van der Horst

Hoe moet het verder met de Belcar?

Norma vs. Lamborghini
Norma vs. Lamborghini
Het Belcar Endurance Championship heeft anno 2019 een bredere kop dan die waaraan we de voorbije jaren gewend geraakt zijn. Als er één vaststelling is dit seizoen, is het wel dat de CN Prototypes volledig zijn doorgebroken in het nationale kampioenschap uithouding, maar in eenzelfde adem dienen we tevens te vermelden dat ze meteen ook de andere klassen kannibaliseren. Belcar verwierf ver buiten onze landgrenzen naam en faam door de mooie mix die het kampioenschap bood op vlak van deelnemers. Maar blijft dat wel zo?
Algemeen podium Eleven Sports 24 Hours of Zolder 2017
Algemeen podium Eleven Sports 24 Hours of Zolder 2017
De CN Prototypes verschenen een tiental jaar geleden op het strijdtoneel in België. Ze beloofden een ongekende snelheid voor een fractie van de prijs, maar bleken o zo fragiel. Stilaan wonnen de prototypes aan betrouwbaarheid, met zeges in enduranceraces als logisch gevolg. Voor een triomf in de 24 Hours of Zolder, sowieso al een loodzware etmaalrace door de aard van de piste, was het evenwel wachten tot 2017. En hoe... De Scuderia Monza Norma M20 FC bleek betrouwbaar, klopte de verzamelde concurrentie en werd op het podium vervoegd door twee andere prototypes. Het einde van een tijdperk? Zo leek het wel... Scuderia Monza loste recordhouder Belgium Racing af, dat er net een ongeziene reeks van vier opeenvolgende (!) algemene zeges had opzitten. Strijdwapen met dienst? De Porsche 911.

Independent Motorsports - Porsche 911 GT3 Cup
Independent Motorsports - Porsche 911 GT3 Cup
Porsche is en blijft de ongeslagen koning van Zolder. Met 18 algemene zeges ligt het Duitse merk mijlenver voor op concurrenten BMW, Audi en Chrysler. Enkel... de verwachtte ommekeer kwam er niet, want na de zege in 2017, bleek 2018 een lastiger jaar. Neutralisaties, maar vooral incidenten en technische problemen sloegen de CN Prototypes terug. Waren de CN's dan toch niet zo betrouwbaar? Feit is dat Porsche wel overeind bleef, al ging de zege voor het eerst naar het bescheiden West-Vlaamse Independent Motorsports (de nieuwe naam van het voormalige MExT Racing), voor... veelwinnaar Belgium Racing dat tijdens de nacht brute pech kende met een schuiver over een oliespoor.

Een simpele rekensom

Chrisal Leipert Motorsport - Lamborghini Huracan Super Trofeo
Chrisal Leipert Motorsport - Lamborghini Huracan Super Trofeo
De eer van Porsche leek gered, alleen werd pijnlijk duidelijk dat het een strijd van David tegen Goliath zou worden. De zege in de etmaalrace was meteen ook de laatste algemene triomf van de 911 in een Belcar-race. Op pure snelheid hebben de zware en benzine-gulzige GT's geen verhaal tegen de CN's. Plots was daar echter de Lamborghini Huracán Super Trofeo. De Belcar-organisatie ging er jaren prat op geen GT3's toe te laten vanuit kostenoogpunt, maar GT3-machinerie was misschien wel het enige type wagen dat in staat kon zijn de CN's het vuur aan de schenen te leggen - tegen een veelvoud van de kostprijs weliswaar. Het reglement liet de Huracán echter toe, een (dure) wagen die op Zolder minimaal anderhalve seconde per ronde sneller moest zijn dan een Porsche. Echter, waar een Porsche een stint van circa 75 minuten kan afwerken, staat de Italiaanse schone al na één uur aan de pomp. Bij de etmaalrace worden de gebruikelijke tanktorens met snelvulsystemen bovedien ingeruild tegen een tankinstallatie vergelijkbaar met deze langs de openbare weg. Tel vijf minuten per stop. Maakt u de rekensom?

Kenneth Heyer/Dylan Derdaele/Peter Hoevenaars - Belgium Racing
Kenneth Heyer/Dylan Derdaele/Peter Hoevenaars - Belgium Racing
Daarmee zijn we aangekomen bij de kern van de zaak. Porsche won het voorbije decennium de 24 Hours of Zolder zevenmaal, tweemaal ging die eer naar een GT3. Op pure snelheid leggen ze de duimen voor de CN Prototypes, maar op betrouwbaarheid leken ze het pleit te winnen, tegen hoofdzakelijk de nieuwere turbo-aangedreven CN's. Belcar 2019 kan bogen op een tiental CN's in het startveld, waaronder - opvallend - veel atmosferische exemplaren. Zuiniger en betrouwbaarder heet het. Mathematisch gezien lijken de Porsches dit jaar geen schijn van kans te hebben. Dat leek een aantal deelnemers reeds voor de start van het seizoen beseft te hebben...

Overal, maar niet hier!

No Speed Limit - Porsche 991
No Speed Limit - Porsche 991
Het gevolg? Het spijtige gevolg, het onbegrijpelijke gevolg en het misschien zelfs onaanvaardbare gevolg? De Porsche 911, die wereldwijd wordt aanzien als één van de referenties in de enduranceracerij, komt er er in het Belcar Endurance Championship simpelweg niet meer aan te pas. En dat is jammer. Want dat hoeft misschien wel niet.

Deldiche Racing by JTB - Norma M20 FC
Deldiche Racing by JTB - Norma M20 FC
Waar ligt de oplossing dan? Niet in een balance of performance tussen CN's en de Porsches uit Belcar 2. De twee type wagens zijn zo verschillend dat elke efficiënte BoP afbreuk zou doen aan de eigenheid van beide wagens. Een normtijd dan? Onzin! Toch met het oog op het nivelleren van beide groepen wagens, zeker als de normtijd op het niveau ligt van dit jaar (gevolg afgelopen weekend nota bena: vier seconden verschil tussen CN en GT, per ronde). Het is een kwestie van tijd alvorens er genoeg CN's aantreden om de Porsches te versmachten en wie weet, zijn we dit jaar bij dat scenario aanbeland in de 24 Hours. In de vier races eerder dit jaar hinkten de GT's ver achter hun CN-concullega's. Le roi est mort, vive le roi!

Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Maar toch... wie weet blijkt de 24 Hours of Zolder zwaarder dan gedacht. Wie weet helt de balans toch weer over in het voordeel van de GT's. Wie weet is er opnieuw een dark horse. Bij de Zolderse etmaalrace mogen we bovendien een aantal extra Porsches verwachten (daarover leest u binnenkort meer op Autosport.be). Niet dat er teams hun CN verruilen voor een Porsche, neen - integendeel. Versta ons niet verkeerd, Porsche kijkt tegen een moeilijke, zoniet quasi onmogelijke, taak aan. Maar als het merk uit Stuttgart één kans op Belcar-goud heeft, dan is het wel bij de zwaarste wedstrijd van ze allemaal.

Ga terug naar start...

Start Belcar Race 1 DTM Zolder
Start Belcar Race 1 DTM Zolder
Dat lost het probleem evenwel niet op bij de andere races, die over 180, 125 - of dit jaar zelfs 60 - minuten. Hoe maak je een Porsche 911 weer aantrekkelijk bij die races, in de wetenschap dat er een afgesproken reglement is voor drie seizoenen en dat heel wat teams geïnvesteerd hebben in CN-materiaal. Misschien ligt de oplossing wel in dichter aanleunen bij dat Belcar-DNA. De sterktes in de verf zetten eerder dan focussen op de problemen... Diversiteit; precies dat wat Belcar populair maakte de voorbije decennia.

Wat als de CN's helemaal niet hoefden te strijden tegen de GT's? Een aparte race is weinig realistisch in de huidige constellatie. De Porsche Endurance Trophy Benelux gaf echter een aanzet tot een "race binnen de race". Misschien moet dat idee kracht bijgezet worden. Wat als er naast een algemene titel van Belgisch Kampioen uithouding ook een bekroning is voor dezelfde prestatie bij de GT's? En waarom niet... de toerismes? Een eigen puntentelling die, mits een voldoende groot startveld, zelfs toelaat om een vergelijking te trekken tussen de CN-ranking en de GT-ranking. Herinnert u zich nog de tijden van Silhouette, GTA/GTB en TA/TB in Belcar of nog verder terug de onderverdeling -/+2000cc in de Procar? Onnodig het wiel opnieuw uit te vinden... Misschien juist hedendaagse materialen gebruiken... het stof van het concept blazen zeg maar.

Vive les rois

VR Racing by Qvick Motors - MARC II V8 Mustang
VR Racing by Qvick Motors - MARC II V8 Mustang
Deelnemers die strijden voor een aparte Belgische titel hoeven geen concurrenten van elkaar te zijn. Ze delen de piste, uiteraard. Maar ze strijden vooral tegen gelijken; Porsche tegen Porsche - of Lamborghini, of Ford Marc Car II, of Ferrari Challenge. Daar waarvoor je geen (of minimale) BoP of normtijd nodig hebt. En ervan uitgaande dat de indeling van de klasses goed gebeurt, kan je het concept zelfs doortrekken. Laat de drie klassementen (CN, GT en Touring) de handschoen tegen elkaar opnemen middels een principe gebaseerd op hun onderlinge verhoudingen: kijk naar de strijd binnen een klasse. Hoe feller de strijd, hoe meer punten er te verdienen zijn voor een algemene ranking. Wint aan het einde een Porsche 911 de algemene titel omdat die wagen veel constanter was in een competitief veld dan een inherent snellere CN? So be it. Proficiat! Maar datzelfde geldt ook voor pakweg een BMW 3-serie uit de minst snelle klasse...

QSR Racing School - Porsche 991
QSR Racing School - Porsche 991
Bovendien bied je in zo'n scenario perspectieven. De Belgische Kampioen in de Toerisme-ranking kan promoveren (al dan niet met steun/prijzenpot) naar GT, of Proto. Bij Porsche begrijpt men dat concept, kijk maar naar de Cayman-klasse naast de 911-categorie in de PET, of de traditionele ladder die bijvoorbeeld Earl Bamber naar Le Mans-eremetaal bracht via titels in de Porsche Carrera Cup Asia en Porsche Supercup. Wat als een CN-team voor de 24 Hours of Zolder op zoek is naar een snelle naam? Werp volgens dat principe een blik op de ranking van het jaar voordien en je zal namen krijgen die goed presteerden in hun klassement, die knokten in hun eigen gewichtsklasse om het in bokstermen uit te drukken.

Leve... de keizer!

gridwalk 2015 24 Hours of Zolder
gridwalk 2015 24 Hours of Zolder
De zege in de 24 Hours of Zolder zal altijd iets speciaals blijven. Nu de kaart van de CN's getrokken werd, is er op korte termijn geen weg terug. Dat hoeft ook niet. Zolang er in de eindafrekening van de Belcar maar ruimte is voor strijd. En waarom rijders niet toelaten om bij de Zolderse etmaalrace uit te komen op meerdere wagens uit verschillende klassen: een Porsche en een CN Proto? Eén wagen een seizoen lang strijdend voor de titel bij de GT's en de algemene kroon en één wagen die - buiten klassement - enkel wordt ingezet bij de 24 Uur en daar een gooi doet naar de algemene zege. Of een Porsche-rijder die bij de 24 Uur ook instapt op een CN Proto? Concurrenten, maar dan toch niet. Belcar-spirit weet u wel!


Foto's: Marnik Mouchaers, Geert Franquet, Niels Vaeck, Georges De Coster & Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op vrijdag 19 juli 2019.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons