Nieuwssprokkels naar aanloop van de Grote Prijs van Duitsland
Aan de samengekomen pers in Hockenheim liet Jenson Button verstaan dat Max Verstappen zijn manoeuvres in zijn strijd met Kimi Räikkönen afgelopen zondag in Budapest gevaarlijk waren. “Als rijders weten we dat bewegen in de remzone het meest gevaarlijke ding is dat je kan doen en dit omdat de kerel achter je tegen 300 km/u rijdt en waarschijnlijk zijn remmen nog niet ingestampt heeft. Bewegen tijdens het remmen is een 'no-no' en uiteraard bewoog hij wel in de remzone dus ik begrijp Kimi's frustratie.” Toen hem werd gezegd dat Verstappen's manoeuvre aanzien werd als hard racen antwoordde de voormalige wereldkampioen met klem: ”Bewegen in de remzone is niet racen, het is gevaarlijk!” Doch liet de Brit verstaan bewondering te hebben voor Max z'n talent, maar hij gaat er wel een woordje tegen zeggen tijdens de rijdersbriefing.
Button's McLaren-Honda teamgenoot en tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso werd ook gevraagd naar zijn mening of het manoeuvre van de jonge Max Verstappen illegaal was of niet. “Ik geloof dat het verboden was, ja”, antwoordde de Spanjaard. “Zoals ik zei, je bent toegelaten om slechts één beweging te maken en dan jezelf te focussen op hetgene wat je moet doen. Je kan kiezen om te remmen op het propere gedeelte, het vuile gedeelte, langs de binnenkant, langs de buitenkant, je mag doen wat je denkt dat het beste is om je positie te verdedigen. Maar je mag slechts één beweging maken en geen twee noch drie keer. Dat is genoeg. Dat is geen mening, het is de regel. Als je bij het voetbal de bal met de handen neemt in het strafschopgebied is het een penalty en een rode kaart. Het is niet meer dan dat.”
Sergio Perez vond ook dat Max Verstappen's aggressieve rijstijl een brug te ver was in Hongarije. De Mexicaan wil dat de F1 meer klaarheid schept over de regels betreffende het strijden voor positie. Toen aan hem de vraag werd gesteld wat hij ervan vond zei de Force India rijder: “Ik denk dat het teveel was, teveel bewegen tijdens het aanremmen en dat is iets dat we moeten uitklaren. We zien soms rijders die erover gaan met het verdedigen en dat kan heel gevaarlijk worden als je plots op het laatste moment beweegt tijdens het remmen.” Perez denkt dat zwaar remmen wanneer iemand vlak achter hem rijdt een lijn is die door niemand mag overschreden worden. “Bewegen tijdens het remmen op het allerlaatste moment was niet correct volgens mij”, aldus Perez die beaamde dat dit ook op de rijdersbriefing ter sprake zal komen.
Niet Stoffel Vandoorne, maar toch nog Rio Haryanto zal dit weekend voor Manor uitkomen. Maar zijn toekomst hangt nog aan een zijden draadje, want alles hangt er nog vanaf of hij de nodige sponsors zal vinden tijdens de zomerstop. “De situatie was een beetje oncomfortabel, maar ik ben blij dat ik hier ben op de Hockenheimring en alles is in orde nu zodat ik kan racen”, aldus Haryanto. “Ik ben er gerust in, want ik heb een contract van één jaar. Ik heb er de volste vertrouwen in om tijdens de drie weken van de zomerstop de nodige potentiële sponsors te vinden en er zijn ook wedstrijden bij die dichter liggen bij mijn geboorteland, dus er zal sowieso interesse zijn van potentiële sponsors.” De Indonesiër laat dit over aan zijn management. “Mijn management werkt hard en ik geloof in hen. Zij zetten hun beste beentje voor en het team steunt me enorm, alsook de fans. Iedereen doet zijn best om me in de F1 te houden.”
Foto's: Racing International Photography
Tweet