van der Horst

Opnieuw een Europees GT4 kampioenschap in 2013

GT4 European Cup
GT4 European Cup
SRO haalt voor volgend jaar het Europese GT4 kampioenschap weer uit de kast, maar nu in de vorm van GT4 Trophy. De GT4 Trophy is in 2013 een kampioenschap welke zal worden verreden over vijf meetings. Een van de manches vindt plaats in het voorprogramma van de 24 uren van Spa, waar de Europese deelnemers samen zullen rijden met de vaste inschrijvingen voor het Dutch GT4 kampioenschap.
  • Skylimit Events
Nadat de Europese GT4 Cup verleden jaar, mede door de problemen tussen Speedworld en de RACB, werd afgelast, keert het GT4 kampioenschap terug in de vorm van een trofee en nog steeds onder de hoede van SRO. SRO gelooft nog steeds dat er voldoende interesse is in de klasse en schrijft een titel uit voor rijders en teams waarvoor de vier beste resultaten uit de vijf races voor in aanmerking komen. De races van de nieuwe trophy zullen steeds tezamen gereden worden met een nationaal kampioenschap om te voorzien in een vol startveld. SRO slaagde er ook in de categorie te introduceren in Zweden waardoor er ook in dat land een manche van de GT Trophy verreden wordt. Nog één race moet bevestigd worden, de vier weekends die al vast staan zijn:

Voorlopige kalender GT4 Trophy 2013

19 mei: Silverstone (met Brits GT)
27 juli: Spa-Francorchamps (met Dutch GT in voorprogramma 24H Spa)
17 augustus: Anderstorp (met Zweeds GT)
13 oktober: Zandvoort (met Dutch GT)
 
Verschillende nieuwe modellen, waaronder Toyota 86GT, de Mazda MX5 en de Hyundai Genesis Coupé, worden aan de start verwacht. SRO bekwam ook dat GT4 wagens gebouwd naar het SRO technisch reglement in deze configuratie mogen meedoen aan het VLN kampioenschap in de klasse SP10. Een Balance of Performance testsessie begin maart op Zandvoort en de prestaties van de wagens moeten teruggebracht worden naar het niveau van 2010 om de betrouwbaarheid te verbeteren en de kosten in toom te houden. Avon zal voor de volgende twee jaar de exclusieve bandenpartner van de Trophy zijn.

Foto: Chris Schotanus



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA GT4 op zaterdag 22 december 2012.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons