6H Spa: Audi #1 met Lotterer/Fässler op de pole - Toyota op een seconde!


De derde Audi, die won in Silverstone, vervolledigde het feest voor de Audi-troepen door een derde startplaats te scoren. Niet ver achter de #2 Audi van McNish/Kristensen/Duval, werd de eerste Toyota TS030 - Hybrid van het trio Nakajima/Würz/Lapierre vierde. De tweede Toyota, in 2012-configuratie overigens, werd finaal vijfde, maar voelt wel de hete adem van de Rebellion Lola-Toyota van Heidfeld/Jani/Prost in haar nek. De Lola B12/60 Coupé's werden als zesde en zevende afgevlagd en lijken het nu al onmogelijk te maken voor de Strakka Racing HPD ARX 03c om de overwinning als beste privé-wagen binnen te halen. Bij Toyota was men alles behalve tevreden met de prestatie en weet men het verlies aan tijd vooral toe aan de prestaties in de tweede sector. Alexander Wurz gaf te kennen dat volgens hem de krachtbron uit Ingolstadt voor een groot deel verantwoordelijk was voor het verschil in prestaties tussen de R18's en de T030's.
In de LMP2-klasse ging de pole naar het fel geplaagde Pecom Racing met de Oreca 03 - Nissan. Het duo Kaffer - Minassian bezorgde het Argentijnse sateliet team van AF Corse een mooie pole hier in Spa en lijkt enorm goed te 'bollen' op de nieuwe Dunlop banden. De JOTA Zytek Z11SN - Nissan met onder meer Lucas Luhr aan de start vertrekt dan weer op een tweede plaats in de klasse en tiende algemeen.

Elders op deze site kon u reeds lezen dat Aston Martin zijn goede vorm bevestigde en de pole in zowel de GTE-Pro als GTE-Am klasse bezit, al waren de uiteindelijke kwalificatiechrono's van de polesitters slechts marginaal sneller dan deze van de Ferrari's in tweede stelling.
Autosport.be verzamelde tevens enkele reacties van de verschillende polesitters.
Onze fotografen zorgden tevens voor foto's van de verschillende FIA WEC sessies op vrijdag.
Uitslag kwalificaties FIA WEC - Spa 6H
1 Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro) 1m 59.961s2 Gené/di Grassi/Jarvis (Audi R18 e-tron quattro) 2m 00.236s
3 Duval/Kristensen/McNish (Audi R18 e-tron quattro) 2m 00.610 s
4 Lapierre/Nakajima/Wurz (Toyota) 2m 00.947s
5 Buemi/Davidson/Sarrazin (Toyota) 2m 01.203s
6 Heidfeld/Jani/Prost (Lola-Toyota) 2m 01.482s
7 Beche/Belicchi/Cheng (Lola-Toyota) 2m 03.278s
8 Kane/Leventis/Watts (HPD-Honda) 2m 03.688 s
9 Kaffer/Perez Companc/Minassian (Oreca-Nissan) 2m 08.540s
10 Dolan/Luhr/Turvey (Zytek-Nissan) 2m 08.762s
Foto's: Georges De Coster
Tweet