van der Horst

Geen DragonSpeed LMP1 in Le Mans?

DragonSpeed - BR Engineering BR1-Gibson
DragonSpeed - BR Engineering BR1-Gibson
DragonSpeed teambaas Elton Julian maakte bij Sportscar365 bekend dat het team voorlopig weg blijft uit de LMP1. Die beslissing komt na het zware ongeval van Pietro Fittipaldi tijdens de kwalificatiesessie voor de 6 Hours of Spa, waarbij de wagen compleet vernield werd en Fittipaldi diende overgebracht te worden naar een ziekenhuis in Luik. Volgens Julian zou er een elektrische storing geweest zijn terwijl Fittipaldi de Raidillon op reed, doch de reden hoe dit is kunnen voorvallen is nog niet geweten. “Wij zullen niet verder gaan vooraleer men de oorzaak kent van hoe dit is kunnen gebeuren. Zelfs al gaven ze mij een nieuwe wagen, dan nog wil ik weten wat er gebeurd is.”: verklaarde de Amerikaanse teambaas.
SMP Racing - BR Engineering BR1 - AER
SMP Racing - BR Engineering BR1 - AER
Dat Julian aangedaan is door het voorval, verklaarde hij in het volgende: “De eerstvolgende persoon die deze wagen zal besturen, zal ikzelf zijn. Ik steek mijn piloten niet in de wagen vooraleer ik er zelf mee gereden heb en 100% zeker ben dat hij in orde is.” Volgens Sportscar365 zou het team, dat de wagen in maart in ontvangst kreeg, al meerdere keren te kampen hebben gehad met soortgelijke elektrische storingen. “Het is voor de hand liggend wat er gebeurd is. Maar waarom is dit gebeurd? Zolang we dat niet weten, zullen we de wagen niet runnen.” Daarnaast maakte de SMP Racing BR Engineering BR1 #17 ook geen al te goede indruk, door tijdens de kwalificatie stil te vallen op de Kemmel Straight door een elektrische storing en daarenbovenop te crashen in de eindfase van de race waarvan de reden evenmin bekend is.
 
SMP Racing - BR Engineering BR1 AER
SMP Racing - BR Engineering BR1 AER
BR Engineering van eigenaar Boris Rotenberg (die ook eigenaar is van SMP Racing n.v.d.r.), die Dallara gecontracteerd heeft om de BR1 te maken, stelt een onderzoek in naar beide ongevallen. “We willen alles dubbelchecken voor we onze conclusies trekken. We zullen samen met Dallara beide ongevallen grondig onderzoeken, en voornamelijk die van Fittipaldi.”: verklaarde een vertegenwoordiger van het bedrijf. Die vertegenwoordiger bevestigde ook dat zij er zullen staan voor Le Mans, desondanks de twee vernielde wagens. Doch zijn er daarnaast berichten dat er geen reserve-wagens beschikbaar zijn. Of men de oorzaak zal vinden voor Le Mans, zal nog af te wachten zijn. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Lees ook6H Spa: VIDEO: SMP BR1 gaat vliegen op Raidillon

Foto's: Vincent Wouters & Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op woensdag 9 mei 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meetings 6H Spa en 24 Heures du Mans.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons