van der Horst

Fernando Alonso over zijn drukke programma na de F1

Fernando Alonso
Fernando Alonso
Fernando Alonso is dan wel gestopt met Formule 1 maar de Spanjaard heeft het drukker dan ooit tevoren. Na een test met een Dakar-bolide van Toyota reisde hij door naar Bahrein, waar hij daags na de Grand Prix de McLaren MCL34 kon uitproberen. Volgende maand draait alles om zijn tweede deelname aan de Indy 500 en vorige week was hij in Paul Ricard aan de slag voor Toyota als voorbereiding op de 24 Heures du Mans. Het was daar dat Alonso even de tijd nam om ons te woord te staan.
Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
Gisteren zat je nog in een F1-bolide, zo meteen zal je plaatsnemen in de Toyota TS050 Hybrid, is dat een grote aanpassing?
"Zeker, want een LMP1-auto vraagt een specifieke manier van rijden. Je moet zacht omspringen met het rempedaal en erg precies zijn met het gaspedaal. Doe je dat laatste verkeerd dan verspil je brandstof, je moet echt zonder de minste aarzeling rijden. Er is maar één goede manier om dit soort wagen te besturen, doe je dat niet zoals het hoort ben je traag. Een F1-wagen is veel vergevingsgezinder, mede dankzij de grip en het vermogen."

Fernando Alonso na zijn Le Mans-zege vorig jaar
Fernando Alonso na zijn Le Mans-zege vorig jaar
"Ik leer ook de hele tijd bij, zo zitten er altijd wel nieuwe dingen op de auto en zijn er software-updates. Ik doe veel moeite en neem de tijd om deze aanpassingen te bestuderen. We krijgen een referentietijd en als ik straks in de auto stap telt meteen mijn eerste rondje al mee. Het is dus niet zo dat ik mij de hele tijd amuseer zoals sommige mensen al eens durven beweren. Maar de sfeer in het WEC zit heel goed, zo eet ik al eens samen met de piloten uit de GT-klasse. Zij vertellen je dan waar ze het liefst willen ingehaald worden, of waar juist niet. Zoiets is natuurlijk ondenkbaar in de F1."

Fernando Alonso
Fernando Alonso
"De Indy 500 is voor mij de belangrijkste wedstrijd van het jaar, net omdat deze nog ontbreekt op mijn lijstje (voor het behalen van de Triple Crown nvdr.). In Indianapolis zijn er heel veel factoren die moeten meezitten, en je moet wat geluk hebben ook natuurlijk. Er zijn pakweg tien safety car-periodes in de laatste 50 ronden en je weet dat er sommige zijn die goed voor je gaan uitdraaien, en sommige juist niet. We zullen ons alleszins zo goed mogelijk voorbereiden."

Start 70e 24 Hours of Spa
Start 70e 24 Hours of Spa
"Tot na de Indy 500 en Le Mans denk ik totaal niet aan andere dingen. Daarna wil ik gerust andere opportuniteiten overwegen op vlak van autosport. Het belangrijkste is om mij te amuseren en de evenementen waaraan ik zou deelnemen moeten toch enige vorm van prestige hebben. Ze moeten kortom een toegevoegde waarde betekenen voor mijn carrière." Waarmee Alonso dus zou kunnen alluderen op de Spa 24 Hours, die volgens insiders de komende jaren wel eens op zijn verlanglijstje zou kunnen terechtkomen.

Fernando Alonso - McLaren MCL34
Fernando Alonso - McLaren MCL34
Tot slot wilden we wel eens weten wat de Spanjaard vindt van de goede start van McLaren dit jaar in F1. "Natuurlijk is het logisch dat ze sneller zijn, we hebben het seizoen vorig jaar vanaf juni opgeofferd om de auto van 2019 klaar te stomen! Dus sinds juni introduceerden we geen nieuwe onderdelen meer op de wagen om tijd vrij te maken voor de ontwikkeling van de nieuwe auto. Ik heb anderzijds wel geen spijt dat ik gestopt ben. Of ik zin heb om op het einde van het seizoen in Abu Dhabi nog eens eenmalig deel te nemen? Neen. Tenzij ze tegen dan al twee of drie wedstrijden gewonnen hebben, dan zeg ik geen nee meer" besluit de Spanjaard met een glimlach.

Foto's: Georges De Coster - Arne Simons - Racing International Photography - Toyota Motorsport



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons