De toekomst van LMDh/Hypercar opgelijst: deel 5

Porsche: loopt op schema

In tegenstelling tot Audi, waar er nog onzekerheid heerst, zal Porsche al zeker aantreden in het FIA WEC en IMSA met een fabrieksteam en kiest men wel voor één vast team met Team Penske. Het team van Roger Penske werkte onlangs nog voor Acura, tot de stekker uit het programma werd getrokken. Met Porsche samenwerken is wel een terugkeer gezien zij dit in het verleden al deden. Ondertussen zijn Dane Cameron en Felipe Nasr al zeker bevestigd als piloten, maar ook daar hoeft het merk uit Weissach zich geen zorgen te maken. Voor klantenteams zal het wel een jaartje langer wachten worden, die zullen pas op hun wenken bediend kunnen worden vanaf 2024.
Scuderia Cameron Glickenhaus: één wagen zeker in 2022

In augustus waren de tonen te horen dat Glickenhaus mikte op klantenteams of al dan niet met wat financiële steun. Daarom was ook origineel het plan niet om een volledig seizoen te draaien in 2022 in het FIA WEC, maar dat kreeg felle tegenkanting van de ACO die zei dat de toegang tot de 24 uren van Le Mans geweigerd zou worden indien men niet voor een vol seizoen zou inschrijven. Niet lang daarna kwam dan toch het bericht dat ze één wagen gaan inzetten, met een tweede voor Le Mans, maar liet men ook verstaan dat men een wijziging wilde zien in de balance of performance, zodat men tenminste op winst kan mikken. Daarnaast lijkt het twijfelachtig of het merk op Amerikaanse bodem in actie zal komen, dit door de bepaalde reglementen binnenin IMSA die zeggen dat er een minimum aantal straatwagens geproduceerd moeten zijn om als merk in aanmerking te komen. Daar lijkt men wel voet bij stuk te houden, iets waar Glickenhaus al wel eens zijn frustraties over geuit heeft.
Tata: terugkeer van Jaguar?

Toyota: concurrentie is welkom

Het FIA WEC blijft de prioriteit voor Toyota Gazoo Racing, maar ook de grote enduranceklassiekers in het IMSA WeatherTech Sportscar Championship prijken op het verlanglijstje. Het valt op dat er tijdens de komende Rolex 24 at Daytona al zeker drie piloten van het Japanse merk aanwezig zullen zijn. Een volledig seizoen in de VS is echter hoogst onzeker. Binnenskamers verandert er ook nog wel wat. Zo verdwijnt Kazuki Nakajima als rijder en wordt hij vervangen door Ryo Hirakawa en wordt Kamui Kobayashi ook teammanager naast zijn taak als piloot. Met andere woorden: Toyota is er klaar voor om hun tegenstanders te ontvangen vanaf 2022, maar vooral vanaf 2023! U kijkt toch ook mee uit?
Foto's: Racing International Photography - Porsche AG - Geert Franquet - Niels Vaeck
Tweet