van der Horst

Nieuwssprokkels naar aanloop van de Grote Prijs van Duitsland

Sebastian Vettel met Halo V2
Sebastian Vettel met Halo V2
De F1-bazen hebben besloten om de halo-hoofdbescherming niet te gebruiken volgend seizoen. De Strategie Groep bestaande uit Bernie Ecclestone, FIA-voorzitter Jean Todt en zes gerenommeerde F1-teams was tot de conclusie gekomen dat de halo meer ontwikkelingstijd nodig heeft. De FIA liet verstaan dat er wel een verbeterde hoofdbescherming zal worden toegepast vanaf 2018. In een persbericht liet de FIA weten dat er een te korte tijdspanne restte om dit systeem volgend seizoen te introduceren en dat het beter is om de resterende tijd van dit jaar en begin volgend jaar te gebruiken om alle potentiële opties te evalueren alvorens er een ultieme beslissing komt. Verder meldt men dat dat de piste van de halo voor hen nog steeds de beste optie blijft.
Ferrari met Halo systeem
Ferrari met Halo systeem
Nog voordat de beslissing van de Strategie Groep bekend werd gemaakt, zei Sebastian Vettel dat de meerderheid van de rijders voor het systeem was dat volgend jaar zou geïntroduceerd worden. “Ik denk dat 90-95% (van de rijders) voor gestemd hebben. We vinden het uitzicht ervan maar niks, maar ik geloof niet dat iets de dood kan rechtvaardigen”, aldus de viervoudige wereldkampioen. “We hebben altijd geleerd van ongevallen die gebeuren op het circuit en we hebben altijd ons best gedaan om te verbeteren. Nu, voor de eerste keer in de geschiedenis van de mensheid hebben we effectief iets geleerd en we veranderen niks. Het is aan ons om ervoor te zorgen dat het wel gebeurt, anders denk ik dat we vrij dom zijn.”

Jenson Button
Jenson Button
Aan de samengekomen pers in Hockenheim liet Jenson Button verstaan dat Max Verstappen zijn manoeuvres in zijn strijd met Kimi Räikkönen afgelopen zondag in Budapest gevaarlijk waren. “Als rijders weten we dat bewegen in de remzone het meest gevaarlijke ding is dat je kan doen en dit omdat de kerel achter je tegen 300 km/u rijdt en waarschijnlijk zijn remmen nog niet ingestampt heeft. Bewegen tijdens het remmen is een 'no-no' en uiteraard bewoog hij wel in de remzone dus ik begrijp Kimi's frustratie.” Toen hem werd gezegd dat Verstappen's manoeuvre aanzien werd als hard racen antwoordde de voormalige wereldkampioen met klem: ”Bewegen in de remzone is niet racen, het is gevaarlijk!” Doch liet de Brit verstaan bewondering te hebben voor Max z'n talent, maar hij gaat er wel een woordje tegen zeggen tijdens de rijdersbriefing.

Fernando Alonso
Fernando Alonso
Button's McLaren-Honda teamgenoot en tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso werd ook gevraagd naar zijn mening of het manoeuvre van de jonge Max Verstappen illegaal was of niet. “Ik geloof dat het verboden was, ja”, antwoordde de Spanjaard. “Zoals ik zei, je bent toegelaten om slechts één beweging te maken en dan jezelf te focussen op hetgene wat je moet doen. Je kan kiezen om te remmen op het propere gedeelte, het vuile gedeelte, langs de binnenkant, langs de buitenkant, je mag doen wat je denkt dat het beste is om je positie te verdedigen. Maar je mag slechts één beweging maken en geen twee noch drie keer. Dat is genoeg. Dat is geen mening, het is de regel. Als je bij het voetbal de bal met de handen neemt in het strafschopgebied is het een penalty en een rode kaart. Het is niet meer dan dat.”

Sergio Pérez
Sergio Pérez
Sergio Perez vond ook dat Max Verstappen's aggressieve rijstijl een brug te ver was in Hongarije. De Mexicaan wil dat de F1 meer klaarheid schept over de regels betreffende het strijden voor positie. Toen aan hem de vraag werd gesteld wat hij ervan vond zei de Force India rijder: “Ik denk dat het teveel was, teveel bewegen tijdens het aanremmen en dat is iets dat we moeten uitklaren. We zien soms rijders die erover gaan met het verdedigen en dat kan heel gevaarlijk worden als je plots op het laatste moment beweegt tijdens het remmen.” Perez denkt dat zwaar remmen wanneer iemand vlak achter hem rijdt een lijn is die door niemand mag overschreden worden. “Bewegen tijdens het remmen op het allerlaatste moment was niet correct volgens mij”, aldus Perez die beaamde dat dit ook op de rijdersbriefing ter sprake zal komen.

Rio Haryanto - Manor Racing MRT
Rio Haryanto - Manor Racing MRT
Niet Stoffel Vandoorne, maar toch nog Rio Haryanto zal dit weekend voor Manor uitkomen. Maar zijn toekomst hangt nog aan een zijden draadje, want alles hangt er nog vanaf of hij de nodige sponsors zal vinden tijdens de zomerstop. “De situatie was een beetje oncomfortabel, maar ik ben blij dat ik hier ben op de Hockenheimring en alles is in orde nu zodat ik kan racen”, aldus Haryanto. “Ik ben er gerust in, want ik heb een contract van één jaar. Ik heb er de volste vertrouwen in om tijdens de drie weken van de zomerstop de nodige potentiële sponsors te vinden en er zijn ook wedstrijden bij die dichter liggen bij mijn geboorteland, dus er zal sowieso interesse zijn van potentiële sponsors.” De Indonesiër laat dit over aan zijn management. “Mijn management werkt hard en ik geloof in hen. Zij zetten hun beste beentje voor en het team steunt me enorm, alsook de fans. Iedereen doet zijn best om me in de F1 te houden.”

Foto's: Racing International Photography




  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons