van der Horst

Pirelli komt met nieuwe informatie naar buiten en ontwikkelt nieuwe band

Pirelli's P Zero voor de F1
Pirelli's P Zero voor de F1
Er gaat geen dag voorbij of de Pirelli-affaire duikt op in het nieuws. Na het voor de Italiaanse bandenleverancier catastrofaal verlopen weekend van de GP van Groot-Brittannië houdt de stroom aan nieuwe berichten gewoon niet op. Nadat de FIA eerder aankondigde dat de Young Driver Test vervangen wordt door een banden testsessie komt nu Pirelli naar buiten met het nieuws dat het de oorzaak van de vele klapbanden gevonden heeft.
  • Powercars
Niet de banden, noch het productieproces treffen schuld volgens Pirelli, in tegendeel het falen van de rubbers is te wijten aan omstandigheden buiten de verantwoordelijkheid van de fabrikant. De linker achterbanden werden gewoonweg omgewisseld met de rechter achterbanden waardoor er linksachter te weinig druk op de banden stond die alzo niet konden weerstaan aan de hoge krachten die de band op Silverstone moet verdragen. De vraag hoe het komt dat verschillende teams zich vergisten in het monteren van de banden bleef wel onbeantwoord.  

Pirelli had nog meer nieuws aan te kondigen, om problemen in de toekomst te verhinderen voorziet de fabrikant voor de GP van Duitsland het nieuwe bandentype met Kevlar structuur te gebruiken dat al werd uitgetest tijdens de vrije test in Canada. Voor de testsessie op Silverstone en de daaropvolgende GP van Hongarije komt Pirelli met een volledig nieuwe band af, die een mengeling bevat van de 2012 en de 2013 componenten.

Foto: Georges De Coster



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons