rijder en wordt hij vervangen door Ryo Hirakawa en wordt Kamui Kobayashi ook teammanager naast zijn taak als piloot. Met andere woorden: Toyota is er klaar voor om hun tegenstanders te ontvangen vanaf 2022, maar vooral vanaf 2023! U kijkt toch ook mee uit?

Foto's: Racing International Photography - Porsche AG - Geert Franquet - Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op vrijdag 31 december 2021.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons