van der Horst

Porsche onthult nieuwe Porsche 911 GT3 Cup type 992 (+ Foto's)

Porsche 911 GT3 Cup type 992
Porsche 911 GT3 Cup type 992
Porsche heeft zopas het doek gehaald van de nieuwe Porsche 911 GT3 Cup, de wagen die gebruikt wordt in onder andere de Porsche Mobil 1 Supercup en de Porsche Carrera Cup Benelux. Ook in de cups van Frankrijk, Azië en Noord-Amerika zien we de nieuwe type 992-racer in actie. Eerder deze week toonde het merk uit Weissach al enkele shots van een testsessie met de bolide en potentiële klanten kregen al een blik op de nieuwe wagen, maar vanavond werd het finale exemplaar dus onthuld voor het bredere publiek.
Porsche 911 GT3 Cup type 992
Porsche 911 GT3 Cup type 992
Porsche werkte twee jaar aan de opvolger van de immens populaire 911 GT3 Cup Type 991 mk. 2. De zevende generatie van de bolide die wereldwijd in de verschillende Carrera cups zal gebruikt worden is echter zwaarder dan zijn voorganger (35kg), maar dat komt door hogere veiligheidseisen. Visueel valt onder andere de grotere achtervleugel met zwanenhals en het bredere bodywerk met de herkenbare luchtinlaten voor de achterwielen op. De deuren, het kofferdeksel en de achtervleugel zijn vervaardigd uit CFRF (carbon-fibre reinforced plastic), terwijl het kofferdeksel vooraan uit aluminium bestaat, om de kosten te drukken.

Dasboard Porsche 911 GT3 Cup type 992
Dasboard Porsche 911 GT3 Cup type 992
De wagen is achteraan nu 1.902 mm breed (28 mm meer), terwijl de breedte van de vooras 1920mm meet. De bandenmaat vooraan groeide en de ophanging werd eveneens hertekend, waarbij er nu vooraan 12 duims en achteraan 13 duims wielen gebruikt kunnen worden. Ook binnenin de wagen heeft Porsche een en ander aangepast, met een nieuw stuur en een groter display (10,3 inch), terwijl enkele electronicacomponenten en onderdelen voor datalogging van de "passagierskant" vooraan naar de achterzijde van de wagen zijn verhuisd.

Porsche 911 GT3 Cup type 992
Porsche 911 GT3 Cup type 992
Qua motorisatie vertrouwt Porsche echter nog steeds op een atmosferische boxer, meerbepaald een 4 liter-krachtbron die nu 510 pk en 470 Nm koppel produceert, gekoppeld aan een sequentiële zestrapsbak die de achterwielen aandrijft. Porsche verwacht ongeveer 1% verbetering in rondetijden ten opzichte van de 991 mk. 2 en raadt na 100 uur gebruik een revisie van de krachtbron aan, gekoppeld aan een controle van de transmissie na 60 uur. ABS en tractiecontrole zijn optioneel bij te bestellen.

Achtervleugel Porsche 911 GT3 Cup type 992
Achtervleugel Porsche 911 GT3 Cup type 992
Dat de 911 populair is, behoeft geen duiding. Porsche produceerde reeds meer dan 4.250 exemplaren, sinds de eerste generatie (964) in 1990. In februari 2021 worden de nieuwe wagens uitgeleverd, waarbij de bolide zoals gemeld ook te zien zal zijn in de Porsche Carrera Cup Benelux. De Porsche Sprint Challenge Benelux zou de vorige generatie nog blijven gebruiken. De prijs voor de nieuwe 911 GT3 Cup bedraagt € 225.000 (exclusief belastingen), toch wel een pak meer dan de voorganger (€ 189.900) en de eerste generatie 991 (€ 181.000).
 



Foto's: Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit op zaterdag 12 december 2020.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons