Race Promotion Night: Jack en Martin Tabery (BMW M240i Dayvtec) winnen
Martin Tabery/Jack Tabery - BMW M240i DavyTec
De Belgische Luxemburgers Jack en Martin Tabery hebben in hun BMW M240i Dayvtec de hernieuwde Race Promotion Night gewonnen, een race over vijf uur op Circuit Zolder. Het duo streed de ganse wedstrijd lang met de Diesel-BMW van Raf en Patrick Beliën en ook Luc en Steven Maris waren in hun BMW E36 M3 het merendeel van de race in de top drie te vinden, maar vielen in de eindfase van het algemene podium. De BMW 330i ClubSport van Tom en Guido Werckx, die de race vanaf de laatste startrij moest aanvatten, rondde de algemene top drie.
Circuit Zolder is vastberaden de Race Promotion Night opnieuw een vaste plek op de autosportkalender te geven en sloeg daarom de handen in elkaar met Skylimit Events. Met meer dan dertig aangemelde wagens en een flinke schare bekende autosportgezichten in de paddock, mag de "eerste" editie meteen een succes heten. De traditionele afsluiter van het seizoen bood spanning, de wedstrijd lang, en uiteindelijk zegevierde de DayVTec BMW, nadat de bolide ook bij de 24 Hours of Zolder al ijzersterk voor de dag kwam.
Startgrid Race Promotion Night 2024
De race startte bij valavond en al snel floepten de lichten op Circuit Zolder aan om licht te brengen bij de intredende duisternis. Bij aanvang van de eerste van twee opwarmronden geraakte de bolide van de latere winnaars niet weg, waardoor deze vanuit de pitlane diende te starten. De BMW van polesitters Luc en Steven Maris pakte de leiding bij de start, met in zijn zog de BMW E36 ML3 van Bram Hendrix en Michiel Smulders. De BMW M3 van Nicolas Hermans, Ron Vaessen, Brent Verheyen en Jef Machiels viel in eerste instantie wat terug, maar kon zich nadien terug in de top 2 knokken tot de wagen plots de pitlane diende op te zoeken en hevig rokend naar de box reed. Daar wachtte louter de opgave met een stukke motor. Eenzelfde lot had Dame Fortuna ook in petto voor de sympathieke BMW E30 Touring van Tom Van Rompuy en Erik en Kenzi Qvick.
Raf Beliën/Patrick Beliën - BMW 120D
Vooraan speelden de bolides van Maris en Beliën regelmatig haasje over, terwijl de Bimmer van Tabery gestaag doorheen het veld oprukte na hun start uit de pitlane. Beliën Motorsport leek het verschil te maken tijdens de pitstops, met telkens gevoelige tijdswinst voor de Diesel-1 serie. Maris klampte echter aan, terwijl de familie Tabery het gat dichtte met de ene snelle ronde na de andere, om net voor halfweg race van de leiding te mogen proeven. Door het spel van de pitstops wisselde de leiding nog enkele keren tussen Beliën en Tabery, maar het was al snel duidelijk dat de laatstgenoemde clan op snelheid het laken naar zich toe trok en zo algemeen, en uiteraard ook in de BSSC6-klasse zegevierde.
Convents Racing - BMW E90 325i
Reed de Dayvtec BMW een sterke race, dan kan datzelfde zeker ook gezegd worden over de Convents Racing Team BMW E90 325i. Davy en Vincent Convents en Steve Raymakers finishten vierde algemeen, wonnen BSSC5 en dat op geruime afstand van de naaste concurrenten. Kevin Küpper, Sven Mohr, Andreas Koppka en Rolf Grösel enerzijds en Bram Hendrix en Michiel Smulders anderzijds vervolledigden het podium in de klasse. Dennis Schroyen en Rajko Pagen leken in hun BMW 120i af te stevenen op het brons, tot de wagen in brand vloog op minder dan een halfuur van het zwart-wit geblokt.
Patrick Dubois/Jarne Geussens/Wout Manderveld - Mazda MX5 Cup
In afwezigheid van een zieke Cédric Wauters, beschikte de Mazda MX5 #400 met Patrick Dubois, Jarne Geussens en Wouter Manderveld nog steeds over een uitermate degelijke line-up, een bezetting die kon kapitaliseren indien het in de snellere klassen foutliep. De zesde plaats algemeen, de eer van de eerste niet-BMW te zijn én de zege in BSSC4 was een knappe bekroning na een sterke race. De JJ Motorsport BMW 330i ClubSport van Dieter Stevens en Domenico Di Luca pakte de tweede plaats, de BMW 325i van Toon Hungenaert, Dries Gelade, Jens Beeusaert en Cédric Baeten legde beslag op de laatste ereplaats in de klasse.
Kenny De Cock - Sam Marcoen - Jeroen Van Reeth - BMW E90 325i
In BSSC3 triomfeerden Kenny De Cock, Sam Marcoen en Jeroen Van Reeth in hun BMW E90 325i, met een puike achtste plaats algemeen. Wim Bradt en Günther en zonen Maxim en Manu Van Den Hove moesten met hun Diesel-BMW 1 serie tevreden zijn met zilver, terwijl Jo en Ines Lammens en Matthias Heymans hun BMW E90 325i naar de bronzen medaille loodsten.
Stijn Vervaet/Toon Michiels/Vince Peeters/Kevin Praet - Suzuki Swift
Jorg Hendrix en Stieven Triekels pakten in hun Peugeot 206 eerder op de dag pole en leken op de zege af te stevenen tot ze op enkele minuten (!) van het einde hun auto parkeerden in de Rea en daardoor de winst moesten laten aan de Suzuki van Stijn Vervaet, Toon Michiels, Vince Peeters en Kevin Praet, die tijdens de kwalificaties eerder op de dag nog enkele ronden na elkaar de grindbak opzochten in de Eerste Linkse. De Peugeot 206 van Kyllian Claes, Stefan Van Den Bos en Pepijn Mertens finishte als tweede in de kleinste klasse, terwijl de andere Suzuki Swift (Kristof Van Der Linden, Glenn Kerckhofs, Randy Heuten en Kristof Van Bouwel) beslag legde op de allerlaatste ereplaats.