van der Horst

6H Spa: Audi #1 met Lotterer/Fässler op de pole - Toyota op een seconde!

6H Spa: De vrijdag in beeld gebracht
De kwalificaties voor de 6H race van morgen hebben geen verrassingen met zich meegebracht. De Audi #1 met André Lotterer en Marcel Fässler aan boord van de R18 e-tron quattro reed de pole. Ook de twee volgende startplaatsen werden ingenomen door het merk met de 4 ringen. Toyota volgt op plaatsen vier en vijf met de eerste Rebellion Lola akelig dicht achter haar.
Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Audi gaat verder op haar elan en het is nu de beurt aan de tweevoudig Le Mans winnaars Fässler/Tréluyer/Lotterer om de pole op het circuit van Spa-Francorchamps te vieren. De #1 Audi R18 e-tron quattro was slechts 0.274 sneller dan haar zusterauto uitgerust met het nieuwe aëro pakket. De #3 R18 met Di Grassi - Gené - Jarvis aan boord bewees dus reeds tijdens de korte kwalificatie de efficiëntie van de steeds verder reikende mogelijkheden bij Audi. 

De derde Audi, die won in Silverstone, vervolledigde het feest voor de Audi-troepen door een derde startplaats te scoren. Niet ver achter de #2 Audi van McNish/Kristensen/Duval, werd de eerste Toyota TS030 - Hybrid van het trio Nakajima/Würz/Lapierre vierde. De tweede Toyota, in 2012-configuratie overigens, werd finaal vijfde, maar voelt wel de hete adem van de Rebellion Lola-Toyota van Heidfeld/Jani/Prost in haar nek. De Lola B12/60 Coupé's werden als zesde en zevende afgevlagd en lijken het nu al onmogelijk te maken voor de Strakka Racing HPD ARX 03c om de overwinning als beste privé-wagen binnen te halen. Bij Toyota was men alles behalve tevreden met de prestatie en weet men het verlies aan tijd vooral toe aan de prestaties in de tweede sector. Alexander Wurz gaf te kennen dat volgens hem de krachtbron uit Ingolstadt voor een groot deel verantwoordelijk was voor het verschil in prestaties tussen de R18's en de T030's.

In de LMP2-klasse ging de pole naar het fel geplaagde Pecom Racing met de Oreca 03 - Nissan. Het duo Kaffer - Minassian bezorgde het Argentijnse sateliet team van AF Corse een mooie pole hier in Spa en lijkt enorm goed te 'bollen' op de nieuwe Dunlop banden. De JOTA Zytek Z11SN - Nissan met onder meer Lucas Luhr aan de start vertrekt dan weer op een tweede plaats in de klasse en tiende algemeen.

OAK Racing - Morgan-Nissan
OAK Racing - Morgan-Nissan
De twee OAK Racing Morgan - Nissan's zullen morgen bij aanvang van de wedstrijd dan weer als derde en vierde vertrekken. Het exemplaar van de zwart-roze proto met onder meer Bertrand Baguette aan het stuur start op de vierde plaats in de LMP2 klasse en twaalfde algemeen. Zeker geen al te slecht resultaat voor onze landgenoot, waardoor een podium in elk geval tot de kansen behoort. 

Elders op deze site kon u reeds lezen dat Aston Martin zijn goede vorm bevestigde en de pole in zowel de GTE-Pro als GTE-Am klasse bezit, al waren de uiteindelijke kwalificatiechrono's van de polesitters slechts marginaal sneller dan deze van de Ferrari's in tweede stelling.

Autosport.be verzamelde tevens enkele reacties van de verschillende polesitters.

Onze fotografen zorgden tevens voor foto's van de verschillende FIA WEC sessies op vrijdag.

Uitslag kwalificaties FIA WEC - Spa 6H

1 Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro) 1m 59.961s 
2 Gené/di Grassi/Jarvis (Audi R18 e-tron quattro) 2m 00.236s 
3 Duval/Kristensen/McNish (Audi R18 e-tron quattro) 2m 00.610 s 
4 Lapierre/Nakajima/Wurz (Toyota) 2m 00.947s 
5 Buemi/Davidson/Sarrazin (Toyota) 2m 01.203s
6 Heidfeld/Jani/Prost (Lola-Toyota) 2m 01.482s 
7 Beche/Belicchi/Cheng (Lola-Toyota) 2m 03.278s
8 Kane/Leventis/Watts (HPD-Honda) 2m 03.688 s
9 Kaffer/Perez Companc/Minassian (Oreca-Nissan) 2m 08.540s
10 Dolan/Luhr/Turvey (Zytek-Nissan) 2m 08.762s

Foto's: Georges De Coster



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Olivier Gouters in FIA World Endurance Championship op vrijdag 3 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Spa-Francorchamps.
  • LTF

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons