van der Horst

F1 Grand Prix van Nederland weer een stap dichterbij

Formula Renault NEC @ Assen
Formula Renault NEC @ Assen
Een terugkeer van de Formule 1 naar Nederland krijgt steeds meer vorm. Al eerder werd het TT Circuit van Assen, na een computersimulatie van de FIA, in principe geschikt bevonden voor een Formule 1-wedstrijd. Vorige week bezocht een delegatie van de autosportbond, waaronder FIA-racedirecteur Charlie Whiting, de Drentse omloop voor een nadere inspectie.
Het TT Circuit Assen had bij de FIA een keuring aangevraagd om in aanmerking te komen voor een update naar een Grade 1-licentie, een vereiste om een Formule 1-race te kunnen organiseren. Charlie Whiting gaf aan bijzonder onder de indruk te zijn van de piste en de prima staat van onderhoud. Met het doorvoeren van enkele relatief eenvoudige aanpassingen voldoet het circuit aan alle eisen van de FIA om de gewenste Grade 1-licentie te verkrijgen. Op het gebied van veiligheid moeten er nog wat wijzigingen worden uitgevoerd met het aanbrengen van curbstones, vangrails en TECPRO barrières op bepaalde punten van het circuit. Het karakter en de lay-out van “The Cathedral of Motorsport” blijft verder ongewijzigd.

TT Circuit voorzitter Arjan Bos is verheugd met de positieve rapportage van de FIA: “Het is prettig om te vernemen dat ook Charlie Whiting zeer te spreken is over de baan, de moderne faciliteiten en de staat van het onderhoud”, aldus Arjan Bos. “Zijn positieve beoordeling is een belangrijke stap in de goede richting voor een terugkeer van de Formule 1 naar Nederland, maar we zijn er nog lang niet. De volgende stap is dat de FOM (Formule One Managment) een bezoek brengt aan het TT Circuit. Dat zal op korte termijn gaan gebeuren.” De laatste Grand Prix van Nederland werd verreden in 1985 (winnaar Niki Lauda) op Circuit Zandvoort. Eerder liet Circuit Zandvoort een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren naar een terugkeer, maar daarna werd het angstvallig stil rondom een rentree van de Formule 1 in de Zandvoorter duinen.
 


Foto: Formula Renault NEC



Dit artikel werd gepubliceerd door Michel Helders in Formule 1 op zaterdag 27 januari 2018.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons