van der Horst

Fernando Alonso voor meerdere jaren naar Renault

Fernando Alonso
Fernando Alonso
De BBC en verschillende Spaanse media meldden het al eerder deze week, maar nu is het officieel: Fernando Alonso maakt een comeback in de Formule 1 en keert daarbij terug naar Renault, het team waarmee hij zijn beide wereldtitels behaalde. De man uit Oviedo sloot een contract voor meerdere jaren af, wat hem met de Franse constructeur verbindt tot na de intrede van de nieuwe reglementen. Bij Renault vervangt hij Daniel Ricciardo die bij McLaren Carlos Sainz aflost, die op zijn beurt bij Ferrari het zitje van Sebastian Vettel overneemt.

Veelbelovend debuut

Fernando Alonso in 2000 - Team Astromega
Fernando Alonso in 2000 - Team Astromega
Alonso debuteert in de F1 in 2001, bij het Italiaanse Minardi. Het jaar voordien heeft hij zich al laten opvallen in de F3000, de toenmalige Formule 2, bij het Belgische Astromega. Voor het team van Mikke Van Hool wint hij de manche in het voorprogramma van de Grote Prijs van België in Spa, als teamgenoot van Marc Goossens, die de zilveren plak pakt. Alonso schrijft dat weekend overigens tevens de pole én de snelste ronde op zijn naam.

Fernando Alonso - Renault R25
Fernando Alonso - Renault R25
In 2002 verkast hij naar Renault, als testrijder, om het jaar nadien het zitje van Jenson Button te vullen. Hij stelt niet teleur en wordt datzelfde jaar de jongste polesitter ooit en... de jongste GP-winnaar ooit. Ferrari domineert 2004, maar 2005 blijkt het jaar van Fernando... Met een bronzen medaille in Brazilië verzekert hij zich van zijn allereerste wereldtitel als, u raadt het, jongste wereldkampioen F1 ooit! Het daaropvolgende jaar wordt een nek-aan-nekrace met Michael Schumacher, maar een motorprobleem aan diens Ferrari in Japan bezegelt finaal de strijd. Schumacher klimt bij de slotmanche in Brazilië nog op van de tiende plaats naar P4, maar Alonso eindigt tweede en mag zo zijn tweede - en voorlopig laatste - wereldtitel vieren. Alonso zou een aanbod om Schumacher te flankeren bij Ferrari hebben geweigerd, maar tekent in 2005 wel al een driejarig contract met McLaren vanaf 2007.

Spygate en crashgate

Bij het Britse team heeft Alonso een flinke kluif aan teamgenoot Lewis Hamilton en Ferrari-rijder Kimi Räikkönen. Het seizoen eindigt met een thriller, met de regerende wereldkampioen die als derde strandt op... één punt van de Fin die de wereldtitel pakt. Alonso deelt de tweede plaats met Hamilton, maar... de Brit heeft één tweede plaats meer dan de Spanjaard (beide tellen vier zeges). De relatie tussen de twee kemphanen loopt op de klippen, met de gekende frats in Hongarije tot gevolg. Wanneer Alonso vervolgens woorden heeft met teambaas Ron Dennis rond de spygate-affaire, komt het huwelijk tot een voortijdig einde. Alonso vertrekt. Naar... Renault!

Een comeback dus naar Renault, waarmee Alonso wint in Japan en in Singapore. Die laatste zege is weliswaar het directe gevolg van de crashgate, het schandaal waarbij de troepen van Flavio Briatore het bevel geven aan Nelson Piquet Jr. zijn wagen te crashen. Zowel 2008 als 2009 zouden echter een teleurstelling worden.

Fernando Alonso na de zege in de GP van Spanje
Fernando Alonso na de zege in de GP van Spanje
En dan... Dan lonkt Ferrari bij monde van toenmalig baas Luca di Montezemolo. De twee hebben naar verluidt al twee-drie jaar eerder een akkoord gesloten en eind 2009 trekt Fernando naar Maranello. 2010 was echter een van de meest competitieve seizoenen ooit en de Spanjaard moet tevreden zijn met P2, op vier punten van wereldkampioen Sebastian Vettel, die Alonso aflost als jongste wereldkampioen F1 ooit. Het jaar nadien zou Vettel dat kunstje overdoen en zo Alonso evenaren als jongste tweevoudig wereldkampioen ooit, terwijl de Spanjaard in een onmachtige Ferrari zelfs buiten het eindpodium eindigde.

Alonso
Alonso
Gebrand op een nieuwe titel, blijft hij bij de Scuderia, maar ook de wereldtitels in 2012 en 2013 zouden naar Vettel gaan. In 2012 loopt Alonso die echter mis met een luttele drie punten en moet zich daarom voor de tweede maal troosten met de titel van vicewereldkampioen. In 2013 gaat het van kwaad naar erger en Alonso raakt gefrustreerd door de onmacht bij Ferrari. Hij blijft aan voor 2014, maar Ferrari is niets meer dan een schim van zichzelf en Alonso trekt de rode deur achter zich dicht.

Het leven buiten de F1

Fernando Alonso - McLaren-Honda
Fernando Alonso - McLaren-Honda
Ron Dennis is op dat moment, ondanks de vele meningsverschillen met Alonso, nog niet vergeten dat de Spanjaard een van de meest begenadigde F1-rijders ooit is. De poort bij McLaren gaat weer open en Alonso keert terug, al moet hij na een testcrash de seizoensopener aan zich laten voorbijgaan. De McLaren-Honda blijkt echter erg traag en Fernando houdt zijn mond niet ("GP2 Engine" in thuisland Japan, weet u nog). Het jaar nadien brengt weinig beterschap, al schenkt hij door een forfait in Bahrein latere teamgenoot Stoffel Vandoorne wel de kans te debuteren in de F1. Vandoorne wordt in 2017 de vaste teamgenoot van Alonso. Jenson Button neemt zijn zitje over in Monaco, terwijl de Spanjaard zich toelegt op de Indy 500, maar opnieuw jaagt hij de Honda-bazen in het harnas met krasse uitspraken. 2018 begint goed, maar Alonso zou wederom geen top 10 rijden in het eindklassement en hij besluit de F1-periode ten einde te laten komen. Toch blijft hij verbonden met de F1 en zou hij nog enkele testen afwerken, al gaat het gros van de aandacht naar Toyota.

Fernando Alonso
Fernando Alonso
Met Toyota pakt Alonso tweemaal de zege in de 24 Uur van Le Mans en verovert hij ook de wereldtitel in het FIA WEC seizoen 2018/2019 - al heeft Toyota op dat ogenblik geen concurrentie meer van Audi en Porsche in de topklasse. Begin dit jaar verscheen Alonso tevens aan de start van de Dakar en na een mislukte Indy 500-droom in 2019, wil hij absoluut de zege in die ovaalrace om zo de fameuze Motorsport Triple Crown te claimen, na zijn zeges in de 24 Uur van Le Mans en de Grote Prijs van Monaco.

Foto's: Racing International Photography, Georges De Coster & Renault



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op woensdag 8 juli 2020.
  • LTF

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons